Około roku 19 ne Sepphoris jako stolicę
Galilei zastąpiła nowowybudowana Tiberias, nazwana na
cześć następnego rzymskiego cesarza, Tyberiusza. Zastanawiam
się, czy decyzja przeniesienia stolicy była wywołana
chęcią zbudowana czegoś całkowicie nowego (jak w przypadku
Heroda i Cezarei), czy też Antypas pamiętał bunt Sepphoris
po śmierci Heroda Wielkiego i spalenie jego pałacu przez
mieszkańców miasta, i wolał nie ryzykować.
Nietypowy proces zaludniania nowej stolicy opisał Józef
Flawiusz: "Tetrarcha Herod, który był w przyjacielskich
stosunkach z Tyberiuszem, założył na jego cześć w najżyźniejszej
części Galilei, nad jeziorem Genezaret, miasto Tiberias.
Niedaleko stamtąd, w wiosce Ammaus, znajdują się gorące
źródła. Osiedlono tu najróżniejszych przybyszów zewsząd,
pomiędzy którymi było sporo Galilean, osób siłą wydalonych
na zesłanie, a także trochę osób wysokich rodów. W celu
osiedlenia zebrano też najróżniejszych zebranych zewsząd
biedaków oraz osób nieznanego pochodzenia. Wszystkim
im tetrarcha nadał prawa wolnych obywateli i różne przywileje,
a żeby ich przywiązać do miasta, wybudował dla nich
domy i przydzielił grunty. Doskonale rozumiał, że osiedlanie
tu ludzi było sprzeczne z prawem żydowskim, ponieważ
Tiberias została zbudowana w miejscu, gdzie wcześniej
znajdowały się liczne groby, zniszczone w tym celu".
(AI XVIII 2:3)
Rzymska Tiberias znajdowała się na południe od dzisiejszej,
pomiędzy brzegiem jeziora a zboczem Mount Berenice.
Zbudowano ją według zasad rzymskich: dwie bramy, siatka
prostopadłych ulic z Cardo Maximus na czele, świątynie,
posągi, forum, akwedukt, łaźnie, luksusowy pałac. Była
też mennica, a najwcześniejsze monety zawierały wyobrażenie
wieńca wodorostów - symbolu jeziora. W celu przyciągnięcia
Żydów Antypas zbudował też synagogę. Za budulec posłużył
wulkaniczny bazalt. Główne ulice były wyłożone asfaltem,
pozostałe - bazaltowym żwirem. Oczywiście szyku dodawały
pobliskie gorące lecznicze źródła w liczbie 17. Miasto
miało władze zorganizowane na modłę grecką: archonta,
radę dziesięciu i senat sześciuset, prawdopodobnie więc
już wtedy posiadało status "polis". Pierwotnie
nie było ufortyfikowane, choć istnieją źródła wspominające
o twierdzy zbudowanej przez Antypasa.
Podczas 40-letnich rządów w Galilei Antypas wykazał
się sporym zrozumieniem dla swoich w większości żydowskich
poddanych, lecz Tiberias i Sepphoris, dwa główne ośrodki
Galilei, miały wyraźnie grecko-rzymski charakter. Istniała
ogromna przepaść między bogatymi i biednymi, ale brak
rozruchów sugerował niezbyt wysokie podatki i generalne
poczucie bezpieczeństwa poddanych. Rządy Antypasa zakończyły
się jego wygnaniem przez Rzym w roku 39, na podstawie
oskarżenia o konspirowanie i tajne gromadzenie broni
(w którym maczał palce jego niepoprawny bratanek).
Kiedy tenże bratanek, młody Herod Agryppa, wnuk Heroda
Wielkiego, pospiesznie opuścił Rzym, w którym się wychowywał
i gdzie narobił długów, od samobójstwa uratowała go
pomoc wuja Heroda Antypasa - pewna suma pieniędzy i
pozwolenie na osiedlenie się w Tiberias z tytułem aedila
(rodzaj urzędnika publicznego) tego miasta. Trwało to
krótko, bo Agryppa znowu narozrabiał i musiał uciekać
przed karą. W końcu wylądował w Rzymie, gdzie cieszył
się przychylnością cesarza Tyberiusza, dopóki... znowu
nie narozrabiał i trafił do więzienia. Wrócił do łask
w 37 za rządów swojego przyjaciela Kaliguli, co wykorzystał
by przejąć tereny po zmarłym wuju Filipie (jednym z
tetrarchów), w 39 wrobić drugiego wuja Heroda Antypasa
i przejąć jego część tetrarchii (Galileę i Pereę) oraz
w 41 otrzymać od nowego cesarza Klaudiusza (także kumpla)
tytuł "króla żydowskiego". Nie na długo -
zmarł w 44, a wtedy Galilea wraz z Judeą i Pereą trafiła
pod bezpośredni zarząd rzymskiego namiestnika - prokuratora.
Monety z czasów cesarza Klaudiusza (41-54) znalezione
przez archeologów zawierają informację, że w tamtym
okresie do nazwy miasta dodano mało oryginalny, ale
znaczący przydomek Claudiopolis, dla uczczenia cesarza,
a być może po jego śmierci w 54.
Ostatni "król żydowski", Herod Agryppa II
(syn pierwszego) władał niesamodzielnie, a podległe
mu tereny często się zmieniały. W roku 61 decyzją cesarza
Nerona otrzymał we władanie kilka miast Galilei, w tym
Tiberias.
Kiedy w 66 wybuchło pierwsze powstanie żydowsko-rzymskie
i szybko rozszerzyło się z Judei na sąsiednie prowincje,
gubernatorem wojskowym Galilei wyznaczono Józefa Flawiusza.
Flawiusz zastał w Galilei spore sprzeczności - główne
miasta Tiberias i Sepphoris stanęły po stronie Rzymian,
ale równocześnie walczyły między sobą o pierwszeństwo.
Flawiusz pisze w dziele "Vita": "Mieszkańców
Tiberias zastałem już z bronią w ręku, a to z następującego
powodu. W mieście były trzy partie, jedna z nich ludzi
możnych [...] która chciała dochować wierności Rzymianom
i cesarzowi [...] druga partia, ludzi prostych, dążyła
do wojny [...] a przywódca trzeciej partii Justus udawał
wątpiącego, ale dążył do przewrotu z nadzieją, że zmiany
przyniosą mu większą siłę. Podczas wystąpień starał
się sugerować ludowi, że miasto zawsze było stolicą
Galilei od czasów założyciela, Heroda tetrarchy dlatego,
że chciał on, aby Sepphoris podporządkowało się Tiberias,
i nie utraciło pierwszeństwa także za Agryppy Starszego
[...] ale stało się nieszczęście, kiedy Neron oddał
ich w darze Agryppie Młodszemu i od razu Galileą zaczęło
rządzić Sepphoris" (Vita 9 32:38). Wygląda więc
na to, że całkowicie rzymskiej Tyberiady idea żydowskiego
powstania w ogóle nie obchodziła. Flawiusz w "Wojnie
żydowskiej" (II 20:6) twierdzi, że w ramach swoich
obowiązków jako gubernatora umocnił kilka miast, w tym
Tyberiadę. Kiedy zeloci-powstańcy zajęli miasto, pałac
Heroda Antypasa został zburzony, ale dzięki faktowi,
że mieszkańcy nie walczyli z siłami Rzymu, udało się
zapobiec całkowitemu zniszczeniu miasta przez wojska
generała Wespazjana. "[Wespazjan] przybył z wojskiem
do miasta. Mieszkańcy otworzyli mu bramę [...] ale ponieważ
wąskie przejście w bramie przeszkadzało wojsku, Wespazjan
kazał zburzyć część południowego muru i takim sposobem
poszerzył wejście" (JF WŻ III 9:8).
Lojalny wobec Rzymu Herod Agryppa II utrzymał do śmierci
honorowy już tylko tytuł królewski, ale skończyły się
choćby pozory niezależności. W roli rzymskich namiestników
prokuratorów zastąpili w roku 70 legaci pretoriańscy
czyli wysokiej rangi wojskowi. Po śmierci Agryppy II
(ok. 94-100) Galilea należała bezwarunkowo do Cesarstwa
Rzymskiego. Podczas panowania Hadriana (117-138) zaczęto
w Tiberias budowę Hadrianeum - świątyni ku jego czci
w centrum miasta, ale nie została ona ukończona.
|
|
Tiberias i cała Galilea nie
brały aktywnego udziału w kolejnym zrywie żydowskim
- powstaniu Bar-Kokhby (132-135), choć dotknęły
je trudności gospodarcze związane z powstaniem,
a także konsekwencje administracyjne. W 135
roku nazwy prowincji "Judea" i "Galilea"
zniknęły i do 390 tereny te stanowiły jedną
prowincję zwaną Syria Palaestina ze stolicą
w Cezarei Nadmorskiej (mapka po lewej, jako
"Palestina").
Po upadku powstania i wygnaniu Żydów z Judei
Tiberias i Sepphoris stały się głównymi żydowskimi
ośrodkami kulturalnymi. Z Galileą, okolicami
Tiberias i jeziorem, zwanym już wówczas Tyberiadzkim,
wiązało się także wiele przekazów biblijnych,
m.in. miejsce dorastania Jezusa, gromadzenie
uczniów (w większości rybaków łowiących w tym
jeziorze), kazanie na górze, chodzenie po wodzie,
rozmnożenie chleba i ryb.
|
Po powstaniu pozostawał istotny problem związany z żydowską
migracją - Tiberias była niedostępnym i nieczystym miejscem
dla Żydów, z powodu zbudowania na terenie żydowskiej
nekropolii Hammat. Tu pojawił się pomysłowy rabin Shimon
bar Yochai. Jeszcze przed wybuchem powstania Bar-Kokhby
Shimon nie ukrywał swoich antyrzymskich poglądów, został
skazany na śmierć i przez 13 lat ukrywał się w jaskini
nieopodal Tiberias. Po opuszczeniu jaskini wykąpał się
w gorących źródłach, a przy okazji wymyślił sposób jak
pomóc miastu. Postanowił zlokalizować groby przy pomocy
łubinu, jednak wersje podania różnią się w opinii, czy
łubin rósł, czy też nie rósł na grobach. Tak czy inaczej,
groby zidentyfikowano i usunięto, a Tiberias stała się
dostępna dla Żydów, z czego zaczęli oni tłumnie korzystać.
W kolejnych stuleciach w Tyberiadzie ukształtowało się
solidne żydowskie centrum naukowo-kulturalne. Około
roku 150 miasto zostało siedzibą przeniesionego z Jerozolimy
Wielkiego Sanhedrynu - najwyższej żydowskiej instytucji
religijnej i sądowniczej, osiedlili się w nim najważniejsi
rabini, powstały tak ważne dzieła judaizmu jak Miszna
czy Talmud Palestyński w II-IV wieku, opracowano też
zasady gramatyki. Ponoć żydowski patriarcha praktycznie
rządził miastem, decydując np. w sprawach podatkowych
i budowlanych. Prawdopodobnie Hadrianeum nie zostało
ukończone właśnie z powodu sprzeciwu Żydów, a z łaźni
publicznych zniknęły posągi.
Źródła podają, że w tamtym czasie działało w mieście
aż 13 synagog. W dzisiejszym centrum miasta odkryto
pozostałości jednej z nich - synagogi z IV wieku, z
zachowanym fragmentem mozaiki podłogowej i grecką inskrypcją.
