|
|
23 lutego 2020 - suplement świątynno-bazarowy
|
|
|
|
|
|
W lutym 2011 zwiedziliśmy
starą Jerozolimę dość dokładnie, ale niestety
galeria (link poniżej) zawiera wyłącznie zdjęcia,
bez opisów. Odwie-dziliśmy wszystkie cztery dzielnice:
chrześcijańską, ormiańską, żydowską i muzułmańską
oraz Ścianę Zachodnią (Ścianę Płaczu), weszliśmy
także na Górę Oliwną, skąd rozciągają się wspaniałe
widoki.
|
|
|
Pomijając fakt,
że po starej Jerozolimie można spacerować bez końca,
na naszej turystycznej liście z 2011 pozostała jedna
ważna niezrealizowana pozycja - Wzgórze Świątynne. Nie
udało się wówczas uzyskać w internecie żadnej konkretnej
informacji na temat turystycznego dostępu do Wzgórza.
Dziewięć lat później było już łatwiej - pojawiły się
okruchy oficjalnej informacji, a także sporo blogów
podróżniczych. Dzięki blogowi Earthtrekkers.com dowiedziałam
się dokładnie gdzie, kiedy i na jakich warunkach można
odwiedzić Wzgórze Świątynne i tym razem udało się. Już
samo wejście jest prawie niemożliwe do zlokalizowania
bez pomocy - znajduje się tuż przy i przed bramkami
kontrolnymi Ściany Płaczu. To niepozorna bramka, przy
której "wtajemniczeni" turyści zaczynają gromadzić
się na jakąś godzinę przed otwarciem. Zaś godziny wyglądają
tak: od niedzieli do czwartku 7.30-10.30 i 12.30-13.30
czyli dla turysty dojeżdżającego, tak jak my, z innego
miasta, praktycznie jest to tylko jedna godzina. Pociągi
z Tel Avivu do Jerozolimy odjeżdżają co pół godziny
(sytuacja zmieniła się od 2011 - uruchomiono nową linię
łączącą miasta via lotnisko Ben Gurion), zaś od dworca
trzeba jeszcze dostać się do starego miasta. Wybrałam
autobus 1, mający dowieźć nas bezpośrednio do celu,
wjeżdżając na teren starego miasta przez Bramę Gnojną.
Dowiózł, tyle że w dużym tłoku i mocno naokoło, objeżdżając
stare miasto od północy. Ale dotarliśmy na czas. Udało
się zlokalizować wejście, choć nie obyło się bez zasięgnięcia
języka u ochroniarza. Zaszliśmy na chwilę na plac przed
Murem Zachodnim (017), który jest położony zauważalnie
niżej niż otaczająca zabudowa. Poziom gruntu jest bliski
temu z czasów Heroda. W tym miejscu znajdował się wówczas
plac targowy, stanowiący centralną część biegnącej wzdłuż
murów jednej z głównych ulic miasta. Prostopadle do
dolnej ulicy biegła górna, wsparta na arkadowym moście
i stanowiąca łącznik między Wzgórzem Świątynnym a Górnym
Miastem. Dziś jedyną pozostałością mostu jest tzw. Łuk
Wilsona - arkada najbliższa
murom, pierwotnie o wymiarach 13 m. szerokości na 23
m. wysokości, obecnie tylko 6 metrów nad powierzchnią
placu (026). Obecnie w zamkniętej od północy przestrzeni
pod łukiem mieści się sala modlitewna.
Od naszej poprzedniej wizyty na Placu Muru Zachodniego
przybył nowy element dekoracyjny. Światowej sławy artysta-ceramik
Michael Silverstone otrzymał w roku 2015 zlecenie na
dwa zegary,
które rok później zawisły na placu - jeden na ścianie
po stronie męskiej (020, 022), drugi po kobiecej, na
resztkach zawalonej rampy (023). Zegary są ceramiczne,
pokryte złotem i platyną. Ich tarcza zawiera symbole
Dwunastu Plemion Izraela: mandragora (Ruben), miasto
Nablus (Symeon), napierśnik (Levi), korona (Juda), zwój
Tory (Issachar), odpływający statek (Zebulon), waga
(Dan), gazela (Naftali), namiot (Gad), drzewko oliwne
(Aszer), kłosy pszenicy (Józef) i lis (Beniamin). Przy
każdym symbolu znajduje się nazwa plemienia, a w części
centralnej umieszczono płaskorzeźbę świątyni, której
zbudowanie będzie możliwe dzięki zjednoczeniu wszystkich
plemion Izraela.
