Gata Says Cheese!


Amul Processed Cheese
 
 
Ser indyjski, z mleka bawolego lub krowiego (tu nie podano rodzaju, ale najprawdopodobniej krowie), podpuszczkowy (z podpuszczką mikrobiologiczną - wegetariański), dojrzewający, przetworzony (topiony). Zawartość tłuszczu 26g/100g. Sól 2,5g/100g. Barwiony annato (oznaczenie podano jako E160c czyli ekstrakt z papryki zamiast E160b). Zawiera topniki: cytrynian trójsodowy E331 i polifosforany E452. Konserwowany kwasem sorbowym E200 (na polsko-angielskiej naklejce zakrywającej oryginalny skład podano zamiast niego benzoesan sodu czyli E211) i nizyną E234.

AMUL to skrót od Anand Milk Union Limited. Jest to utworzona w 1946 indyjska spółdzielnia mleczarska z siedzibą w Anand w stanie Gudźarat. Impulsem do jej założenia był sprzeciw drobnych rolników wobec krzywdzących monopolistycznych praktyk skupu mleka (na stronie spółdzielni jej historia zaczyna się od "kiedy mleko stało się symbolem protestu"). Jako pierwsi spółdzielnię założyli rolnicy z dystryktu Kaira - jako Kaira District Co-operative Milk Producers' Union Ltd. Nazwa ta funkcjonuje do dziś, podczas gdy "Amul" stał się marką handlową. W 1970 miała miejsce tzw. Biała Rewolucja, na której czele stanęła spółdzielnia AMUL. Powołano Gujarat Co-operative Milk Marketing Federation Ltd., która zajęła się marketingiem i organizacją sprzedaży dla wszystkich produktów rolników należących do spółdzielni. GCMMF ma wyłączność na markę handlową Amul. Obecnie spółdzielnia działa zgodnie z trzema zasadami: rolnicy kontrolują cały przebieg procesu produkcji i marketingu, sprzedaż odbywa się bezpośrednio między producentami a konsumentami bez pośredników, zarządzanie jest w rękach specjalistów. W wyniku Białej Rewolucji Indie stały się największym na świecie producentem mleka i przetworów mlecznych - obecnie ponad 16 milionów producentów mleka jest zrzeszonych w 185 tysiącach lokalnych kooperatyw.

Trademark "Amul" został zarejestrowany przez Kaira District Co-operative Milk Producers' Union Ltd. w 1958 na terenie Indii, a w późniejszych latach dla wielu innych krajów, w tym Wielkiej Brytanii, Włoch, USA, Australii, Nowej Zelandii.
Pod marką Amul produkuje się liczne sery (co charakterystyczne, Panir jest na ich stronie internetowej wymieniony osobno - czyli nadal nie zalicza się go do serów). Sery dojrzewające to popularne światowe rodzaje o nazwach niechronionych na terenie Indii: Gouda, Mozzarella, Cheddar, Edam, Emmental, Feta. Ponadto w ofercie są sery do pizzy, ser w kostkach, do smarowania i topiony.

Technicznie biorąc ser topiony to nie ser, lecz produkt pochodny sera, otrzymywany w wyniku topienia niektórych serów półtwardych w temperaturze 70-90 stopni, z dodatkiem innych składników, w tym topników usuwających część wapnia z łańcucha białkowego (tu cytrynian trójsodowy i polifosforany). Właśnie odwapnienie masy serowej jest podstawą procesu topienia. Serami najczęściej używanymi do topienia są Emmentaler i Cantal. Powinien zawierać nie mniej niż 50-60% pełnowartościowego sera. Sery topione pojawiły się na początku XX wieku w Szwajcarii, gdzie szukano sposobu na zagospodarowanie nadprodukcji serów tradycyjnych. Pierwszy zakład produkujący ser topiony na skalę masową powstał w 1917 we Francji. Ma okres przydatności do spożycia o wiele dłuższy niż sery tradycyjne (tu 9 miesięcy).

Amul do przetworzenia na ser topiony używa własnej wersji brytyjskiego sera Cheddar (opisanego na ich stronie jako "traditional English cheese"). Informacja o amulowym Cheddarze nie wspomina o rodzaju mleka (skoro ser jest tradycyjny, powinien być krowi), jednak już w opisie sera topionego jest mowa o mleku krowim lub bawolim. Pewne zamieszanie ma też miejsce w kwestii barwnika. Cheddar może być barwiony annato (E160b) i tak też podano w opisie sera przetworzonego, jednak w specyfikacji produktu wymienia się inny barwnik - E160c czyli ekstrakt z papryki. Z kolei na puszce brak jakiejkolwiek informacji o barwniku. Ser jest sprzedawany w formie bloku (200g, 500g, 1kg), kostek (200g, 500g, 1kg), plastrów (100g, 200g, 400g, 750g), a także w 400-gramowych puszkach z otwarciem EOE (czyli z "zawleczką"). Produkt spełnia wymogi BIS (Bureau of Indian Standards) - indyjskiego organu kontroli jakości (na puszce znajduje się logo BIS).

Ser kupiony przez Internet na stronie India House Cash & Carry w Jankach (właściciel - firma Picasso Poland sp.z o.o., data rejestracji 2018, prezes Tanay Lalwani). Trafiłam na nią podczas opisywania sera Panir, który - choć kupiony w sklepie stacjonarnym innej firmy - został wyprodukowany właśnie na zlecenie India House. Sklep internetowy India House oferuje jednak tylko dwa sery - Panir (jako Paneer, w porcjach kilogramowych - choć ten kupiony w Eco-India był w znacznie mniejszym kawałku) i Amul w odmianie topionej, wyłącznie w puszce. Ciekawostka - Panir jest oferowany w kategorii "Inne", a topiony Amul - w kategorii "Oleje i masła".

Puszka ma wymiary: średnica 10 cm, wysokość 6 cm. Wszystkie informacje podane na powierzchni bocznej puszki są w języku angielskim, mimo tego część z nich została zasłonięta przez dodatkowe dwujęzyczne polsko-angielskie naklejki. Na puszce znajduje się (zasłonięta przez naklejkę) informacja, że producentem sera jest należąca do Kaira District Co-operative Milk Producers' Union Ltd. mleczarnia Kheda Satellite Dairy w wiosce Jibhaipura (taluk Mehmedabad, dystrykt Kheda, stan Gudźarat). Niewidoczny pod naklejką jest też przepis na parathę (rodzaj smażonego płaskiego chlebka) z nadzieniem z tartego sera Amul, smażoną na maśle Amul.

Konsystencja po wyjęciu z lodówki twarda, sucha, ścisła, jednolita, krucha, łamliwa. Kruszy się przy próbie krojenia na plastry. Po ogrzaniu do temperatury pokojowej trochę mięknie, zyskuje lekką sprężystość i daje się łatwiej kroić, a nawet (z pewną trudnością i nie ma miękkich powierzchniach) rozsmarowywać. W odróżnieniu od Walnusstorte i innych znanych mi serów topionych tekstura nie jest tłusta ani gumowata. Barwa słomkowożółta, kości słoniowej. Zapach bardzo nikły, gotowanego mleka. Smak słodki, mleczny, lekko pikantny, dość mocno słony.



Copyright Gata 2024