Budowla miała wymiary 20x20 metrów, pojedyncze wejście
od północy i była skierowana w stronę Jerozolimy. Obecnie
zabytek jest wyeksponowany na skwerze miejskim u zbiegu
Ha-Banim i Ha-Kishon, nazywanym dumnie Ogrodami Archeologicznymi.
Niestety oryginalną mozaikę usunięto i zastąpiono kopią
(pewnie żeby nie ukradli, tak jak w bazylice). W uzdrowiskowej
dzielnicy Hammat Tiberias (oryginalnie samodzielnej
miejscowości na południe od miasta) odnaleziono pozostałości
dwóch synagog z III-IV wieku z niezwykle bogatymi mozaikami
podłogowymi.
Za rządów Heliogabala (218-222) Tiberias przyznano status
rzymskiej kolonii, co potwierdzają napisy na monetach
z tego okresu - do nazwy Tiberias dodano "COL".
Według żródła żydowskiego Midrash Genesis Rabbah cesarz
Dioklecjan (panowanie 284-305) podczas kampanii wschodniej
przeciwko Saracenom miał się w roku 290 zatrzymać w
miejscowości odległej o 65 km od Tiberias i wezwać do
siebie przywódców tamtejszej żydowskiej społeczności
na czele z patriarchą. Szukałam innego typu informacji
o Dioklecjanie, który wsławił się przecież fortyfikowaniem
miast wschodu cesarstwa wobec zagrożenia ze strony Persów
i Saracenów, ale nic nie wskazuje, żeby pozostawił coś
po sobie w Tyberiadzie.
W roku 351 wybuchło kolejne powstanie żydowskie - przeciw
cesarzowi Konstancjuszowi Gallusowi i jego skorumpowanej,
antyżydowskiej administracji. Zaczęło się w Sepphoris
i rozszerzyło m.in. na Tiberias. Wysłany przez cesarza
rzymski dowódca Ursicinus siłą opanował i zdemolował
zbuntowane miasta, zabijając i biorąc w niewolę mieszkańców.
Pierwsze informacje o tyberiadzkich chrześcijanach wiążą
się z niejakim Józefem, bogatym Żydem z 1. połowy IV
wieku, który przeszedł na chrześcijaństwo i został przez
cesarza Konstantyna I Wielkiego (306-337) mianowany
"hrabią Galilei" (comes). Niestety ani cesarska
protekcja, ani hrabiowski tytuł nie pomógł Józefowi
w zaplanowanej budowie kościoła w miejscu niedokończonego
Hadrianeum. Prawowierni Żydzi skutecznie zablokowali
projekt. Jednak Konstantynowi bardzo zależało na propagowaniu
chrześcijaństwa w Tiberias i powołał urząd biskupa Tyberiady
(choć ponoć rezydował on w innym mieście). Epifaniusz
z Salaminy twierdzi, że jeden z biskupów potajemnie
ochrzcił żydowskiego patriarchę Hillela II na łożu śmierci.
W roku 1952 planowano budowę
obiektu sportowego na południe od miasta i przeprowadzono
kontrolne prace wykopaliskowe. Ich wyniki spowodowały
zablokowanie budowy i rozpoczęcie sześcioletniego
projektu archeologicznego, który odsłonił pozostałości
rzymskiego, bizantyńskiego i arabskiego miasta.
Najważniejsze odkrycia z okresu rzymskiego to:
brama południowa z dwiema wieżami + sklepiony
kanał i most (opisane dokładniej w części poświęconej
zwiedzaniu), odcinek cardo z kolumnadą i sklepami,
budynek publiczny o kształcie bazyliki, łaźnie,
plac z potrójną kolumnadą, półkolisty teatr,
drugi budynek publiczny z mozaikową posadzką
(później siedziba żydowskiej akademii bet midrasz),
stadion o szerokości 39 m., a także eksedra
o średnicy 32 m. z zachowanymi ławami i mozaikami
(o której czemuś trudno znaleźć bliższe informacje).
|
|
|
Teatr, choć odkryty wcześniej, został przez archeologów
odsłonięty dopiero w 2009. Okazało się, że można wyróżnić
trzy fazy - pierwotny nieduży teatr z okresu powstania
miasta, większy z 1. połowy II wieku, kiedy dodano trzeci
rząd siedzeń, i przerobiony w końcu IV wieku, kiedy
tenże trzeci rząd usunięto, dodano trybunę i przebudowano
scenę. Jego średnica wynosi 78 metrów, a pojemność to
5-6 tysięcy widzów. Po prawej u góry - mapka stanowisk
archeologicznych, przerywana linia to linia późniejszych
murów bizantyńskiego miasta: od bramy na południu do
linii pomiędzy stadionem a cmentarzem żydowskim na północy
(szary obszar) poprzez wschodni szczyt Mount Berenice.
Brama południowa była pierwotnie
wolnostojąca i do dziś nie odkryto murów obronnych
wymienionych przez Józefa Flawiusza w "Wojnie
żydowskiej" - powinny się one znajdować
pomiędzy bramą a budynkami. Po prawej tzw. Mapa
Peutingera - średniowieczna mapa oparta na IV-wiecznej
wojskowej rzymskiej mapie dróg. Widać, że z
Tiberias wychodzą dwie drogi na południe (na
mapie południe jest po lewej) i żadnej na północ.
|
|
|
OKRES CESARSTWA WSCHODNIORZYMSKIEGO (BIZANTYŃSKI)
Od roku 395, kiedy Cesarstwo Rzymskie rozpadło się na
część zachodnią i wschodnią, prowincja Syria Palaestina
weszła w skład Cesarstwa Wschodniorzymskiego, zwanego
przez nowożytnych historyków Bizantyńskim i została
podzielona na dwie jednostki administracyjne: Palaestina
Prima i Palaestina Secunda. Wtedy znowu rozeszły się
drogi Judei i Galilei - Galilea weszła w skład prowincji
Palaestina Secunda, która składała się poza tym z Doliny
Jezreel, Doliny Bet Sze'an, północnej części Wzgórz
Golan oraz zachodniej części byłego Decapolis, z siedzibą
władz w Scythopolis.
Za przyczyną aktywnej społeczności żydowskiej chrześcijanie
w Tiberias pojawili się w większej liczbie dopiero w
V wieku. Biskupstwo zainicjowane przez cesarza Konstantyna
utrzymało się - wiemy na przykład, że drugi biskup Jan
wziął udział w 2. Soborze powszechnym w Efezie w 449
i w Soborze chalcedońskim w 451.
|
|
Cesarz Justynian I Wielki
(panowanie 527-565) otoczył Tiberias nowymi
murami obronnymi o długości prawie 3 km. Archeolodzy
odnaleźli ich pozostałości m.in. przylegające
do bramy południowej, skąd mur wspinał się na
wschodni szczyt Mount Berenice i otaczał kościół.
Wykopaliska podczas budowy hotelu Leonardo Club
(Ha-Banim/Ha-Yarkon) odsłoniły fragment muru
północnego i wieży. W sumie odkryto kilka sekcji
muru (najdłuższy ma 300 m.), wieże i bramę zachodnią
na szczycie wzgórza, koło atrium kościoła. Po
lewej artystyczna wizja bizantyńskiej Tiberias.
|
Rozpoczynając na początku lat 1990. wykopaliska na wschodnim
szczycie Mount Berenice (nazwa pochodzi prawdopodobnie
od imienia kontrowersyjnej stryjecznej wnuczki Heroda
Antypasa Bereniki, która poślubiła swojego stryja, żyła
w związku z własnym bratem Agryppą II i była kochanką
cesarza Tytusa) archeolodzy spodziewali się pałacu -
logicznie założono, że Herod Antypas wybudował swoją
siedzibę w najwyższym, reprezentacyjnym miejscu. Zamiast
niego znaleźli dobrze zachowany kościół z VIII wieku
z późniejszymi przeróbkami, a pod nim pozostałości (fundamenty,
fragment bazaltowych murów i mozaikowa posadzka) jeszcze
starszego kościoła, zbudowanego przez cesarza Justyniana
I w VI wieku. Ten najstarszy kościół najprawdopodobnie
uległ zniszczeniu podczas bardzo silnego trzęsienia
ziemi w roku 749. Kościół w najnowszym zachowanym kształcie
miał 48 m. długości i 27 m. szerokości (1400 m2 powierzchni),
był zorientowany i całkowicie pokrywał wschodni szczyt
wzgórza. Badacze uważają, że był zbyt duży jak na potrzeby
lokalnej niedużej społeczności chrześcijańskiej i stanowił
prawdopodobnie dogodny punkt postojowy na trasie pielgrzymek,
umożliwiający podziwianie panoramy terenu słynnego z
działalności Jezusa.
Pozostałości budowli są dobrze
zachowane. Otwarty dziedziniec (atrium) jest
otoczony kwadratowymi kolumnami połączonymi
łukami, pod którym odkryto sklepiony zbiornik
na wodę deszczową o pojemności 300 m3. Zachowały
się mozaiki z motywami geometrycznymi (okręgi),
zwierzęcymi (ptaki) i roślinnymi. Konstrukcja
jest bazylikowa z narteksem, potrójnym wejściem,
dwoma rzędami kolumn i trzema apsydami. W głównej
apsydzie znaleziono półokrągłe kamienne ławy,
a także fragment ołtarza na platfornie i pod
nim w zagłębieniu półtonowy kamień bazaltowy
z regularnym 18-centymetrowym otworem w środku,
przykryty marmurową osłoną. Kamień ma wymiary
100x55x35 cm. i został zidentyfikowany jako
kamienna kotwica.
|
|
|
Ponieważ kamień jest sporo większy niż standardowe kotwice,
przypuszcza się, że został wyrzeźbiony na ich wzór i
jest prawdopodobnie znacznie starszy niż kościół, być
może pochodzi nawet z epoki brązu. Prawdopodobnie chrześcijanie
skojarzyli go z wodną działalnością św. Piotra albo
i samego Jezusa i umieścili pod ołtarzem w roli relikwii.
Odkrywcy nazwali więc budowlę Kościołem Kotwicy. Spotkałam
się też z mniej popularną teorią, że kamień stał na
nabrzeżu jeziora w charakterze pachołka do cumowania
łodzi. To samo źródło przypuszcza też (choć brzmi to
zabawnie), że przy pomocy kamienia pielgrzymi mogli
uzyskiwać "święty olej", poprzez przetarcie
wnętrza otworu szmatką nasączoną oliwą i wyżęcie szmatki
do naczynia. Brzmi jak przepis na dobry biznes! Na sąsiednim
szczycie zachodnim odkryto pozostałości klasztoru, który
prawdopodobnie utrzymywał się częściowo z produkcji
oliwy z oliwek, porastających zachodnie wzgórze w VI
wieku. Zachowała się barwna mozaika podłogowa (podobna
wzorem do tej z kościoła) oraz prasa do wyciskania oliwy.
W roku 2007 odkryto drugi, a właściwie pierwszy, bo
wcześniejszy kościół u stóp wzgórza, w bezpośrednim
sąsiedztwie oczyszczalni ścieków i tuż obok późniejszego
meczetu Jaśminowego. Jest to jedyny zlokalizowany kościół
w centrum miasta. Odsłonięto narteks, kwadratową salę
i pojedynczą apsydę. Najwcześniejsze odkrycia dotyczą
V wieku, kiedy kościół był trzynawowy; w VI wieku podzielono
salę na pięć naw i przerobiono apsydę, dodając bogatą
mozaikę podłogową z motywami roślinnymi, geometrycznymi
i krzyżami. Odsłonięto także trzy greckie inskrypcje
o treści religijnej. Po trzęsieniu ziemi w 749 kościół
odbudowano jako jednonawowy.