Przy południowo-zachodnim murze wzgórza znajduje się
teren wykopalisk - Jerozolimski Park Archeologiczny,
którego mały fragment jest z większej odległości dostępny
bezpłatnie. Przy wewnętrznym murze obronnym z czasów
Heroda (002) znajdowały się prowadzące na plac Wzgórza
Świątynnego monumentalne schody. Kamienie widoczne w
strukturze muru to tzw. Łuk
Robinsona (007, 011), nazwany
od amerykańskiego odkrywcy - łuk podtrzymujący niegdyś
górną platformę schodów (008). Wzdłuż muru widać pozostałości
wspomnianej wcześniej, wyłożonej kamieniem ulicy z kamiennym
krawężnikiem (010-011). Została ona uszkodzona kiedy
Rzymianie burzyli świątynię i zrzucali olbrzymie kamienne
bloki ze wzgórza. Część z nich archeolodzy pozostawili
tam, gdzie oryginalnie upadły. Wzdłuż ulicy z obu stron
ciągnęły się sklepy, które znajdowały się także pod
wielkimi schodami. Pozostałości ich fasad i ścian są
nadal widoczne (014-016).
|
|
Sam Mur Zachodni jest przez
Żydów traktowany mocno symbolicznie jako najbliższe
utraconej świątyni dostępne im miejsce, w którym
mogą się modlić. Religia zabrania im wstępu
na Wzgórze Świątynne, ponieważ nie wiadomo gdzie
dokładnie znajdowało się wewnętrzne sanktuarium
świątyni i Żyd mógłby przypadkiem stanąć w zakazanym,
dostępnym tylko kapłanom miejscu. Stąd alternatywna
nazwa Muru - Ściana Płaczu. Siedem najniższych
warstw kamiennych bloków ponad obecnym poziomem
ziemi to najstarszy mur ciosowy pochodzący z
czasów Heroda (021) i pod nim właśnie modlą
się Żydzi. Czytelnie pokazuje to rysunek po
lewej.
|
|
|
Jedyna brama, przez którą wolno wejść
na Wzgórze Świątynne
nie-muzułmanom to Brama
Marokańska (027, 036). Prowadzi
do niej długi wznoszący się pomost na palach (006 u
góry), ciągnący się częściowo nad placem przed Ścianą
Płaczu (019, 023). Tymczasowa drewniana konstrukcja
zastapiła historyczną 800-letnią rampę, która zawaliła
się w 2004 (jej pozostałości są widoczne na foto 023
po prawej pod pomostem). Brama Marokańska (inaczej Brama
Mughrabi) pochodzi prawdopodobnie z XII wieku. W czasach
Heroda była w tym miejscu, ale niżej, na ówczesnym poziomie
ulicy, brama zwana współcześnie od nazwiska odkrywcy
bramą Barclaya (008 brama po lewej).
Po północnej stronie placu były schody prowadzące w
dół do parku (089), ale nie zaryzykowałam zejścia (akurat
w polu widzenia byli tylko muzułmanie, ale post factum
dowiedziałam się, że teren jest dostępny), w rezultacie
Złotą Bramę sfotografowałam tylko z daleka i przez krzaki
(072). Nieczynna obecnie Złota
Brama nie służyła szeregowym
pielgrzymom, lecz wyłącznie arcykapłanowi. Została ostatecznie
zamurowana w 1541.
Wykorzystaliśmy całą daną nam godzinę, obchodząc wielokrotnie
Wzgórze, fotografując i podziwiając. Teren ma dwa poziomy.
Z Bramy Marokańskiej wychodzimy na niższy poziom, mając
po prawej Meczet Al-Aqsa, dalej na wschód Stajnie Salomona,
fontannę Al-Kas położoną naprzeciw wejścia do meczetu
oraz schody prowadzące na wyższy poziom - plac, najważniejszym
obiektem którego jest Kopuła na Skale. Wszystkie islamskie
budowle na terenie Wzgórza Świątynnego znajdują się
poza administracją izraelską, a pod kontrolą islamskiej
organizacji charytatywnej zwanej Waqf.
