Gata Says Cheese!


Il Saggio
 
 
Ser włoski (sardyński), z mleka koziego pasteryzowanego, podpuszczkowy (z podpuszczką kozią), dojrzewający, półtwardy. Zawartość tłuszczu 30g/100g. Zawartość tłuszczu w suchej masie minimum 46 %. Sól 1,5g/100g. Skórka barwiona E172 (tlenki żelaza) i konserwowana E235 (natamycyna). Dojrzewa minimum 4 miesiące (informacja z etykiety) / 8 miesięcy (informacja ze strony producenta).

Kupiony w Auchan (M1 Poznań) w maju 2024. Cena 129 zł/kg. Producent - Granarolo S.p.A. z siedzibą główną w Bolonii. W skład rolniczej spółki założonej w 1957 jako Konsorcjum Producentów Mleka (Granarolo to nazwa ich trademarku) obecnie wchodzi kilkanaście zakładów przerobu mleka i produktów mlecznych, w tym 14 na terenie Włoch. W 2011 do grupy dołączył doświadczony sardyński producent serów dojrzewających - istniejąca od ponad 60 lat firma Ferruccio Podda S.p.A. Grupa Granarolo wykupiła w niej kontrolny pakiet 65% udziałów, przeniesionych do nowoutworzonej spółki Casearia Podda S.r.l. Firma znajduje się na południu Sardynii. Jako przedsięwzięcie rodzinne założył ją Ferruccio Podda - w 1952 otworzył w Cagliari sklepik z odsprzedażą świeżego mleka, w 1960 - mały zakład wyrabiający sery, a w 1969 - serowarnię w miejscowości Sestu koło Cagliari. Ferruccio zmarł w 2014 w wieku 88 lat, obecnie firma jest kierowana przez jego syna Alessandro Poddę (w 2012 miała miejsce próba jego porwania dla okupu przez sardyński gang, jednym z członków którego był pracownik serowarni Podda). Zakład produkcyjny nadal znajduje się w miejscowości Sestu (była prowincja, a obecnie miasto metropolitalne Cagliari) i wciąż jest własnością rodziny Podda dzierżawioną przez Granarolo.

Na samym produkcie nie znajdziemy żadnej informacji, że ten konkretny ser został wyprodukowany przez Poddę. Ponieważ ser jest porcjowany, kod weterynaryjny na etykiecie nie wskazuje na producenta, lecz pakowacza (piemoncką firmę Perla di Sepertino Eugenia), zresztą na tej samej etykiecie znajduje się też informacja "wyprodukowane w Sardynii, porcjowane i pakowane w Piemoncie". Jednak już na stronie Granarolo (choć bardzo głęboko ukryty!) oraz stronach internetowych pośredników sprzedaży można znaleźć przy ofercie sera Il Saggio w postaci całego kręgu kod producenta IT 20 37, a ten należy do Casearia Podda.

Dodatkowe zamieszanie powoduje trademark, pod którym ser jest oferowany w polskim Auchanie. Według informacji na stronie grupy Granarolo flagowa marka firmy "Granarolo" nie obejmuje sera Il Saggio. Ser o tej nazwie znajdujemy pod innym trademarkiem "Amalattea", obejmującym wyłącznie nabiał kozi (nazwa pomysłowo nawiązuje do mitycznej kreteńskiej kozy imieniem Amaltea, która według greckiej mitologii karmiła boga Zeusa w dzieciństwie i miała samonapełniający się róg obfitości), w tym cztery sery dojrzewające (Il Saggio, Fior di Capra, Innominato i Testadura), różniące się czasem dojrzewania i - nieznacznie - wagą. Il Saggio ma najdłuższy czas dojrzewania (co wskazuje też czarny kolor osłonki), ale i tu mamy niekonsekwencję: strona Granarolo podaje 8 miesięcy, a polsko-estońska etykieta - 4 miesiące. Można przyjąć, że Granarolo oferuje na eksport ser noszący bardziej rozpoznawalny za granicą trademark, ale który czas dojrzewania jest prawidłowy? Szwedzki wariant strony Granarolo, który pomógł mi bardzo przy opisie innego sera Poddy Misto Classico, także pokazuje ser Il Saggio pod trademarkiem Granarolo jako dojrzewający minimum 8 miesięcy. Zdjęcie głównej etykiety wygląda identycznie jak polska wersja, z czterema kropkami na pięć wskazującymi "aging", co zgadzałoby się, biorąc pod uwagę, że dojrzewający 5 miesięcy Misto Classico ma 3 kropki. Jednak zawartość soli jest podana jako 0,8g/100g czyli dwukrotnie mniej niż dla sera oferowanego w Polsce/Estonii. Żeby było jeszcze ciekawiej, "Granarolo export catalog" prezentuje Il Saggio w takiej wersji, jaką ja kupiłam: 4 miesiące dojrzewania i 1,5g/100g soli - jednak pod pierwotnym brandem Amalattea.
Na 35 edycji World Cheese Awards w 2023 w Trondheim ser "Formaggio di Capra 'Il Saggio' Amalattea" otrzymał Brązowy Medal w kategorii serów dojrzewających z mleka koziego. Zwraca uwagę fakt, że ser wystawiono pod "ogólnokozim" brandem Amalattea, a nie - jak w przypadku Misto Classico, który otrzymał srebro w tej samej edycji konkursu - oryginalnym brandem producenta Podda.

Słowo "il saggio" oznacza po włosku "mędrzec" i nazwa ta wydaje się być ograniczona wyłącznie do produktu Granarolo/Amalattea. Nie jest jednak objęta trademarkiem i inni włoscy producenci serów używają podobnie brzmiących nazw, w tym "Saggio" ("mądry") i "Il vecchio saggio" ("stary mędrzec").


O technologii wiadomo tylko tyle, że ser powstaje z koziego mleka pasteryzowanego traktowanego także kozią podpuszczką. Dojrzewa w powłoce polioctanowej, której czarna barwa ma sugerować długie dojrzewanie. Powierzchnia sera jest nie tylko standardowo konserwowana natamycyną, ale też dobarwiana na czarno tlenkiem żelaza.

Kształt cylindra o mocno zaokrąglonych bokach, wysokości 11,5 cm, średnicy około 17 cm w najszerszym miejscu (14 cm przy podstawach) i wadze 2,5 kg. Tu trójkątny wycinek o wadze 150 g, pakowany próżniowo. Etykieta główna w języku angielskim, informacyjna - po polsku i estońsku.

Konsystencja twarda (przy skórce trochę bardziej), gładka, zwarta, krucha, łamliwa, odrobinę tłusta, lekko mączna. Brak dziurek, pojedyncze drobne pęknięcia i wgłębienia. Skórki brak (ser dojrzewał w powłoce polioctanowej koloru czarnego). Na wszystkich powierzchniach widoczny odcisk gęstego dziurkowania. Barwa miąższu bardzo jasna, słomkowożółta. Zapach niezbyt silny, słodki, mleczny. Smak intensywny, bogaty, słodko-pikantny, lekko ziemisty, orzechowy, z ziołowymi nutami i goryczką na finiszu.



Copyright Gata 2024