W okresie bizantyńskim przebudowano też wcześniejsze
budowle rzymskie. Jedną z nich jest łaźnia - do dziś
zachowała się wersja z IV wieku, nadbudowana nad łaźnią
z okresu początków miasta. Powierzchnia 42x31 metrów
jest podzielona na dwa skrzydła: od zachodu ogrzewane
przez hypocaustum pokoje kąpielowe i od wschodu szatnie
i inne pomieszczenia. Wejście od północnego wschodu
prowadziło przez długi hol pokryty mozaikami, z sufitem
wspartym na kolumnach i łukach. Mozaiki wyobrażały ptaki
i ryby w medalionach i ich styl wskazuje raczej na VI
wiek. W części kąpielowej znajduje się podziemny basen
zwany Dwarf's Pool z bazaltowym sufitem wspartym na
24 niskich kolumnach sztukowanych "z odzysku".
Drugą budowlą o skomplikowanej historii jest bazylikowa
konstrukcja położona na północny wschód od łaźni i zajmująca
powierzchnię 2000 m2. Wykopaliska na tym terenie prowadzono
w latach 60. i 90. XX wieku oraz w pierwszej dekadzie
XXI w., ale nie odsłonięto jeszcze całości. Prawdopodobnie
do roku 358 budynek był siedzibą żydowskiego Wielkiego
Sanhedrynu, a następnie od czasów cesarza Teodozjusza
służył celom administracyjnym. Główne części zespołu
to: otoczony kolumnadą dziedziniec, pod którym zachowała
się podziemna cysterna, na wschód od niego apsydowa
sala o wymiarach 13x7 metrów z węższymi nawami po obu
stronach oraz liczne pomieszczenia na północ i południe.
OKRES PERSKI, ARABSKI I SELDŻUCKI
Na początku VII wieku Tiberias stała się zalążkiem ostatniego
powstania żydowskiego (613-617) skierowanego przeciw
wschodniorzymskiemu cesarzowi Herakliuszowi (rządy 610-641).
W tamtym okresie toczyła się wojna Cesarstwa Bizantyńskiego
z perskim Imperium Sasanidów, rządzonym przez szachinszacha
Chosroesa (Chosrowa) II. Po zwycięskiej bitwie pod Antiochią
w 613 wojska Sasanidów ruszyły na południe ku Jerozolimie
przez tereny Palaestina Secunda. Głównym sponsorem powstania
w Tyberiadzie był jej bogaty mieszkaniec Benjamin, który
stworzył, uzbroił i wyposażył żydowskie oddziały. Żydzi
otworzyli bramy miejskie i przepuścili Persów w drodze
do Jerozolimy. Chrześcijańskie źródła utrzymują, że
podczas powstania w mieście miało miejsce niszczenie
kościołów i masakra chrześcijan.
Losy odwróciły się nie na
długo w 628, kiedy po zakończonej klęską Persów
bitwie pod Niniwą zwycięska armia bizantyńska
odzyskała Tyberiadę. Podobno żydowscy rebelianci
poddali się Herakliuszowi i nawrócony Benjamin
wyprosił przebaczenie dla buntowników, ale później
Herakliusz złamał porozumienie i pod wpływem
chrześcijańskich mieszkańców i mnichów zarządził
masakrę Żydów.
W roku 634 Tyberiada została zdobyta przez Shurahbila
ibn Hasanę, towarzysza proroka Mahometa i jednego
z najważniejszych dowódców wojsk Raszidunów
podczas ich konfliktu z Cesarstwem Bizantyńskim.
Rola Tiberias jako żydowskiego centrum zmalała,
kiedy Rasziduni pozwolili 70 żydowskim rodzinom
z Tyberiady na osiedlenie się w Jerozolimie
i odtworzenie tym samym żydowskiej obecności
w najważniejszym mieście. Po podboju przez kalifat
Raszidunów prowincja Palaestina Secunda przekształciła
się w dystrykt wojskowy Jund Al-Urdunn ("Dystrykt
Jordanu"), będący częścią prowincji Bilad
al-Sham (Syria). Tyberiada pod arabską nazwą
Tabariyya była stolicą dystryktu aż do końca
okresu muzułmańskiego (stan za Abbasydów na
mapce po prawej).
|
|
|
Archeologów bardzo interesują pozostałości ilustrujące
początkowy okres przekształcania się Tyberiady w miasto
muzułmańskie, a więc panowanie kalifatu Umajjadów (661-750).
Najwspanialsza ich budowla - pałac zimowy - nie znajduje
się na terenie miasta, lecz kilkanaście kilometrów na
północ. W samej Tiberias odsłonięto w latach 1950. obszar
o powierzchni 78x26 metrów, z trzema rzędami kwadratowych
kolumn, przylegający do łaźni od północy i do cardo
od wschodu. Jego najstarsze fragmenty to niezidentyfikowana
budowla z I wieku, na nich - niedokończone Hadrianeum,
a następnie budowla długo uważana za bizantyński kryty
rynek (macellum). Dopiero Katia Cytryn-Silverman (kierująca
od 2009 pracami wykopaliskowymi w Tyberiadzie i okolicach)
zwróciła uwagę
|
|
na podobieństwo konstrukcji
do VIII-wiecznego meczetu w Damaszku i zdefiniowała
budowlę jako Meczet Piątkowy czyli najważniejszy
meczet miasta (nazwa oznacza, że jest na tyle
duży, by pomieścić całą lokalną społeczność
muzułmańską podczas obowiązkowych piątkowych
modłów). Badaczka podkreśla fakt, że jej poprzednicy
(w tym kontrowersyjny profesor Yizhar Hirschfeld)
pomijali
|
|
|
hipotezy sugerujące rozwój i znaczenie wczesnej architektury
islamskiej w Tiberias. Porównując schemat konstrukcji,
proporcje i wymiary, Cytryn-Silverman doszła do wniosku,
że zachowana budowla jest południowo-zachodnią ćwiartką
oryginalnego umajjadzkiego meczetu i nie mogła być przerobionym
bizantyńskim macellum. Najnowsze (2009-2014) wykopaliska
dr Cytryn-Silverman ujawniły, że całkowita powierzchnia
meczetu wynosi 78x90 metrów i zawiera trzynawową salę
podtrzymywaną przez kolumny wsparte na kamiennych blokach
pochodzących z grobów żydowskich, niszę modlitewną mihrab
i duży dziedziniec z portykiem od północy. Pod dziedzińcem
odkryto cysternę, zaś kwadratowa struktura w północno-wschodnim
narożniku mogła być minaretem. Badaczka datuje budowę
Meczetu Piątkowego na rządy dziesiątego umajjadzkiego
kalifa Hishama ibn Abd al-Malika (724-743). W późniejszym
okresie w sali meczetu pojawiły się dodatkowe rzędy
kolumn wspierające dach - prawdopodobnie dodane po trzęsieniu
ziemi w 749. Znaleziono fragmenty mosiężnych łańcuchów
trzymających meczetowe lampy, najdłuższy mający ponad
7 metrów, co sugeruje około 10-metrową wysokość sali
meczetu. Łańcuchy zostały najpewniej wykonane w Tyberiadzie,
która w okresie islamskim rozwinęła przemysł metalowy.
Grafika po lewej pokazuje odsłonięte fragmenty budowli
z różnych okresów, po prawej - sugeruje układ umajjadzkiego
centrum miasta we wczesnym okresie muzułmańskim. Badaczka
uważa, że poza meczetem także dwie inne wcześniej istniejące
budowle zostały zaadaptowane: wspomniana wcześniej budowla
bazylikowa jako Dar al-Imara (siedziba gubernatora)
oraz rozbudowane ponownie łaźnie (Hammam).
W ostatnim roku panowania kalifatu Umajjadów, rok przed
rewolucją Abbasydów, w 749 (a dokładnie 18 stycznia)
miało miejsce największe w historii miasta trzęsienie
ziemi. Jego epicentrum znajdowało się w Dolinie Jordanu
pomiędzy dwoma jeziorami, magnituda wyniosła 7, a liczba
ofiar szła w dziesiątki tysięcy. Podobno nawet w Egipcie
domy doznały uszkodzenia konstrukcji, wioska koło Góry
Tabor przemieściła się o 4 mile, a na Morzu Śródziemnym
wystąpiły tsunami. Tyberiada została kompletnie zniszczona
i rządy kalifatu Abbasydów rozpoczęły się dla miasta
pod znakiem powszechnej odbudowy.
W 2. połowie VIII wieku odbudowano Kościół Kotwicy na
Mount Berenice (zwanym przez Arabów Qasr Bint al-Malik
czyli Pałac Królewskiej Córki) - mniejszy i o cechach
architektury islamskiej, jak zaostrzone łuki i niższe
kolumny. Jego odbudowa i użytkowanie za rządów muzułmańskich
to wyjątkowe zjawisko. Jak wspomniałam wcześniej, odbudowano
jako jednonawowy kościół u podnóża Mount Berenice, a
tuż obok niego zbudowano ogromny (90x78 metrów) Meczet
Jaśminowy (Masjid al-Yasmin). Na terenie teatru (nieużywanego
od końca okresu bizantyńskiego i także zniszczonego
trzęsieniem ziemi w 749) zbudowano dzielnicę mieszkalną,
z siatką ulic wyłożonych płytami bazaltowymi, kilkunastoma
dwukondygnacyjnymi budynkami mieszkalnymi na obrzeżu
teatru, z dziedzińcami, a nawet fontannami i ogrodami.
Na dziedzińcach odkryto piece, zbiorniki na wodę, kamienie
młyńskie, a takze dużo kamiennych i metalowych naczyń.
Pod dziedzińcem każdego domu znajdowały się doły kloaczne.
Liczne monety (w tym złote) świadczą o zamożności mieszkańców,
a przedmioty religijne z motywem krzyża - o tym, że
mieszkali tam także chrześcijanie.
Odbudowano także synagogę położoną na północy miasta
(tę z Ogrodów Archeologicznych na południe od hotelu
Leonardo Club), a obok archeolodzy znaleźli budynek
z pozostałościami mikvy - żydowskiej łaźni rytualnej,
co może świadczyć o tym, że ten rejon islamskiego miasta
do XI wieku był zamieszkany przez Żydów.
Na obszarze przybrzeżnym, gdzie za czasów rzymskich
znajdował się stadion, a za bizantyńskich duża, długa
budowla (już nieistniejąca za przyczyną hotelu Galei
Kinneret), w VIII wieku dodano kolejne budynki oraz
położony praktycznie w wodzie zbiornik wodny służący
najprawdopodobniej do przechowywania żywych ryb przed
sprzedażą.
|
|
Kolejnym odbudowanym elementem
był sklepiony most przy bramie południowej,
choć zarówno nowy most, jak i kanał były węższe.