Meczet Al-Aqsa
(040-050), trzecie najświętsze miejsce islamu, jedna
z największych (5 tys. osób) świątyń muzułmańskich,
znajduje się w południowej części Wzgórza Świątynnego,
na platformie skonstruowanej za rządów Heroda i w
miejscu, gdzie pierwotnie wznosiła się Królewska Stoa,
zburzona przez Rzymian w roku 70 ne. Meczet został
zbudowany w latach 660-691 ne na pamiątkę Isry - nocnej
podróży proroka Mahometa z Mekki do Najdalszego Meczetu
w Jerozolimie w roku 621. Prorok zdążył przez noc,
bo niósł go cudowny wierzchowiec Al-Buraq. Czyli wygląda
na to, że meczet o nazwie Najdalszy Meczet (Al-Masjid
al-Aqsa) zbudowano później, aby uprawdopodobnić legendę,
że istniał wcześniej. Kiedy już prorok dojechał (doleciał?),
wniebowstąpił ze skały, na której - w tym samym czasie
co meczet - zbudowano Kopułę na Skale. Wcześniej w
miejscu meczetu znajdował się mały dom modlitewny,
rozbudowany za umajjadzkiego kalifa Abd al-Malika
i jego syna. W 746 i 1033 budynek całkowicie niszczyły
trzęsienia ziemi, ale za każdym razem był odbudowywany.
Budowla ma kształt bliski rzymskim bazylikom, co daje
się wyjaśnić czerpaniem przez wczesną architekturę
islamską wzorów z budownictwa chrześcijańskiego. Oczywiście
za rządów kolejnych dynastii dobudowywano do głównego
budynku różne dodatki, jak kopuła, fasada, minarety
czy minbar (odpowiednik ambony). W latach 1099-1187,
kiedy miasto znalazło się pod władzą chrześcijan,
meczet pełnił funkcję pałacu, a później siedziby zakonu
templariuszy, a od 1187 ponownie stał się świątynią
muzułmańską. W latach 1930. podczas renowacji i wykopalisk
odkryto we wnętrzu meczetu drewniane belki i panele
wykonane z cedru libańskiego i cyprysu, datowane głównie
na okres bizantyński, co świadczy o ich wtórnym użyciu.
Obecnie całkowita powierzchnia zajmowana przez meczet
i jego otoczenie wynosi 14,4 hektara, z czego 5 hektarów
to teren samego meczetu. Kopuła meczetu (033) nie
jest oryginałem z okresu umajjadzkiego, lecz pochodzi
z czasów fatymidzkiego kalifa Ali az-Zahira czyli
powstała po trzęsieniu ziemi w 1033. Została zbudowana
z drewna pokrytego ołowiową emalią, a w 1969 drewno
zastąpiono betonem. Fasada (040) pochodzi z czasów
Fatymidów, z roku 1065, następnie została zniszczona
przez krzyżowców i odtworzona za Ajjubidów. Posiada
ozdobne łuki i nieduże kolumny, jest zwieńczona galeryjką.
Wejście do meczetu znajduje się pod centralnym łukiem
(041-044).
W skład kompleksu wchodzi też Muzeum
Islamu (031), otwarte w 1923 w dwóch salach
zachodniego aneksu zbudowanego przez templariuszy
(później służącego jako medresa) i prezentujące zarówno
manuskrypty, sztukę użytkową, broń, jak i elementy
architektoniczne. Dziedziniec przed muzeum jest wypełniony
kapitelami w stylu korynckim (030-036), a w pobliskim
zagajniku oliwkowym (zasiedlonym przez kocią kolonię)
leżą także fragmenty kolumn i kamiennych bloków (037-039).
Te szczątki, będące głównie efektem trzęsień ziemi,
są datowane na różne epoki, najstarsze mogły być częścią
Królewskiej Stoa z czasów Heroda, nowsze pochodzą
z czasów Abbasydów, Fatymidów i Umajjadów.
Na północ od wejścia do meczetu Al-Aqsa umieszczono
służącą do rytualnego obmywania Fontannę
Al-Kas (054-055), zbudowaną w 709 przez Umajjadów
i powiększoną w 1 połowie XIV w.
Z Bramą Marokańską sąsiaduje od północy meczet
Al-Buraq (056) zbudowany przez mameluków (1307-1336).
