=======================================================================
ŚRODKOWA EPOKA BRĄZU
Wykopaliska pokazały, że stałe osady ludzkie istniały
w tym miejscu krainy Kanaan już w środkowej epoce brązu,
około roku 1800 pne. Sprzyjała temu dogodna lokalizacja:
nad brzegiem Morza Śródziemnego, broniona od północy
przez odległą o 6 km rzekę Yarkon, na górującym nad
okolicą 40-metrowym klifie, u podnóża którego powstała
naturalna przystań chroniona przez długi łańcuch wystających
częściowo z wody skał, po drugiej stronie wzgórza rozciągały
się zaś żyzne i dobrze nawodnione tereny uprawne. Niedaleko
biegła usytuowana na lini północ - południe starożytna
droga handlowa Via Maris, łącząca Mezopotamię i Syrię
z Egiptem.
PÓŹNA EPOKA BRĄZU - OKRES EGIPSKI
Po wypędzeniu Hyksosów z delty Nilu w połowie XVI w.
pne, egipscy faraonowie rozpoczęli serię kampanii militarnych
przeciwko ludom Kanaan. Jaffa interesowała ich szczególnie,
jako port zapewniający łączność z egipskimi miastami
na wybrzeżu. Jednak władza Egiptu nad podbitymi terenami
była niestabilna i stulecie później lokalni kanaańscy
władcy zaczęli porozumiewać się z północnymi sojusznikami
w celu pozbycia się egipskiej zwierzchności. Doprowadziło
to około połowy XV w. pne do słynnej bitwy pod Megiddo,
wygranej przez faraona Totmesa III.
|
|
Najbardziej na południe usytuowanym
na liście kanaańskich miast podbitych jako rezultat
bitwy pod Megiddo była właśnie Jaffa, która
od tamtej pory pozostawała przez długi czas
(około 300 lat) pod egipską władzą. Ciekawostką
bardziej literacką niż historyczną jest opowieść
"O wzięciu Joppy" spisana w o wiele
późniejszym dokumencie Papirus Harris 500 i
zawierająca rzekomą relację z podstępu, dzięki
któremu generał Totmesa III imieniem Djehuty
zdobył Jaffę: ukrył żołnierzy w workach i wysłał
jako prezent dla władcy miasta. Brzmi znajomo,
ale ten tekst jest 200 lat starszy od opowieści
o koniu trojańskim. Jaffa jest także - pod egipską
nazwą Ya-Pho lub Ya-Pu - wymieniana w Listach
z Tell el-Amarna, XIV-wiecznych (pne) tabliczkach
zawierających korespondencję dyplomatyczną między
egipskimi władcami a zarządcami podległych im
terenów, w tym miast-państw Syropalestyny.
|
W papirusie Anastasi I z
XIII w. pne Jaffa jest opisana przez egipskiego
urzędnika jako miasto kwitnących ogrodów, zdolnych
rzemieślników i bezczelnych złodziei. Wiadomo,
że w okresie od około 1460 do około 1130 pne
istniała w Jaffie egipska twierdza, zbudowana
za czasów Totmesa III. Archeologicznym dowodem
na istnienie twierdzy jest zespół bram, prostokątnych
wież i murów z suszonej cegły, których wygląd
i rozmiar jednoznacznie identyfikuje budowlę
jako egipską. Na terenie twierdzy wykopaliska
odkryły warstwy zniszczonej egipskiej ceramiki,
a także ślady uszkodzeń i odbudowy samej budowli,
co może świadczyć o konfliktach i walkach z
ludnością kanaańską. Być może faktycznie Egipcjanie
stracili Jaffę i musieli ją zdobyć ponownie,
co mogło dać początek legendzie o podstępie
chytrego generała. Jaffa była niewątpliwie istotna
dla Egipcjan, zarówno ze względu na strategiczne
położenie, jak i rolę gospodarczą (np. znajdowały
się w niej królewskie spichlerze, zaopatrujące
w zboże armię egipską).
Podczas trzystu lat egipskiego panowania kultura
Kanaańczyków i Egipcjan zaczęła się przenikać,
o czym świadczą m.in. znaleziska ceramiczne.