Sama brama i mury straciły znaczenie, ponieważ
po trzęsieniu ziemi w 749 miasto rozrosło się
poza granice bizantyńskie - nieco na północ
i o wiele dalej na południe, zlewając się z
Hammat i osiągając swoją rekordową długość 4,5
km. Na mapce po lewej zaznaczono linię murów
miejskich w okresie bizantyńskim i wczesnym
islamskim, kiedy mury Justyniana zostały przedłużone
na południe i połączone z murami Hammat.
W okresie arabskim Cardo Maximus obrosła wieloma
drobnymi sklepikami i stopniowo ulegała zwężeniu
- od pierwotnych 12 metrów do 2 metrów w X wieku.
Poza tym podwyższył się jej poziom, z powodu
budowania nowych sklepów na ruinach starych.
Z ulicy prowadziły kamienne stopnie do Meczetu
Piątkowego. Powstała także nowa cardo przylegająca
od zachodu do wspomnianej wcześniej bazylikowej
budowli. Do samej budowli dodano przedłużenie
apsydy od wschodu, a po trzęsieniu ziemi - nowe
skrzydło od zachodu, częściowo na wcześniejszym
dziedzińcu, i wiele drobnych pomieszczeń.
|
Poza wspomnianymi łańcuchami do meczetowych lamp odnaleziono
inne jeszcze dowody na rozwój obróbki metalu w islamskiej
Tyberiadzie. Wykopaliska przy oczyszczalni ścieków w
latach 1990. odsłoniły budynek z dwoma pokojami i częścią
dziedzińca nazwany potocznie "Domem Brązów",
w którym odnaleziono skrytkę z trzema pojemnikami zawierającymi
około tysiąca metalowych przedmiotów codziennego użytku,
a także monet, z których najnowsze pochodziły z okresu
cesarza bizantyńskiego Michaela VII (1071-1078), czyli
rządów kalifatu Fatymidów.
Bardzo ciekawym zagadnieniem jest zaopatrzenie miasta
w wodę. Rzymianie zbudowali akwedukt doprowadzający
wodę ze źródła na południe od miasta do publicznego
zbiornika na jego północy - choć wydaje się to absurdalne
wobec bliskości ogromnego słodkowodnego jeziora. Najwidoczniej
rzymskie zasady budowy miast były bardzo sztywne i nie
dopuszczały odstępstw. Akwedukt działał do czasu, kiedy
zaczął się rozpadać (nie był naprawiany - widocznie
nikt nie widział w tym sensu). Prawdopodobnie wyszedł
z użytku około IX wieku, w okresie kiedy miasto i tak
rozciągnęło się daleko na południe od zbiornika. Głównym
źródłem wody było oczywiście jezioro, poza tym w domach
były montowane podziemne cysterny przechowujące deszczówkę
zebraną z dachu.
Tyberiada za rządów muzułmańskich przeżywała okres rozkwitu
zarówno terytorialnego, przemysłowego (poza metalowym
takze garncarstwo, przemysł tekstylny i tkactwo), jak
i jako tolerancyjne miasto wielokulturowe. Żydowska
społeczność miała się dobrze i kontynuowano badania
naukowe, m.in. lider masoretów Aaron ben Moses ben Asher
opracował zasady wymowy znane jako "tyberiadzki
hebrajski" oraz dokończył tekst Biblii zwany Kodeksem
z Aleppo. Podróżnicy odnotowywali obecność w mieście
przybytków różnych religii - zarówno meczety, jak i
synagogi, miejsca studiów talmudycznych, kościoły, a
nawet klasztor żeński.
Urodzony w Jerozolimie geograf i podróżnik Muhammed
ibn Ahmad Al-Maqdisi, autor dzieł "Najlepszy podział
wiadomości o regionach" i "Opis Syrii (w tym
Palestyny)", odwiedził Tyberiadę w roku 985 podczas
swoich podróży po świecie islamskim: "Miasto jest
wąskie, rozgrzane w lecie i niezdrowe. Ma długość około
jednego farsakha (5,5 km), ale praktycznie nie ma szerokości.
Jest otoczone murami z dwiema bramami, północną i południową,
i wschodnią częścią otwartą na jezioro. Plac rynkowy
rozciąga się od jednej bramy do drugiej, jest też cmentarz
na wzgórzu. Ma osiem naturalnych gorących źródeł, które
nie używają opału i liczne baseny z gorącą wodą. Meczet
jest wielki i piękny, stoi przy placu targowym. Jego
podłoga jest wyłożona żwirem, budynek stoi na kamiennych
blokach". Wyjątkowo dowcipnie podróżnik opisuje
mieszkańców: "Mówi się, że ludzie z Tiberias przez
dwa miesiące tańczą, przez dwa miesiące obżerają się,
przez dwa miesiące zabijają owady, przez dwa miesiące
chodzą nago, przez dwa miesiące grają na piszczałkach
i przez dwa miesiące tarzają się w błocie". Te
oryginalne czynności wynikają ze specyfiki klimatu -
obecności upału, dokuczliwych owadów i poopadowego błota.
Za to źródła według al-Maqdisiego leczyły m.in. choroby
skórne, poprzez trzydniowe moczenie "kuracjuszy"
w gorącym źródle, a następnie zanurzenie w zimnym.
Po kilkusetletnim okresie prosperity XI wiek okazał
się stuleciem katastrof. W 1024 wybuchł konflikt gubernatora
sąsiedniej Jund Filastin Anushtakina z Beduinami, który
zakończył się m.in. złupieniem Tyberiady - najwidoczniej
dla Beduinów nie miały znaczenia granice dystryktów.
Poza tym miasto aż dwukrotnie dotknęły silne trzęsienia
ziemi - w 1033 i 1066. To drugie zniszczyło m.in. Meczet
Jaśminowy, położony pod Mount Berenice. Wydaje się jednak,
że odbudowa po pierwszym przebiegła bardzo sprawnie.
Perski pielgrzym, poeta, podróżnik i filozof Nasiri
Khusrau (Nasir Khusraw), który zwiedzał fatymidzką Syrię
i opisywał podróż w dziele "Safarnama", zastał
w roku 1047 (czyli akurat pomiędzy trzęsieniami) Tiberias
jako" gród o mocnych murach, zaczynających się
na brzegu jeziora i otaczających całe miasto za wyjątkiem
granicy wodnej. [...] Ponieważ dno jeziora jest w tym
miejscu skałą, liczne budynki wzniesiono w wodzie; zbudowano
domy wypoczynkowe podtrzymywane przez marmurowe kolumny
wynurzające się z wody. Jezioro obfituje w ryby [...]
Meczet Piątkowy stoi w centrum miasta. Przy wejściu
do niego znajduje się źródło, nad którym zbudowano gorącą
łaźnię. Jego woda jest za gorąca, żeby się nią polewać
i trzeba ją mieszać z zimną. [...] W zachodniej części
miasta znajduje się meczet zwany Jaśminowym (Masjid
al-Yasmin). Jest to piękny budynek, w jego części centralnej
wznosi się platforma (dukkan), gdzie są umieszczone
mihraby - nisze modlitewne. Dookoła rosną krzewy jaśminu,
od których meczet wziął nazwę. [...] Na zachód od miasta
wznosi się góra, na której zbudowano kamienny zamek".
Druga połowa XI wieku to okres osłabienia i rozdrobnienia
kalifatu Fatymidów, z czego skorzystali rosnący w siłę
Turcy Seldżuccy. W 1071 sułtan Wielkich Seldżuków Alp
Arslan najechał tereny prowincji Syria w ramach wojny
z Fatymidami, ale poza danymi o losach Jerozolimy trudno
dokopać się do informacji o mniejszych ośrodkach miejskich.
Seldżuccy władcy walczyli między sobą o wpływy i terytoria,
więc trudno powiedzieć kto i ile razy nawiedzał Tyberiadę.
Problemy z atakami Seldżuków, załamanie gospodarcze
oraz konsekwencje trzęsienia ziemi w 1066 są wymieniane
jako główne przyczyny tajemniczego wyludnienia Tiberias
w ostatnich dekadach XI wieku. Zarówno dzielnice mieszkalne
(stare w centrum i nowe na południu razem z Hammat),
jak i budynki publiczne z Meczetem Piątkowym włącznie
zostały opuszczone. Dane archeologiczne wskazują, że
przenosiny były zaplanowane i zorganizowane - część
domów została starannie zaplombowana, a cenne przedmioty
ukryte, jakby właściciele zamierzali wrócić. Archeolodzy
znaleźli mnóstwo prywatnych skrytek ze "skarbami"
z tych lat, a datowanie monet pozwala dokładnie określić
czas na koniec lat 1060.-początek 1070. Upadek miasta
jest szokująco błyskawiczny, jeśli pamiętać opis Khusrawa
kwitnącej Tyberiady w 1047.
(Główne źródła: Katia Cytryn-Silverman "The Umayyad
Mosque of Tiberias" 2009, Katia Cytryn-Silverman
"Tiberias, from Its Foundation to the End of the
Early Islamic Period" 2016, Gideon Avni "The
Byzantine-Islamic Transition in Palestine: An Archaeological
Approach" 2014)
OKRES KRUCJAT I AJJUBIDZKI
To, co pozostało ze stolicy al-Urdunn - na wpół zrujnowane
miasto duchów i mała osada w północnej części byłej
Tiberias - zostało zajęte przez Godfreya de Bouillon
pod koniec I Krucjaty w 1099, krótko po zdobyciu Jerozolimy.
Teren wszedł w skład lenna nadanego jednemu z przywódców
krucjaty, Normanowi Tancredowi de Hauteville, który
wsławił się szturmem na Jerozolimę. W latach 1100-1101
i 1109-1112 Tancred nosił tytuł księcia Galilei. Później
książętami byli m.in. członkowie rodów Falcomberques,
Bures i Saint Omer.
Feudalne Księstwo Galilei
(1099-1187, mapka po prawej: okres końcowy)
było jednym z czterech najważniejszych organizmów
wasalnych, które weszły w skład nowo utworzonego
Królestwa Jerozolimy. Księstwo Galilei zwano
czasem Księstwem Tyberiady, od nazwy stolicy.
Tak, to malutkie osierocone osiedle znowu zostało
stolicą! Tancred zbudował nowe mury obronne
wokół znacznie mniejszego terenu (patrz mapka
powyżej) wzmocnione okrągłymi wieżami oraz twierdzę.
Dokładna lokalizacja twierdzy długo pozostawała
zagadką dla archeologów. Do lat 1970. sądzono,
że znajdowała się na północnym wzgórzu miasta,
w rejonie XVIII-wiecznej fortecy tureckiej (ten
błąd jest często powielany w internecie).
|
|
|
Wykopaliska przeprowadzone w 2003 w centrum dzisiejszego
starego miasta (także w okolicy hoteli Leonardo Club
i Plaza) ujawniły grube mury z bloków ciosowych oraz
dobrze zachowaną bramę o wyraźnych cechach architektury
krzyżowców. Zidentyfikowano je jako północną część fortecy
o wymiarach 50x70 m., ukrytą pod późniejszą XVIII-wieczną
dzielnicą żydowską. Także południowa część murów obronnych
prawie zniknęła pod późniejszymi osmańskimi przeróbkami.
Księstwo Galilei pełniło w Królestwie Jerozolimskim
ważną rolę strategiczną, ponieważ sąsiadowało z muzułmańskim
Damaszkiem, skąd na początku XII wieku przychodziły
regularne ataki wojsk tureckiego władcy Toghtekina (raz
najeźdźcom udało się porwać samego księcia Galilei).