Jest to miejsce, w którym zgodnie z legendą prorok
Mahomet przywiązywał swego skrzydlatego rumaka (podobno
istnieje jeszcze metalowe kółko w ścianie). Obecnie
meczet znajduje się poniżej poziomu ziemi - kiedyś
prowadziła do niego spoza wzgórza zasypana obecnie
brama Barclaya, teraz wejść można przez Kolumnadę
Zachodnią, położoną na południe od Bramy Łańcucha
(058-059). W tej samej pierzei, na północ od Bramy
Łańcucha, z fasadą wysuniętą w stosunku do sąsiednich
budowli, znajduje się częściowo zachowana medresa
al-Ashrafiyya z okresu mameluckiego, zbudowana
w latach 1480-1482 (070 po lewej).
Stajnie Salomona (065-067)
ani nie są stajniami, ani nie pochodzą z czasów Salomona.
Zajmują południowo-wschodni narożnik niższego tarasu
i stanowią kompleks podziemnych pomieszczeń, powstałych
głównie z przyczyn technicznych, by zmniejszyć nacisk
kamiennych bloków tworzących nową część wzgórza, dobudowaną
przez Heroda. 88 kolumn podpierało sklepienie, tworząc
12 rzędów galerii. Galerie te wykorzystywano w roli
magazynu, prowadziło do nich przejście z Bramy Potrójnej.
Współczesną mylącą nazwę zawdzięczamy krzyżowcom,
którzy wykorzystywali pomieszczenia jako stajnie.
Współczesny los "stajni" jest kontrowersyjny
- w 1996 przekształcono podziemia w meczet Al-Marwani,
odcinając dostęp turystom i powodując naruszenie stabilności
muru południowego poprzez nieodpowiednie prowadzenie
wykopalisk.
W skład szeroko rozumianego kompleksu meczetu Al-Aqsa
wchodzą cztery minarety,
z których trzy są umieszczone wzdłuż zachodniego muru
wzgórza. Minaret al-Fakhariyya (012-013, 030), usytuowany
w narożniku południowo-zachodnim, jest najlepiej widoczny
z terenu poza Wzgórzem Świątynnym. Został zbudowany
przez mameluków w 1278, po odbiciu miasta z rąk krzyżowców.
Najwyższy z czwórki minaret al-Ghawanimah, powstały
w podobnym czasie (1297-98), jest usytuowany w narożniku
północno-zachodnim (084, 096). Minaret Bab al-Silsilah
znajduje się pomiędzy dwoma wymienionymi i pochodzi
z 1329. Jest położony przy Bramie Łańcucha (068).
Wszystkie trzy minarety reprezentują styl syryjski
i mają kwadratowy przekrój. Czwarty, minaret al-Asbat,
znajduje się przy murze północnym, został zbudowany
w 1367 i ma formę cylindryczną, charakterystyczną
dla późniejszych budowli osmańskich (073).
W dolnej części terenu Wzgórza Świątynnego znajdują
się wolnostojące budowle, powstałe lub odnowione za
czasów mameluckich i osmańskich. Należą do nich siedmiometrowej
długości Basen Raranj (070 po lewej) oraz sąsiadująca
z nim Fontanna Qayt Bay
(071). Ta ostatnia, zbudowana w 1455, jest uważana
za najpiękniejszą, po Kopule na Skale, budowlę Wzgórza
Świątynnego. Trzypoziomowa, o wysokości 13 metrów,
składa się z bazy, części przejściowej i właściwej
kopuły. Baza jest najwyższa, zbudowana przy użyciu
techniki ablaq - zestawiania jasnych i ciemnych kamieni,
w tym przypadku kremowych i czerwonych. Także kamienna
czasza jest ozdobiona płytko rzeźbionymi arabeskami,
zwieńcza ją półksiężyc z brązu, a ściany fontanny
pokrywają koraniczne inskrypcje. Tuż obok Bramy Łańcucha
znajduje się Kopuła Emira Malika al-Ashraf Musy (069),
zbudowana w 1249 przez Ajjubidów - budowla na planie
kwadratu 6x6 m., dawniej zwana też Kopułą Drzewa (Qubbat
al-Shajarah) od stojącej obok olbrzymiej palmy. Przy
Bramie Marokańskiej stoi mała Fontanna Bab al-Maghariba
(027), mająca formę sześciennego pomieszczenia bezpośrednio
nakrytego kopułą. Była ona budowana w dwóch etapach,
najpierw około połowy X w. powstała cysterna (podobno
nadal szczelna), a nastepnie w XVI w. budynek ją otaczający.