Najsłynniejszym chyba jaffańskim odkryciem z
okresu późnej epoki brązu jest znaleziona w
obrębie odbudowanej bramy egipskiej twierdzy
część plakietki z wyobrażeniem kanaańskiej bogini
płodności Qetesh (Qudshu), która z czasem została
włączona do systemu wierzeń starożytnego Egiptu.
|
|
|
Innym ważnym znaleziskiem jest brama Ramzesa II. Podczas
jego panowania (2. połowa XIII w. pne) istniejąca brama
twierdzy została wzbogacona o monumentalną kamienną
fasadę wykonaną z miejscowej odmiany piaskowca, pokrytą
inskrypcjami z imionami faraona. Archeolodzy odkryli
bramę nie w jej pierwotnym miejscu, lecz w charakterze
budulca dla bramy późniejszej, oczywiście postawionej
już po śmierci Ramzesa II. Obecnie w parku Abrasha jest
eksponowana replika bramy. Wykopaliska z okresu następcy
Ramzesa II - Merenptaha (początek XII w. pne) wskazują
na kolejną falę zaciętych walk między Kanaańczykami
a egipską załogą twierdzy, w tym potężny pożar, który
zniszczył sporą część budowli. Około 1190 pne flota
i wojska lądowe Ramzesa III przezwyciężyły inwazję przybyszów
z północy - osady założone przez ocalałych dały prawdopodobnie
początek osiedlom Filistynów na terenie nadbrzeżnej
Palestyny. W tym okresie egipskie wpływy w krainie Kanaan
zaczęły zdecydowanie słabnąć.
BIBLIJNE POCZĄTKI IZRAELA
Według tradycji biblijnej właśnie w tamtym czasie w
Kanaan pojawili się Izraelici, uciekający do "Ziemi
Obiecanej" z Egiptu przed prześladowaniami. Jako
gnębiciele Izraelitów są najczęściej wskazywani faraoni
Ramzes II albo jego następca Merenptah, co powoduje
zasadniczą sprzeczność - Izraelici uciekliby z terenu
Egiptu na teren nadal formalnie od Egiptu zależny. Faktem
historycznym jest, że Kanaan zamieszkiwały w tamtym
okresie przybyłe prawdopodobnie z Mezopotamii semickie
plemiona Hebrajczyków, które z czasem zaczęły zastępować
rozdrobnione struktury plemienne bardziej scentralizowanymi.
W wariancie biblijnym Jaffa wraz z resztą Kanaan od
około 1050 pne wchodziła w skład Zjednoczonego królestwa
Izraela i Judy, a od około 930 pne do 732 pne - w skład
północnego królestwa Izraela, następnie podbitego przez
Asyryjczyków. Historycznie jest bardziej prawdopodobne,
że oba państwa od początku rozwijały się niezależnie.
Jaffa (jako Iapho) pojawia się po raz pierwszy w Starym
Testamencie w opisie granic pokolenia Danitów (BT, Jozue
19:41, 46 "Granica ich dziedzictwa obejmowała [...]
Me-Hajjarkon, Ha-rakkon wraz z obszarem naprzeciw Jafy").
Późniejsze teksty biblijne wymieniają jaffański port
jako miejsce wyładunku cedrów libańskich na budowę zarówno
Pierwszej, jak i Drugiej Świątyni w Jerozolimie, a także
miejsce, z którego niepokorny prorok Jonasz odpłynął
do Tarszisz (na spotkanie z wielorybem ;)).