Księstwo było także terenem przemarszów sił krzyżowców
podczas wypraw do Transjordanii.
Od początku XII wieku swoją własność w Tiberias posiadał
Zakon Szpitalników (inaczej zwany joannitami lub kawalerami
maltańskimi). Wiadomo o "Domus Hospitalis"
czyli szpitalu, kościele i placu. Podczas wykopalisk
ratowniczych na wysokości parkingu koło Ogrodów Archeologicznych
znaleziono specyficzne proste naczynia kojarzone z działalnością
dobroczynną zakonu na terenie Królestwa Jerozolimskiego.
200 metrów na południe, już poza murami, odkryto pozostałości
XII-wiecznej instalacji przemysłowej do produkcji cukru
z trzciny cukrowej, który był istotnym towarem eksportowym
z Królestwa Jerozolimskiego do Europy. Ponieważ zakon
joannitów odpowiadał za dostawy cukru do Jerozolimy,
zapewne ta "cukrownia" także należała do nich.
Ciekawostką jest rozbieżność informacji na temat kościołów
zbudowanych we wczesnym okresie krucjat. Najczęściej
pojawia się informacja o powstałych około roku 1100
kościele św. Piotra oraz katedrze dla biskupa sufragana
podlegającego arcybiskupowi Nazaretu. Ten pierwszy -
choć po licznych przeróbkach - przetrwał do dziś. Z
katedry (o ile to była katedra) archeolodzy w 1981 odsłonili
jedynie kolumny na dziedzińcu hotelu Leonardo Club (b.
Jordan River), niestety hotel zamiast je wyeksponować,
urządził tam plac zabaw dla dzieci. Poza tym nie sposób
znaleźć o katedrze żadnych informacji, włącznie z jej
patronem. Jedno źródło twierdzi nawet, że imię św. Piotra
nosiła katedra, zaś drugi kościół był pierwotnie pw.
św. Mikołaja. Rzeczywiście, św. Piotr jako patron jest
niewątpliwie pierwszym i ważniejszym wyborem w miejscu
kojarzonym z "cudownym połowem ryb", jaki
zafundował Jezus rybakowi Piotrowi i jego kolegom.
Krzyżowcy wzmocnili nadwerężoną trzęsieniami ziemi strukturę
Kościoła Kotwicy dodając zewnętrzne przypory, pogrubili
mury i zbudowali dzwonnicę na prawo od wejścia. Jako
kościół św. Jerzego został we wczesnym etapie krucjat
(około 1109) powierzony przez arcybiskupa Nazaretu opactwu
Matki Boskiej w Dolinie Jozafata. Darowiznę potwierdzili
jeszcze trzej papieże w latach 1154-1255. Szkopuł w
tym, że opactwo miało siedzibę w Jerozolimie, a kościół
znajdował się na terenie biskupstwa Tyberiady. W 1178
opat i biskup podpisali porozumienie o płaceniu dziesięciny
na rzecz biskupstwa i nieprzyjmowaniu na jego teren
i nieudzielaniu sakramentów miejscowym. Czyli jakoś
zupełnie nie po chrześcijańsku. Dowody archeologiczne
wskazują na opuszczenie kościoła w końcu XII wieku i
używanie go w XIII-XIV wiekach w celach mieszkalnych
po wstawieniu dodatkowych ścian. Ostatecznie zburzyło
go trzęsienie ziemi w XV wieku.
Według relacji żydowskiego podróżnika Benjamina z Tudeli
zawartej w jego "Dzienniku z podróży" w latach
1170. w Tyberiadzie mieszkało 50 rodzin żydowskich,
działała też synagoga.
W lipcu 1187 muzułmanie,
a dokładnie rządzona przez sułtana Saladyna
arabska dynastia Ajjubidów, po 90 latach odzyskali
kontrolę nad Galileą. Książętami byli wówczas
Eschiva de Bures i jej mąż Raymond III hrabia
Trypolisu. Raymond konspirował z Saladynem,
bo nie uznawał króla Jerozolimy Guya de Lusignan
i rzekomo sam miał chrapkę na tron. W Tiberias
stacjonował nawet arabski garnizon. Kiedy król
wyruszył do Galilei zmusić Raymonda do posłuszeństwa,
Saladyn najechał księstwo. Po przegranej przez
krzyżowców bitwie pod Cresson Raymond ukorzył
się i uznał króla, ale Saladyn miał to w nosie
i zaczął oblegać Tyberiadę, kiedy Raymond przebywał
w obozie królewskich wojsk. Eschiva wysłała
mu wiadomość i armia krzyżowców ruszyła na odsiecz
pomimo sprzeciwu Raymonda (!). Główna bitwa
rozegrała się pod Hattin (10 km od miasta).
Saladyn pokonał wojska krzyżowców i wziął do
niewoli króla Guya de Lusignan, a Raymond uciekł
do Tyru. Dzień później Saladyn przyjął kapitulację
twierdzy i miasta Tiberias od Eschivy.
|
|
Obraz "Saladin and Guy de Lusignan after
battle of Hattin in 1187" autorstwa Saida
Tahseena (1954).
|
W 1190 nowy władca zdemontował strukturę obronną Tiberias.
"Chronicon Thietmari" niemieckiego biskupa
i kronikarza Thietmara z Merseburga z 1217 mówi, że
"miasto w przeszłości miało biskupa i szlachetnego
władcę zwanego lordem Tiberias. Było dobrze ufortyfikowane
i sławne. Zniszczone przez Saracenów, obecnie jest zamieszkane
przez nielicznych Saracenów i chrześcijan".
Podczas rządów muzułmańskich kościół św. Piotra został
w 1187 przerobiony na meczet, a później na karawanseraj
i stajnie. W maju 1202 potężne trzęsienie ziemi z epicentrum
w południowo-zachodniej Syrii i magnitudzie ponad 7
objęło także Galileę. W 1204 w Tyberiadzie został pochowany
Majmonides (Moses Ben-Maimon) - średniowieczny Żyd sefardyjski,
teolog, filozof, lekarz (m.in. Saladyna), astronom,
mistyk. Nie był mieszkańcem miasta, ale według legendy
kiedy umierał, przywiązał się do osła i wyruszył do
ziemi świętej, żeby tam umrzeć. Ciało znaleźli mieszkańcy
Tiberias i pochowali w pięknym grobowcu. Faktycznie
uczony umarł w Egipcie w 1204, zaś ciało zgodnie z jego
wolą przewieziono do Tyberiady w celu pochowania. Dziś
jego grobowiec przy ul. Ben Zakkai jest atrakcją pielgrzymkowo-turystyczną.
Arabski geograf i historyk Yaqut al-Hamawi pisał o Tiberias
w latach 1220., że jest to małe miasto, długie i wąskie,
ma gorące słone (?) źródła, na których zbudowano hammamy
(łaźnie tureckie) nie potrzebujące opału.
|
|
Jeśli chodzi o przynależność
Tyberiady między podbiciem przez ajjubidzkiego
Saladyna w 1187 a początkiem okresu mameluckiego
około 1265 - informacje są sprzeczne. Najczęściej
twierdzi się, że podczas III Krucjaty (1189-1192)
krzyżowcy odbili Tiberias i stracili ją dopiero
na rzecz Bajbarsa, albo że miasto było od 1187
nieprzerwanie pod władzą muzułmańską. Ten ostatni
wariant zawiera tablica informacyjna dla turystów
"A Timeline of Tiberias" w Berko Parku.
Wydaje się, że miasto wróciło do krzyżowców,
ale później, podczas tzw. Krucjaty Baronów (1239-1241)
prowadzonej przez króla Navarry Theobalda I.
Podczas wyprawy podjęto skuteczne negocjacje
z frakcją Ajjubidów rządzącą Damaszkiem, w rezultacie
których w 1240 Królestwo Jerozolimy odzyskało
samą Jerozolimę, a także większość Galilei z
ważnymi zamkami krzyżowców, takimi jak Safed
i Tiberias. Wkrótce potem miasto zostało ponownie
ufortyfikowane przez księcia Galilei Odo de
Montbéliarda.
|
Druga "transza" rządów chrześcijańskich w
Tyberiadzie była krótka: 1240-1247. Siły drugiej ze
skłóconych frakcji ajjubidzkich - tej rządzącej Egiptem
- wsparte przez wynajętych Turków chorezmijskich oraz
żołnierzy mameluckich, spotkały się z armią Franków
i pokonały ją w bitwie pod Hiribyą w 1244, a w kolejnych
latach Ajjubidzi odzyskali większość utraconych wcześniej
terenów. W czerwcu 1247 siły Fakhra al-Din ibn al-Shaykh,
dowódcy sułtana Egiptu Al-Kamila, zdobyły Tyberiadę,
masakrując obrońców.
OKRES MAMELUCKI
W 1250 sułtanat mameluków zastąpił Ajjubidów jako władcy
Egiptu i nowa potęga militarna, z Bajbarsem jako sułtanem
od 1260. Bajbars toczył walki z państwem krzyżowców,
podbijając ostatnie należące do nich miasta, w tym w
1266 twierdzę Safed, bliskiego (30 km.) sąsiada Tyberiady,
przejmując całkowitą kontrolę nad Galileą.
Znaleziska archeologiczne pokazują, że w okresie mameluckim
miasto straciło na wielkości i znaczeniu po urwaniu
się regularnej komunikacji z nadmorską Akką, a zatem
także dopływu towarów importowanych. Na lokalny charakter
Tyberiady wskazuje przewaga ręcznie robionych naczyń
miejscowego pochodzenia. Nie budowano nowych domów,
jedynie modyfikowano już istniejące, w tym zbudowane
przez krzyżowców, podnosząc poziom podłóg, dodając ściany
działowe i zbiorniki na wodę.
W 1272 i 1283 zostały podpisane porozumienia między
krzyżowcami a mameluckim sułtanem, które ostatecznie
potwierdziły los Tyberiady. W rękach krzyżowców pozostała
jedynie zachodnia Galilea, czyli pas nadmorski z Akką
jako stolicą. W tym czasie miał miejsce odpływ chrześcijańskich
mieszkańców z terenów zajętych przez mameluków do tych
nadal kontrolowanych przez krzyżowców.
Z zapisków XIII-XV-wiecznych podróżników i pielgrzymów
o Tiberias nie dowiadujemy się praktycznie niczego szczegółowego
czy oryginalnego. Większość z nich wydaje się w ogóle
nie docierać do miasta, powtarzają jedynie obiegowe
opinie lub cytują poprzedników. Przykładem są dzienniki
podróżne "Podróże Sir Johna Mandeville" z
około 1322 roku, które opisują Tiberias jako leżącą
nad "morzem Galilejskim, które choć nazywane morzem,
nie jest morzem, lecz zbiornikiem słodkiej wody",
samo zaś miasto "nie jest duże, ale ma dobre łaźnie".