Przy drodze naprzeciw dziedzińca Muzeum Islamu znajduje
się wolnostojący mihrab (półokrągła konstrukcja sygnalizująca
kierunek modlitwy - kibla) i mastaba (podwyższenie
z tyłu, według definicji "grobowiec", ale
tu chyba w innym znaczeniu?) al-Sanawbar (028-029)
z czasów osmańskich, zbudowane z białego kamienia.
W wyższej o 4 metry części wzgórza, na platformie,
także znajdują się zwieńczone kopułami budowle. W
jej południowej części jest położona mała prostokątna
Kopuła Yusufa (Qubbat Yusuf) zbudowana w 1191 przez
Saladyna, a zaraz obok niej - większa Kopuła al-Nahawiya
z 1207 (obie na 079). Po stronie zachodniej leżą:
ceglana Kopuła al-Khalili (080 po lewej) zbudowana
na początku XVIII w. za rządów osmańskich; ośmiokątna
marmurowa Kopuła Wniebowzięcia
(Qubbat al-Miraj, 080-082) zbudowana przez krzyżowców
jako część Templum Domini (prawdopodobnie w roli baptysterium)
i przerobiona około roku 1200 przez Ajjubidów; Kopuła
Proroka (Qubbat an-Nabi, 082 po prawej) zbudowana
przez w 1538 przez osmańskiego gubernatora Muhammada
Beya. W północno-zachodnim narożniku platformy znajduje
się starsza Kopuła Duchów (Qubbat al-Arvah, 084) zbudowana
za Umajjadów w X wieku. Jest to kolejne miejsce sugerowane
przez badaczy jako położenie wewnętrznego sanktuarium
Drugiej Świątyni. Obie ostatnie budowle są bardzo
podobne - mają formę ośmiokątnych otwartych kopuł,
marmurowe kolumny i czasze pokryte ołowiem.
Jedna z najstarszych budowli Wzgórza, Kopuła
Łańcucha (Qubbat al-Silsilah, 116-121), to
miejsce modlitwy, zbudowane w 691 przez umajjadzkiego
kalifa Abdula-Malika ibn Marwana, przerobione na chrześcijańską
kaplicę przez krzyżowców, zwrócone islamowi przez
Ajjubidów, odrestaurowane od tamtej pory kilkakrotnie,
w tym przez mameluków. W 1561 za osmańskiego sułtana
Sulejmana Wspaniałego ściany pokryto ozdobnymi płytkami.
Kopuła jest strukturą o średnicy 14 metrów, stanowiącą
podwójny krąg otwartych arkad o kolumnach z marmuru
z wewnętrznym planem sześciokątnym i zewnętrznym jedenastokątnym.
Widoczna z zewnątrz obłożona marmurem wnęka to mihrab
(121). Z Kopułą Łańcucha wiąże się wiele ciekawostek,
legend i teorii. Przede wszystkim jest ona usytuowana
dokładnie w centralnym punkcie ograniczonego murem
terenu wzgórza. Nazwę zawdzięcza legendzie o królu
Salomonie, który zawiesił łańcuch między ziemią a
niebem - łańcuch ten miał moc rozstrzygania sporów,
bo tylko uczciwy człowiek mógł wziąć go w ręce. Islamska
tradycja także mówi o łańcuchu, który w dniu sądu
przepuści sprawiedliwych i zatrzyma grzeszników. Krzyżowcy
uważali ją za miejsce męczeństwa jednego z apostołów
- Jakuba Większego. Istnieje teoria mówiąca, iż Kopuła
Łańcucha stanowiła model dla trzykrotnie większej
i mającej te same proporcje Kopuły na Skale. Przeciwko
niej przemawia fakt, że większa kopuła jest ośmiokątna
w obu planach.
Na podwyższenie prowadzi osiem ciągów schodów, każdy
z nich zakończony wolnostojącą arkadową bramą zwaną
qanatir, mającą postać kamiennych filarów i marmurowych
kolumn połączonych łukiem u góry. Bramy mają od 3
do 5 łuków i powstały między rokiem 700 a 1030. Turyści
wchodzący na platformę korzystają głównie z większej
z bram południowych, z zegarem słonecznym wyrzeźbionym
na fasadzie (076). Po stronie zachodniej znajdują
się trzy bramy, dwie na południu i jedna po stronie
wschodniej, za to z pięcioma łukami (098 po prawej).