Poza tym narrator skupia się na znanych chrześcijańskich
skojarzeniach: w mieście znajduje się stół, przy którym
jadł Jezus z uczniami po zmartwychwstaniu, a obok niego
wzgórze, na którym rozmnożył chleb i ryby.
|
|
William Brewyn z Canterbury
napisał około roku 1470 przewodnik dla pielgrzymów
po Ziemi Świętej, wymieniając mnóstwo szczegółowych
lokalizacji - w tym "Tybiriadis" -
nie postawiwszy nogi w Palestynie, a jedynie
przepisując z wcześniejszych źródeł. Współczesny
mu William Wey z Eton odwiedził ponoć Ziemię
Świętą w latach 1458-1462, ale nie potrafił
zapisać nazwy miasta w jednolity sposób, wahając
się między: Tiberias, Tyberias, Tyberiadis,
Tyberiade, Tybariade. Za to pozostawił kolorową
mapę, znaną współcześnie jako "MS. Douce
389", która co prawda pokazuje Tiberias,
ale zbyt daleko na południe i bez żadnego dokładniejszego
opisu (wschód na górze).
|
W latach 1483-1484 artysta
Erhard Reuwich z Utrechtu towarzyszył jako ilustrator
kanonikowi Moguncji Bernhardowi von Breidenbachowi
podczas pielgrzymki do Ziemi Świętej, opisanej
następnie w książce "Peregrinatio in Terram
Sanctam". Niestety termin "pielgrzymka
do Ziemi Świętej" oznaczał wówczas wyłącznie
przypłynięcie do Jaffy oraz wizytę w Jerozolimie
i ewentualnie Bethlehem. Mapka po prawej jest
wycinkiem wielkiej "Mapy Ziemi Świętej",
która ilustruje książkę. Jednak wyobrażenie
Tiberias, jak i innych miejsc, których kanonik
i jego rysownik nie odwiedzili osobiście, jest
mieszanką wyobraźni i ogólnie znanych faktów.
|
|
|
|
|
Ale na mapie Reuwicha miasto
znajduje się chociaż po właściwej stronie jeziora.
Mapa z dzieła "Prologus Arminensis in mappam
Terrae Sanctae" z roku 1478 wydanego w
Lubece przez Lucasa Brandisa de Schass pokazuje
Tyberiadę na wschodnim brzegu Jeziora Galilejskiego.
Mapa jest niecodzienna, pokazuje rozmieszczenie
samych nazw geograficznych bez zwyczajowej grafiki.
Wschód jest na górze "mapy". Wydana
trzy lata wcześniej w "Rudimentum Novitiorum"
bardziej tradycyjna wersja mapy wydaje się w
ogóle nie zawierać Tiberias, w każdym razie
szukałam jej bezskutecznie -> MAPA
z 1475.
|
OKRES OSMAŃSKI I I WOJNA ŚWIATOWA
W latach 1516-1517 trwała
wojna między egipskim sułtanatem mameluków a
nową potęgą - anatolijskim imperium osmańskim
sułtana Selima I. Selim podbił całkowicie mameluków,
zagarniając wszystkie ich tereny, w tym Palestynę
w 1516. Podbite tereny zostały włączone do imperialnego
systemu administracji terytorialnej. Od 1549
Tiberias - a raczej Taberiye - była "stolicą"
poddystryktu (kaza) w ramach dystryktu (sanjak)
Akka należącego kolejno do prowincji (eyalet)
Damaszek, eyalet Sydon, vilayet Syria i w końcu
vilayet Beirut. Po prawej - późny podział administracyjny
okolic Taberiye w 1899.
|
|
|
W 1. połowie XVI wieku Tyberiada była "spustoszona
i w ruinie". Włoski rabin Moses Bassola podczas
wizyty w 1522 zobaczył "zaledwie 10 czy 12 muzułmańskich
gospodarstw", a cały teren był niebezpieczny do
tego stopnia, że podróżnik musiał opłacić ochronę u
gubernatora.
Około roku 1558 sułtan Sulejman Wspaniały (syn Selima
I) przekazał miasto w dzierżawę za 1000 dukatów rocznie
Gracii Nasi, bogatej i wpływowej Żydówce-marrance z
Portugalii. Gracia Nasi powróciła do judaizmu i poświęciła
się pomocy europejskim Żydom i marranom (ochrzczonym
na siłę Żydom) prześladowanym przez inkwizycję, sułtan
zaś bardzo sprzyjał żydowskiej migracji na teren Palestyny.
Gracia Nasi utworzyła w Tiberias kolonię żydowską i
zbudowała jesziwę (szkołę talmudyczną). Po jej śmierci
w 1569 patronat nad miastem przejął jej bratanek i pomocnik,
także były marran, polityk i bankier Joseph Nasi, zasłużony
wobec sułtana Sulejmana, którego wsparł podczas walki
o tron. Po otrzymaniu sułtańskiego firmanu Nasi odbudował
mury obronne i próbował stworzyć niezależną materialnie
osadę żydowską. Posadził drzewka morwy, planując rozwinięcie
przemysłu jedwabniczego. Nie odniósł sukcesu i po jego
śmierci w 1579 miasto ponownie popadło w zapomnienie
i regularnie było celem najazdów plemion beduińskich,
a jego żydowska społeczność nie przetrwała długo. W
1596 miasto liczyło 54 gospodarstwa, wszystkie muzułmańskie,
a głównymi źródłami dochodu były uprawy zbóż i owoców,
ryby, kozy oraz miód.
W latach 1624-1634 teren Galilei pozostawał pod bezpośrednią
władzą Fakhra al-Dina II, druzyjskiego emira jednego
z osmańskich wasali, Górnego Libanu. W 1658 wybuchły
walki o władzę między różnymi frakcjami druzów, a dodatkowo
w tym samym czasie Imperium Osmańskie przeprowadziło
zmiany administracyjne, wydzielając z eyaletu Damaszku
nowy eyalet Sydon, co druzowie potraktowali jako próbę
przejęcia kontroli. W rezultacie walk na terenie Galilei
Tyberiada i Safed zostały zniszczone w 1660. W dodatku
w tym samym roku tereny te dotknęło też trzęsienie ziemi.
Safed odbudował się szybko i przygarnął kolonię żydowską,
a Tiberias znowu popadła w stagnację.
|
|
Ten stan dobrze oddają wykonane
w latach 1680. ilustracje niderlandzkiego podróżnika
i pisarza Cornelisa de Bruijna z książki "Reizen
van Cornelis de Bruyn door de vermaardste Deelen
van Klein Asia" wydanej w 1698. Tyberiada
na rysunkach Bruijna wygląda jak opuszczona
i wymarła.
|
|
|
Kolejną osobą, której Tyberiada dużo zawdzięcza, był
Zahir al-Umar, buntowniczy, autonomiczny arabski władca
Galilei (nominalnie nadal podległej Imperium Osmańskiemu)
w latach 1730-1775. W początkach panowania Tyberiada
była jego siedzibą i miasto otoczono nowymi murami obronnymi,
zbudowanymi w dużej części na fundamentach pozostałych
z czasów krzyżowców, na południu trochę na północ od
nich (archeolodzy znaleźli fragment muru krzyżowców
prostopadły do osmańskiego), na północy zaś obejmując
wzgórze, na którym powstała dwupoziomowa cytadela z
czterema narożnymi wieżami. Do jej budowy użyto kamieni
bazaltowych z wcześniejszych budowli.
|
|
Łącznie mury miejskie były
wzmocnione przez 21 wież, w tym cztery należące
do cytadeli. W murach znajdowały się dwie bramy
wejściowe: główna od zachodu i mniejsza od południa.
Po lewej rycina z 1822: J.S. Buckingham "Travels
in Palestine Through the Countries of Bashan
and Gilead" z przebiegiem murów. Wieże
nadal istniejące: T10 - wieża przy Ha-Banim,
T16 - wieża przy Ha-Galil, T20 - wieża przy
parkingu koło Ogrodów Archeologicznych, T21
- Krzywa Wieża. P1 - kościół św. Piotra. M1
- wg źródła* meczet Al-Omri, ale położenie pasuje
bardziej do Al-Bahr.
|
Fortyfikacja miasta oraz podpisanie porozumienia z okolicznymi
Beduinami zwiększyło bezpieczeństwo i zakończyło plagę
napadów. W 1742-43 nowe fortyfikacje bardzo się przydały,
by odeprzeć oblężenie miasta przez siły gubernatora
Damaszku, który na polecenie sułtana miał odzyskać kontrolę
nad Galileą. W 1768 status Zahira został oficjalnie
uznany przez władze osmańskie, a jednym z przyznanych
mu tytułów był emir Tyberiady. W późniejszych latach
Zahir przeniósł swoją siedzibę na zachód Galilei, a
w Tyberiadzie zostawił synów: Salibi al-Zahira, a po
jego śmierci Ahmada Al-Zahira.
Około 1743 Zahir al-Umar zbudował dwa meczety, oba istnieją
do dziś. Al-Omri, zwany Wielkim, w charakterystycznym
stylu łączenia czarnych i białych bloków bazaltu, posiada
białą kopułę i minaret. Al-Bahr czyli morski, miał pierwotnie
specjalne wejście dla wiernych przybywających wodą.
Oba działały do 1948, kiedy Brytyjczycy ewakuowali z
miasta lokalnych muzułmanów.
Jesienią 1759 w ciągu miesiąca Tyberiadę nawiedziły
dwa trzęsienia ziemi o magnitudzie 6.6 i 7.4. Pierwsze
miało epicentrum zaledwie kilkadziesiąt kilometrów na
północ od miasta. Uszkodzeniu uległy budynki i mury
miejskie, a na jeziorze wystąpiła sejsza - fala stojąca.
Zahir al-Umar był tolerancyjny religijnie i zachęcał
żydowską społeczność do powrotu do Tiberias, uważając,
że ich obecność będzie napędzać rozwój miasta. Poważany
rabin Chaim Abulafia przeprowadził się do miasta na
zaproszenie Zahira w 1740 i był jedną z osób, które
zapoczątkowały nowoczesną żydowską komunę. Powstało
wtedy kilka synagog, m.in. istniejąca do dziś Etz Chaim
(Abulafia) w 1742, posiadająca unikatową mikvę zasilaną
wodą z jeziora. Dzielnica żydowska znajdowała się we
wschodniej części miasta, wzdłuż brzegu jeziora. Posiadała
własny mur wewnętrzny z bramą po stronie zachodniej
(patrz plan poniżej).
Zahir al-Umar zmarł w 1775 i w tym samym roku osmański
gubernator Sydonu Ahmad al-Jazzar Pasza odzyskał Galileę
dla imperium. W 1831 sytuacja znowu się odwróciła i
władzę w Galilei objęli Egipcjanie w osobie Ibrahima
Paszy, utrzymując ją do 1840.
Szwajcarski podróżnik, geograf
i orientalista John Lewis Burckhardt odwiedził
Tiberias około 1811-12. W wydanym w 1822 dziele
"Travels in Syria and the Holy Land"
zamieścił plan miasta z objaśnieniami, m.in.
a to główna brama zachodnia, b - cytadela, c
- meczet Al-Omri, d - kościół św. Piotra, f
- meczet Al-Bahr, g - nadbrzeżne kamienne budowle.
Podróżnik źle policzył wieże i zaznaczył ich
25 zamiast 21, pominał też T1 znajdującą się
przy brzegu na południe od T2*. Wieża znajdująca
się w "zgięciu" muru na południe od
głównego wejścia to wspomniana powyżej T10,
której pozostałość stoi przy u. Ha-Banim.
|
|
|
W styczniu 1837 Tyberiadę dotknęło trzęsienie ziemi
o magnitudzie 7.4 połączone z powodzią. Miasto mocno
ucierpiało, zginęło 28 procent mieszkańców (około 600
osób), zniszczona została większość z 550 prywatnych
budynków, zawalił się minaret meczetu Al-Omri, uszkodzeniu
uległa też położona w najwyższym punkcie cytadela, a
także spora część murów obronnych.
|
|
Po lewej litografia na podstawie
szkicu wykonanego w 1839 przez szkockiego malarza
Davida Robertsa, pokazująca miasto od południowego
zachodu, pochodząca z travelogu "The Holy
Land, Syria, Idumea, Arabia, Egypt, and Nubia".
Po prawej - wykonane z podobnego miejsca zdjęcie
Francisa Fritha z 1862. Na obu obrazach widać
ruiny budowli ze sklepionymi pomieszczeniami,
które pojawiają się jeszcze na dużo późniejszych
zdjęciach.
|
|
|
Na dalszym planie obu ilustracji widać też meczet Al-Omri
bez kopuły, budowlę z kopułą (synagoga?) i kościół św.
Piotra, wieżę T1 w wodzie, na najdalszym planie sarayę
i cytadelę. Saraya czyli rezydencja osmańskiego gubernatora
jest bardzo tajemniczą budowlą - nie sposób znaleźć
informacji o dacie jej powstania. Opis na samym budynku
precyzuje funkcję i szczegóły: gubernator rezydował
na piętrze, na parterze było więzienie, a w mniejszym
budynku - konie pocztowe. Co prawda Burckhardt w 1811
wymienia na planie sarayę, ale obecnie jest to interpretowane
jako cytadela*. Za to na obrazach Robertsa w 1839 saraya
jest już obecna, wygląda więc na to, że zbudowano ją
na początku XIX wieku.
* Dane i ilustracje według: Motti Zohar "Damage
patterns of earthquakes in Israel and its vicinity:
Evaluation according to the historical sources",
2016.
|
|
Po lewej - drugi obraz Davida
Robertsa z 1839, szerszy plan od południa, obejmujący
mury. Po prawej - grawiura Lemaitre i Gaucherela
w dziele żydowskiego orientalisty Salomona Munka
"Palestine, Description Géographique, Historique
et Archéologique" z 1841. Na każdym zniszczenia
murów i cytadeli wyglądają trochę inaczej.
|
|
|
Franciszkanie, sprawujący Kustodię Ziemi Świętej, odwiedzali
Tyberiadę już od XVI wieku i w dniu św. Piotra modlili
się w kościele pod jego wezwaniem, płacąc za dostęp
do niego władzom muzułmańskim. Około 1641 otrzymali
pierwszy firman dający szerszy dostęp do świątyni, a
w 1697 kolejny, zwalniający z opłat zakonników i pielgrzymów.
W 1847 franciszkanie praktycznie wykupili kościół i
zaczęła się jego odnowa oraz budowa sąsiadującego z
nim od południa klasztoru św. Piotra. W 1870 kościół
otrzymał dzisiejszy kształt, z neoklasycystyczną fasadą
i apsydą przypominającą wewnętrznym kształtem dziób
łodzi. W 1903 po jego północnej stronie zbudowano schronisko
dla pielgrzymów, istniejące do dziś jako dom pielgrzyma
Casa Nova.
|
|
William Francis Lynch, oficer
marynarki amerykańskiej, odwiedził Palestynę
w 1848, prowadząc pomiary hydrograficzne, opisane
w "Narrative Of The United States' Expedition
To The River Jordan And The Dead Sea" (1849),
a także rysując to, co widział. Po lewej widok
Tyberiady od strony cytadeli: wieża T1, dalej
kościół św. Piotra, nowy klasztor (?) i synagoga
Etz Chaim, po prawej meczet Al-Omri.
|
W 1837 (po trzęsieniu ziemi) na terenie przylegającym
do muru południowego, koło (już wtedy) Krzywej Wieży,
zbudowano grekoprawosławny klasztor 12 Apostołów, podlegający
pod patriarchat w Jerozolimie. Według opisu klasztor
postawiono "na starożytnych ruinach", według
żydowskiej tradycji w miejscu XVI-wiecznej synagogi
HaShalah, z którą był związany w ostatnich latach życia
rabin Isaiah Halevi Horowitz zwany HaShalah HaKadosh.
W 1850 powstał pierwszy hotel Tyberiady o nazwie Haifa
(panował wtedy zwyczaj nadawania hotelom nazw miast).
Został zbudowany z bloków bazaltowych z charakterystycznymi
dla stylu osmańskiego łukami, na nabrzeżu w północnej
części miasta.
W 1879 szef rosyjskiej misji prawosławnej w Jerozolimie,
archimandryta Antonin Kapustin, zakupił działkę ziemi
w Tiberias, na której zbudowano schronisko dla pielgrzymów
znane jako Dom ze Sklepieniami. Bazaltowa budowla przy
nabrzeżu (deptak Yigal Alon) istnieje i działa do dziś
jako pensjonat dla pielgrzymów Pilgrims' Residence nadal
prowadzony przez rosyjską misję w Jerozolimie.
W 1884 do Tyberiady przybył
David Watt Torrance, szkocki lekarz i pastor,
jako szef misji Kościoła Szkocji. W 1894 w północnej
części miasta niedaleko murów zbudowano szkocki
szpital misyjny, który przyjmował pacjentów
wszystkich ras i religii. Budynki do dziś stanowią
własność Kościoła Szkocji, choć pełnią inną
funkcję (hotelu). Na pocztówce cały kompleks
szkockiej misji przed 1930: szpital, dom Torrence'a
i kwatera misjonarzy.
|
|
|
W połowie XIX wieku zaczęła się przyspieszona migracja
Żydów do Tyberiady. Statystyki mówią, że w 1842 Żydzi
stanowili 1/3 z 4000 populacji, w 1850 w mieście działały
trzy synagogi i mieszkało 180 rodzin żydowskich, w 1901
Żydów było 2000 na 3600 mieszkańców, a w 1912 na 6500
mieszkańców było 4500 Żydów i 1600 muzułmanów. Wśród
żydowskich przybyszów było dużo uczonych rabinów, co
podniosło status miasta. Od 1740 Tyberiada była z tego
powodu uważana za czwarte święte miasto judaizmu (obok
Jerozolimy, Safedu i Hebronu). Według żydowskiej legendy
powracający Mesjasz ma wyjść z jeziora właśnie w Tyberiadzie
i stamtąd pójść do Safed, by zasiąść na tronie na najwyższej
górze Galilei. Według Kabały przypisującej każdemu z
czterech miast odpowiedni żywioł, Tiberias jest oczywiście
Wodą.
W 1905 trasę kolejową linii Jezreel Valley Haifa - Beit
She'an przedłużono do miasta Samakh nad południowym
brzegiem jeziora Galilejskiego. Czas jazdy wynosił 2
godz. 40 min. Pomiędzy Samakh a Tyberiadą kursowały
promy pasażerskie z nabrzeża zbudowanego w pobliżu stacji
- tym sposobem miasto zyskało szybkie, nowoczesne połączenie
z Haifą. Kolej stała się najpopularniejszym sposobem
podróżowania grup pielgrzymów organizowanych przez biuro
podróży Thomas Cook - z pociągu przesiadano się na parowiec
obwożący po świętych miejscach związanych z jeziorem.
Od 1912 w pociągach funkcjonowały wagony pierwszej i
drugiej klasy.
Imperium Osmańskie wzięło udział w I wojnie światowej
po stronie państw centralnych. Podczas brytyjskiej kampanii
synajsko-palestyńskiej w 1917 działania wojenne objęły
teren Palestyny. Tyberiada została zajęta przez wojska
Ententy dopiero podczas ostatnich miesięcy kampanii,
25 września 1918. Jednostki dwóch lekkich brygad konnych
Australijskiej Dywizji Konnej zajęły miasto po spacyfikowaniu
turecko-niemieckiego garnizonu.
MANDATOWA PALESTYNA
31 października 1918 Imperium Osmańskie skapitulowało.
29 września 1923 ostatecznie wszedł w życie Mandat Palestyny
i Transjordanii oddający Palestynę pod administrację
Wielkiej Brytanii jako terytorium mandatowe. Teren Palestyny
podzielono na dystrykty. Do roku 1920 funkcjonowały
rządy wojskowe i Tyberiada stanowiła osobny dystrykt,
potem wprowadzono administrację cywilną i od września
1920 stworzono dystrykt Galilei. Kolejne zmiany wprowadziły
dystrykt Północny z Tiberias jako poddystryktem, w 1939
przywrócono dystrykt Galilei, który utrzymał się do
końca Mandatu. Statystyki na rok 1945 wymieniały w Tyberiadzie
miejskiej 4540 muzułmanów, 6000 Żydów, 760 chrześcijan
i 10 "pozostałych".
Kilka lat później miasto zostało po raz pierwszy sfotografowane
z powietrza, przez członków jerozolimskiej kolonii amerykańskiej.
Dwa zdjęcia po lewej zrobili właśnie oni - w 1917 i
dla porównania w 1937, trzecie jest autorstwa Zoltana
Klugera, także z 1937. Na pierwszym widać nieliczne
budynki poza murami, dwadzieścia lat później miasto
ostatecznie "wylało się" poza mury. Zdjęcia
pokazują też różnicę w wyglądzie nabrzeża, które w 1937
zostało umocnione. Zdjęcie z 1917 jest niewyraźne, ale
wydaje mi się, że jeszcze widać na nim nadbrzeżną ruinę
z resztkami sklepionych pomieszczeń (na prawo od muru
klasztoru 12 Apostołów), w 1937 jest w tym miejscu pusty
placyk.
W 1920 Gedud Ha-Avodah, pierwsza ogólnopalestyńska komuna
robotników żydowskich, bazująca na idei komun Tołstoja,
przystąpiła do budowy drogi Tyberiada-Tabgha i osiedliła
się w pobliżu miasta (droga Tyberiada-Samakh także powstała
po wojnie, ale nie znalazłam informacji, kto ją budował).
W tym samym roku założono Kiryat Shemu'el - nową dzielnicę
żydowską na zboczu powyżej i na północ od starego miasta.
Żydzi przejęli też gorące źródła i zaczęli tworzyć podwaliny
pod uzdrowiskowo-rekreacyjne atrakcje miasta (w 1929
zbudowano pierwsze nowoczesne spa). W 1922 w Tiberias
mieszkało 4400 Żydów przy populacji 6950, w 1944 - 6000
Żydów na 11300 mieszkańców. Pozostałą część populacji
stanowili głównie muzułmanie.
Zdjęcie wykonane przez fotografa
Erica Matsona z jerozolimskiej kolonii amerykańskiej
w 1937, zrobione najprawdopodobniej z okien
hotelu Tiberias, który znajdował się w miejscu,
które obecnie zajmuje pomnik działa (zbieg Ha-Galil
i Ha-Yarden). Po lewej widać pozostałości wieży
T10 (obecnie na Ha-Banim), centralnie - narożnik
murów (obecnie pomiędzy Ha-Banim a Ha-Galil),
budynek z arkadami (oryginalny lub odtworzony)
obecnie mieści m.in. restaurację Humus Eliyahu,
w której jedliśmy obiad.
|
|
|
|
|
Po lewej zdjęcie wykonane
przez tego samego fotografa, pokazujące trzy
budynki szkockiej misji (po prawej), kościół
św. Andrzeja należący do Kościoła Szkocji zbudowany
w 1930 i hotel Haifa z 1850. Po prawej - ten
sam autor i te same budynki w szerszym otoczeniu,
zdjęcie z powietrza, zrobione w 1937.
|
|
|
Teren wygląda normalnie, pomimo katastrof, które nawiedziły
Tiberias na początku XX wieku. W lipcu 1927 miało miejsce
trzęsienie ziemi o magnitudzie 7.5 z epicentrum w okolicy
Jerycha, podczas którego Tyberiada ucierpiała bardzo
poważnie. W 1934 miasto dotknęła powódź błyskawiczna.