Po północnej i zachodniej stronie platformy znajduje
się 15 zbudowanych w różnych latach khilwat - komnat
odosobnienia (np. 087) dla wybitnych muzułmanów, umożliwiających
modlitwy i lekturę Koranu. Po stronie południowej,
tuż przy głównej bramie stoi Minbar Burhan al-Din
czyli Letnia Ambona (077-078), także budowany i wzbogacany
etapami. Na wschód od niego, w filarze bramy umieszczono
pokryty marmurem mihrab (077 po lewej). Na terenie
platformy znajduje się pięć studni, zabytkowych i
współczesnych (083, 085, 096). Obecnie wzgórze jest
podłączone do miejskich wodociągów, ale w przeszłości
jego duże zapotrzebowanie na wodę (w tym dla fontann
pitnych i do rytualnego obmywania) wymagało stałego
dostępu do źródeł.
Na koniec zostawiłam główny obiekt
wzgórza - sanktuarium Kopuła
na Skale (Qubbat al-Sakhr'a,
100). Podobnie jak Kopuła Łańcucha, została zbudowana
w 691 przez umajjadzkiego kalifa Abdula-Malika ibn Marwana
w miejscu, z którego w roku 621 zgodnie z legendą prorok
Mahomet wstąpił do nieba (w odróżnieniu od wniebowstępujących
osobistości chrześcijańskich, Mahomet wrócił na ziemię
po zwiedzeniu nieba z archaniołem Dżibrilem czyli Gabrielem
w roli przewodnika). Nieprzypadkowo wcześniej dokładnie
w tej lokalizacji znajdowała się żydowska Druga Świątynia,
zburzona w roku 70 przez Rzymian. Zgodnie z żydowską
tradycją na tej skale Abraham przygotowywał ofiarę z
syna Izaaka, zaś według Starego Testamentu patriarcha
Jakub zwany Izraelem w tym właśnie miejscu śnił o drabinie
do nieba.
Powszechnie uznaje się, że jest to najwcześniejsza udokumentowana
archeologicznie budowla o charakterze religijnym, wzniesiona
przez muzułmańskiego władcę, a jej inskrypcje zawierają
najwcześniejsze pisemne wzmianki o islamie i proroku
Mahomecie. Nie powstała ona jako miejsce wspólnych modłów,
lecz jako sanktuarium, oprawa dla słynnej skały. Podobnie
jak mniejsza sąsiadka, także ucierpiała podczas kilku
trzęsień ziemi, w 1015 zawaliła się nawet czasza kopuły.
Podczas rządów krzyżowców, budynek zmieniono w kościół,
zwany przez templariuszy Templum Domini, a od 1187 ponownie
stał się muzułmańskim sanktuarium.
|
|
Architektura i dekoracje
Kopuły wyraźnie czerpią z budowli w stylu bizantyńskim.
Zewnętrzna forma budynku jest ośmiokątna, z
centralną czaszą o średnicy 20 metrów, która
wspiera się na okrągłym bębnie spoczywającym
na 16 filarach i kolumnach. Otacza ją ośmiokątna
arkada złożona z 24 filarów i kolumn. Wewnątrz
tego podwójnego kręgu znajduje się święta skała,
a pod nią Studnia Dusz - częściowo naturalna
jaskinia, według islamskiej legendy umożliwiająca
słyszenie głosów zmarłych w dniu sądu (po lewej
- przekrój wnętrza Kopuły). Oczywiście judaizm
przypisuje dokładnie temu samemu miejscu położenie
w najświętszym wewnętrznym sanktuarium żydowskiej
świątyni (kłóci się to mocno z uzasadnieniem
zakazu wchodzenia Żydów na Wzgórze Świątynne).
|
Ściany zewnętrzne mierzą 18 x 11
metrów i są bogato zdobione. Pierwotny wygląd to głównie
marmur i mozaiki (czyli podobnie jak wnętrze), ale w
XVI wieku sułtan Sulejman Wspaniały zastapił je tureckimi
płytkami fajansowymi. W górnej części płytek umieszczono
sury Koranu nr 36 (Ya-Sin) i 17 (Al-Isra). Obecne płytki
to dokładne kopie wykonane we Włoszech w latach 1960
(101). W 1965 dotychczasowe pokrycie kopuły z czernionego
ołowiu zastąpiono brązalem (typ brązu złożony z miedzi
i aluminium) pokrytym złotem płatkowym.
Po zakończeniu czasu zwiedzania
turystów skierowano do bramy wyjściowej dla nie-muzułmanów
- Bramy Łańcucha
(123), sąsiadującej z Bramą Marokańską od północy.
Brama Łańcucha (Bab al-Silsilah) pochodzi w obecnej
podwójnej postaci (068) z czasów krzyżowców, ale wykopaliska
odkryły w jej sąsiedztwie schody z okresu rzymskiego,
prowadzące do przecinającej miasto na osi zachód-wschód
głównej ulicy czyli decumanusa. Po zewnętrznej stronie
bramy znajduje się fontanna Sabil
Bab al-Silsilah (122) zbudowana
w 1537 za rządów osmańskich.
Wyszliśmy na uliczkę-suk Sha'ar ha-Shalshelet (124-129,
155-162), biegnącą wzdłuż granicy między dzielnicą
żydowską od południa a muzułmańską od północy. Wszystkie
granice dzielnic biegną pomiędzy bramami: Brama Jaffy
na zachodzie - Brama Łańcucha na wschodzie - Brama
Damasceńska na północy - Brama Syjonu na południu.
W czasach rzymskich biegły tamtędy dwie główne ulice
- cardo (północ-południe) i decumanus (zachód-wschód).
Z Shalshelet skręciliśmy na południe w Misgav Ladach
(130), wchodząc na obszar dzielnicy żydowskiej.
Ulica doprowadziła nas do placu
HaHurva znanego z poprzedniej
wizyty (147). Wtedy w prawie pustym ogródku lokalu
Holy Cafe (obecna nazwa, nie pamiętam jak nazywał
się lokal w 2011) wypiliśmy piwo i wygłaskaliśmy koty,
teraz knajpka była znacznie bardziej zatłoczona, a
kot tylko jeden (136-137). Za to obiad był wyśmienity
- pieczony bakłażan tahini z pieczonymi warzywami,
miodem daktylowym, kozim serem, harissą i marynowaną
cytryną (139). Bakłażan w różnej postaci to poza hummusem
i shakshuką trzecie z firmowych dań izraelskiej kuchni.
Porcja wygląda na skromną, ale to tylko pozory.
Przed położoną po sąsiedzku synagogą
Hurva (142) pojawiła się
gigantyczna Złota Menora, odtworzona "po raz
pierwszy od zniszczenia drugiej świątyni" (143-146).
Menora ma ponad 2 metry wysokości i jest pokryta 43
kilogramami złota. Pojawiła się w 2011 roku, ale już
po naszej pierwszej wizycie. Synagoga Hurva powstała
na początku XVIII wieku na ruinach wcześniejszej,
XV-wiecznej. Została zniszczona przez władze osmańskie
i 116 lat później odbudowana przez społeczność Żydów
aszkenazyjskich. Zburzono ją ponownie w 1948 podczas
wojny o niepodległość, a kiedy Izrael w 1967 zajął
Jerozolimę Wschodnią, powstały plany kolejnej odbudowy,
sfinalizowane dopiero w 2010. Obecny wygląd synagogi
jest kopią budynku XIX-wiecznego.
Po obiedzie zawróciliśmy na moją prośbę w stronę arabskich
uliczek-suków, miałam bowiem spore plany zakupowe
;) Jakiś czas potem wyszliśmy ku niezwykle ciekawemu
miejscu - Cardo
(166-185). Jest to odkryta przez archeologów zachowana
200-metrowa część rzymskiej Cardo Maximus z okresu
bizantyńskiego - obecnie ulica, galeria handlowa i
muzeum w jednym. Cardo Maximus była główną ulicą miasta
i jego najważniejszą arterią handlową przez ponad
500 lat. Po jej obu stronach ciągnęły się stragany
skryte pod zadaszoną kolumnadą. Pięknie pokazuje to
wielkie malowidło ścienne (192-193), na którym zwraca
uwagę uroczy szczegół na pierwszym planie - dziewczynka
wręczająca współczesnemu chłopcu-turyście owoc granatu
- symbol Izraela. Pomiędzy sklepami można obejrzeć
niżej położone (tzn. niżej niż Cardo, która sama znajduje
się 4 metry poniżej obecnego poziomu ziemi - 166 wejście
od ulicy HaYehudim, 197 dolna brama, wejście od południa)
fragmenty wcześniejszych budowli, m.in. z czasów Machabeuszy
(171-173), a na odcinku południowym zachowała się
część kolumn (188-197) z okresu bizantyńskiego (VI
w. ne). Miejscami widać nawet zarysy ścian sklepów.