Burza spowodowała zalanie terenu wodą deszczową, a dodatkowo
za przyczyną wiatru wschodniego wody jeziora zatopiły
miasto. Były dziesiątki ofiar. Katastrofę spotęgował
fakt, że zbocze góry było niezalesione i woda niosła
swobodnie w dół wszystko, co zagarnęła po drodze, a
miasto, włącznie z samym brzegiem jeziora, było wówczas
ściśle zabudowane.
Nastrojowa pocztówka opisana
"Tyberiada w świetle księżyca", która
wnosi pewne zamieszanie - Casa Nova (po prawej)
i kościół św. Andrzeja (centralnie) pozwalają
określić czas zrobienia zdjęcia na po 1930,
jednak na prawo od kościoła brak budynku hotelu
Haifa (por. zdjęcia powyżej). Hotel ten został
w 1925 odnowiony i powiększony. W 1946 odwiedziła
go słynna egipska śpiewaczka Umm Kulthum, znana
jako Gwiazda Wschodu. Po jej wizycie hotel zmienił
nazwę na Shirat Hayam ("wschodnia gwiazda").
|
|
|
Rysunek poniżej pokazuje porównanie przebiegu murów
miejskich w okresie bizantyńskim (prawy) i osmańskim
(lewy). W części osmańskiej widać dokładną linię murów
razem z 21 wieżami oraz najważniejsze budowle. Przebieg
ulic praktycznie pokrywa się z obecnym.
|
|
Po powodzi w 1934 Brytyjczycy
zabronili budować przy samym brzegu, a na zboczu
góry dla wzmocnienia stoku posadzili las zwany
Lasem Szwajcarskim o 5 km długości. Wykopali
także kanał odpływowy Wadi Ghazal umożliwiający
bezpieczny spływ wody deszczowej z góry i w
1937 zbudowali umocnione nabrzeże (zdjęcie po
prawej). Dziś znajduje się tam promenada z mariną
i restauracjami.
|
|
|
|
|
Od 1937 Tyberiada miała połączenie
lotnicze - brytyjskie linie Imperial Airways
używały latających łodzi Short Empire, by dostarczać
do miasta pasażerów i pocztę. Eric Matson podczas
wizyty w Tyberiadzie w 1937 sfotografował oczekiwanie
na pierwszy samolot, a także dwie maszyny:
|
|
|
G-ADVD i G-ADVE. Samoloty zabierały pasażerów z plaży
Lido w północnej części miasta.
W 1943 miało miejsce ostatnie jak dotąd solidne trzęsienie
ziemi. Miało magnitudę 7, ale trudno znaleźć informacje
o zniszczeniach, prawdopodobnie ze względu na toczącą
się wojnę.
W 1945 kościołowi św. Piotra przybył polski akcent na
dziedzińcu: Ołtarz Ojczyzny - kapliczko-pomnik z płaskorzeźbą
Matki Boskiej Częstochowskiej otoczoną przez herby polskich
miast, sylwetki dzieci, rycerzy i żołnierzy. Postawiony
przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego gen. Władysława
Andersa na pamiątkę stacjonowania w Casa Nova w 1943,
zaprojektowany i wykonany przez por. Tadeusza Zielińskiego.
W latach 1929 i 1936-39 w mieście wybuchały zamieszki
arabskie skierowane przeciw lokalnym Żydom, z ofiarami
śmiertelnymi (głównie podczas masakry w Kiryat Shemu'el
w październiku 1938). Mimo to generalne stosunki między
tymi społecznościami były uważane za znośne i w chwili
wybuchu wojny o niepodległość w listopadzie 1947 istniał
między nimi nieoficjalny rozejm, złamany dopiero w kwietniu
1948, kiedy Arabowie zaatakowali historyczną dzielnicę
żydowską przy nabrzeżu. Po zwycięskim kontrataku sił
Hagany wszyscy muzułmańscy mieszkańcy zostali 19 kwietnia
1948 ewakuowani przez Brytyjczyków, czyniąc Tyberiadę
pierwszym "wyzwolonym" miastem tworzącego
się państwa Izraela, które z ośrodka o mieszanej populacji
stało się czysto żydowskie, z 4 tysiącami mieszkańców.
Upamiętnia to pomnik z działem na postumencie, stojący
u zbiegu Ha-Yarden i Ha-Galil.
WSPÓŁCZESNOŚĆ - PAŃSTWO IZRAELA
Według "Podziału Mandatu Palestyny na dwa państwa:
żydowskie i arabskie" z 1947 Tyberiada znalazła
się w części żydowskiej, mimo że przed kwietniem 1948
prawie połowę mieszkańców stanowili muzułmanie (6 tysięcy,
47,5 procenta). Już jesienią 1948 zaczęło się wyburzanie
starych budynków z myślą o nowoczesnym rozplanowaniu
miasta.
W grudniu 1948 miasto odwiedził premier Izraela David
Ben-Gurion i spotkał się z ambasadorem USA, który wręczył
mu ultimatum żądające opuszczenia przez wojska izraelskie
półwyspu Synaj. Ben-Gurion odmówił, ale Tyberiada dostała
swoje pięć minut sławy.
W 1949 na zboczu góry powyżej dzielnicy żydowskiej Kiryat
Shemu'el stworzono obóz przejściowy dla imigrantów przybywających
z Europy, Afryki i krajów arabskich. Było ich tak wielu,
że w 1952 liczba mieszkańców wynosiła 16200 (w ciągu
4 lat wzrosła czterokrotnie). Powstająca od 1952 Górna
Tyberiada skupiała się wokół istniejącego wcześniej
szpitala w nowej dzielnicy Poriah, gdzie powstawały
nowe osiedla dla oczekujących w obozie przejściowym.
Obóz opróżnił się ostatecznie dopiero na początku lat
1960. W tym czasie Kiryat Shemu'el rozrosła się w górę
i zlała z Poriah. Populacja miasta nadal szybko rosła
- 20800 w 1960, 23600 w 1968, 35900 w połowie lat 90.,
do 39800 w 2002 przy powierzchni miasta 10 km2. Dzisiejsza
Tyberiada ma powierzchnię niewiele większą - prawie
11 tysięcy km2 i około 45 tysięcy mieszkańców (dane
na 2019).
Po powszechnym burzeniu budowli osmańskich w latach
1950. (w wielu przypadkach odkrywano pod nimi starsze
ruiny), w latach 1970. rozpoczął się boom budowlany
i turystyczny - powstawały hotele (głównie w nowych
dzielnicach na "średnim poziomie"), lasy i
parki na zboczach. W ostatnich dekadach hotele i towarzyszące
im parkingi zaczęły powstawać także na terenie starego
miasta, za każdym razem budowę poprzedzały wykopaliska
ratownicze, odkrywające niejednokrotnie wartościowe
znaleziska, co jednak nie miało znaczenia - hotel i
tak budowano. Dziś Tyberiada żyje z międzynarodowej
turystyki. Turystom religijnym czyli współczesnym pielgrzymom
oferuje dedykowane pensjonaty prowadzone przez wspólnoty
różnych wyznań i tematyczne trasy zwiedzania. Innym
- plaże, przejażdżki łodzią (w tym tzw. łodzią Jezusa,
jedną z drewnianych łodzi zbudowanych na wzór starożytnej
łodzi z I wieku odkrytej w mule jeziora w 1986), gorące
źródła, dyskoteki, restauracje regionalne. Jak niejednokrotnie
podkreślam i ubolewam w części poświęconej zwiedzaniu
- zabytki architektury są zaniedbywane i ignorowane.
Budynki, które przetrwały demolkę początków państwa
to głównie obiekty religijne. Oczywiście grobowce słynnych
rabinów, cmentarz żydowski i synagogi, choć te historyczne
nie wyglądają na zdjęciach na specjalnie odrestaurowane.
Kościół św. Andrzeja należący do Kościoła Szkocji oraz
szpital i dwa pozostałe budynki szkockiej misji, w których
po 1948 mieścił się szpital położniczy, od 1959 pensjonat,
a od 2004 hotel Scots Hotel. Zachowały się także w oryginalnej
funkcji hotel Shirat Hayam (ex Haifa) oraz domy pielgrzyma
Casa Nova (katolicki) i Pilgrims' Residence (prawosławny).
Misja rosyjska wzbogaciła się o nową własność - cerkiew
św. Marii Magdaleny zbudowaną w 1962, także położoną
nad brzegiem, przy drodze wylotowej na północ.
Kilka zachowanych budowli osmańskich to głównie ruiny
- cytadela, saraya i dwa meczety, nieczynne od 1948.
Al-Omri stoi na dziedzińcu współczesnego centrum handlowego
i wygląda z roku na rok coraz gorzej. Kiedy muzułmanie
opuszczali miasto w 1948, rodzina Al-Zaydani (spadkobiercy
Zahira?) przeniosła się do Nazaretu i jakiś czas temu
wystąpiła do władz Tyberiady o pozwolenie na odnowienie
meczetu. Dostali odmowę i obietnicę - dotąd niezrealizowaną
- przeprowadzenia renowacji przez miasto. Meczet Al-Bahr
został zamieniony w bar i po protestach społeczności
muzułmańskiej w roku 2000 podpisano porozumienie z władzami
miejskimi o zachowaniu status quo, które zostało nieomal
złamane w 2019, kiedy media obiegła informacja, że władze
chcą urządzić w meczecie muzeum.
Od wojny sześciodniowej w 1967 część wzgórz Golan widoczna
z tyberiadzkiego brzegu jeziora znajduje się pod władzą
(lub okupacją, zależnie od punktu widzenia) Izraela,
do 1981 była to władza wojskowa, później już zwykłe
przyłączenie terenu w granice państwa. Powstały tam
osiedla żydowskie, a miejscowości po wschodniej stronie
jeziora włączono do programów turystycznego zwiedzania.
W lipcu i sierpniu 2006 podczas drugiej wojny libańskiej
na kompletnie nieprzygotowane i położone daleko od granicy
z Libanem miasto wielokrotnie spadły rakiety Hezbollahu,
powodując ofiary w ludziach i zniszczenia wielu budynków.
Po wojnie do kasy miejskiej wpłynęły od państwa spore
środki w ramach Programu Wzmocnienia Północy. Trudno
orzec jak burmistrz zrozumiał potrzebę wzmocnienia miasta,
że postanowił za te pieniądze stworzyć niesławny Park
(nie-)Archeologiczny Berko, otwarty w 2008.
Najnowsza informacja dotycząca rozwoju miasta - podobno
około 2023 (artykuł z 2016 mówi o 7 latach) Tyberiada
ma zyskać połączenie kolejowe poprzez pociągnięcie z
Afuli odgałęzienia odtworzonej trasy Haifa - Beit She'an.
Poza komunikacją z Haifą na trasie mają także kursować
ekspresowe pociągi z Tel Avivu i lotniska Ben-Guriona.
Obiecuję sobie, że na pewno skorzystam :)