Po dojściu do południowego muru zawróciliśmy równoległą
do Cardo od zachodu ulicą Habad (205) i skręciliśmy
ku zachodowi do dzielnicy ormiańskiej, cichej i pustej
w porównaniu z pozostałymi. Składa się ona głównie
z klasztorów i kościołów, jeden z których minęliśmy
- XII-wieczny prawosławny klasztor i kościół św. Marka
(206) należący do Syryjskiego Kościoła Ortodoksyjnego.
Wąskie puste uliczki doprowadziły nas donikąd, zawróciliśmy
więc na wschód, wracając na Habad i Cardo i dalej
na północ starymi targowymi uliczkami Shuk HaTsorfim
i Shuk HaTsabaim (219-221), aż znaleźliśmy się na
głównym bazarze dzielnicy chrześcijańskiej (222-232),
o znacznie bardziej europejskim charakterze i asortymencie.
Miejsce to nosi nazwę Muristan
i ma długą historię. Kiedy rzymski cesarz Hadrian
w roku 130 odbudował Jerozolimę, u przecięcia cardo
i decumanusa ulokował główne miejskie forum. W roku
603 na placu powstał pierwszy szpital, który na polecenie
papieża miał leczyć chrześcijańskich pielgrzymów.
Suwerenny Rycerski Zakon Szpitalników Świętego Jana
czyli Zakon Maltański zbudował tam swój szpital w
1113. "Muristan" to zniekształcony "bimaristan"
- po persku "szpital", nazwa przyjęła się
po zwycięstwie Saladyna nad krzyżowcami, kiedy w budynkach
byłego zakonnego szpitala powstał meczet i azyl dla
obłąkanych. Między XVI a XIX wiekiem teren stopniowo
popadał w ruinę, do czasu kiedy osmański sułtan Abdulaziz
podarował jego wschodnią część niemieckim protestantom,
a zachodnią greckim ortodoksom. Właśnie w greckiej
części od 1903 znajduje się bazar Suq Aftimos, nazwany
na cześć archimandryty Avtimusa, który temat zainicjował.
Prowadzi do niego brama Avtimusa (223-224) od strony
ulicy Muristan. Nad bocznymi łukami bramy znajduje
się symbol Taphos - połączenie greckich liter tau
i phi, oznaczające "grób". Taphos jest symbolem
zarówno grekoprawosławnego Zakonu Obrońców Bożego
Grobu (zabawnie zwanego w skrócie bożogrobcami), jak
i samej wspólnoty religijnej. W centrum bazaru znajduje
się ozdobna fontanna Muristan (227-228) zbudowana
dla uczczenia 25-lecia panowania osmańskiego sułtana
Abdulhamida II i niedawno odrestaurowana. Mur z foto
230 to fragment grekoprawosławnego kościoła św. Jana
Chrzciciela z XI wieku, najstarszego chrześcijańskiego
kościoła w Jerozolimie (niestety dowiedziałam się
o tym dopiero później).
Na chwilę wróciliśmy na uliczkę-suk David (233-237)
i na pożegnanie - krótka chwila w dzielnicy chrześcijańskiej.
Foto 238 to wejście do neogotyckiej Konkatedry Najświętszego
Imienia Jezus - siedziby odnowionego w połowie XIX
wieku łacińskiego patriarchatu Jerozolimy. Przy skrzyżowaniu
ulic St. Peter i Latin Patriarchate trafiliśmy na
"ambasadę" Świętego Mikołaja (239), wyposażoną
nawet w skrzynkę pocztową! Domek Mikołaja jest nową
dziecięcą atrakcją - powstał w 2017 w XIV-wiecznym
kamiennym budynku, który od 700 lat należy do rodziny
Kassissieh. W okresie przedświątecznym pan Kassissieh
pełni rolę miejskiego Świętego Mikołaja, który, zachowując
lokalną specyfikę, podróżuje na wielbłądzie.
Wyszliśmy z terenu starego miasta koło Cytadeli Dawida
(nadal na liście do zwiedzenia!) przez Bramę Jaffy
(241). Droga powrotna na dworzec była krótsza i bardziej
komfortowa - nową, jedyną jerozolimską linią tramwajową
L1 (245), która w 2011 była dopiero w fazie testów.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|