W rzeczywistości Jaffa była w tym czasie jednym z miast-państw
Filistii położonym przy granicy z terenami izraelskich
Danitów. Król Izraela (Dawid albo Salomon) podbił ją
i włączył do Zjednoczonego królestwa, co umożliwiło
skorzystanie z jaffańskiego portu zarówno dostawcom
cedrów dla Pierwszej Świątyni (966 pne), jak i pechowemu
prorokowi (podobno 862 pne). Po podbiciu większości
północnego państwa Izraela przez króla Asyrii Tiglath-Pilesera
III około 732 pne Jaffa znalazła się na terenach zależnych
od Asyrii.
|
|
|
OKRES ASYRYJSKI
W roku 1847 Austen Henry Layard prowadził prace
wykopaliskowe na wzgórzu Kujundżyk (obecnie
w Iraku) i odkrył spory fragment pałacu asyryjskiego
króla Sennacheriba w Niniwie, a w nim około
70 sal pokrytych kamiennymi blokami z reliefami,
większość z których ilustrowała dokonania i
podboje Sennacheriba. Częściowo przerysowany,
a częściowo opisany przez Layarda relief po
lewej (blok 15 z sali I, tzw. sali tronowej)
przedstawia najprawdopodobniej zdobycie Jaffy
w roku 701 pne. Opis Layarda mówi o "mieście
położonym częściowo na wybrzeżu, a częściowo
na wzgórzu", a jedynym odpowiadającym temu
opisowi nadmorskim miastem zdobytym siłą podczas
tzw. trzeciej kampanii Sennacheriba w 701 była
właśnie Jaffa (Joppa). Sennacherib wyprawił
się, by przywołać do porządku zbuntowanego króla
Judy, ale niejako po drodze ukrócił też bunt
filistyńskiego króla Aszkelonu Sidki i zdobył
Jaffę, uznaną przez niego za część królestwa
Sidki. Kroniki Sennacheriba (gliniane graniastosłupy
zapisane pismem klinowym w języku akadyjskim)
opisują przebieg tej wyprawy (fragment po prawej).
Fakt zaliczenia Jaffy do królestwa Aszkelonu
budzi wątpliwości współczesnych badaczy, którzy
snują różne teorie na temat jego prawdopodobieństwa
(główne źródło informacji w tej części: William
Gallagher "Sennacherib's Campaign to Judah.
New Studies" 1999).
|
|
|
Po zdobyciu przez Sennacheriba
Jaffa została najprawdo-podobniej włączona do
zależnego od Asyrii filistyńskiego królestwa
Ekron, które w VII w. pne (mapka po lewej) bardzo
się rozrosło i przeżywało okres rozkwitu.
|
|
|
OKRES BABILOŃSKI
W roku 631 pne zaczął się upadek Imperium Asyryjskiego.
Po śmierci Aszurbanipala Asyrię rozdarły wojny domowe,
z czego skwapliwie skorzystały inne państwa, w tym Babilonia.
W roku 609 pne Asyria przestała istnieć jako samodzielne
państwo. Jej miejsce dominującego mocarstwa zajęło imperium
nowobabilońskie (na mapce po prawej jego zasięg w ostatnich
latach istnienia 556-539 pne). Ale nie na długo. W 539
pne Babilonia została z kolei najechana i pokonana przez
króla Persji Cyrusa II Wielkiego. Jaffa przetrwała okres
dominacji babilońskiej, choć miasto Ekron zostało w
604 pne spalone przez króla Babilonii Nabuchodonozora
II podczas jego kampanii na zachodzie.
OKRES PERSKI
Cyrus II dokonał podboju prawie całego Bliskiego Wschodu
i stworzył kolejne imperium - perskie. Jaffa jest ponownie
wspomniana w Biblii jako port - właśnie Cyrus II zainicjował
budowę Drugiej Świątyni w Jerozolimie (około 537 pne),
a wtedy znowu w jaffańskim porcie wyładowano libańskie
cedry (BT, Księga Ezdrasza 3:7 "Dali więc pieniędzy
kamieniarzom i cieślom oraz żywności, napoju i oliwy
Sydończykom i Tyryjczykom, by sprowadzili drzewo cedrowe
z Libanu morzem do Jafy na mocy pozwolenia, udzielonego
im przez Cyrusa, króla perskiego"). W roku 539
Cyrus II podbił także Fenicję, uczynił z niej perską
satrapię i podzielił na cztery okręgi wasalne, wśród
nich Sidon. Na sarkofagu króla Sidonu Eshmunazara II
(panował około 525 pne) znajduje się napis w języku
fenickim, mówiący, że królowie Sidonu otrzymali od Cyrusa
tereny w Palestynie - Dor, Jaffę i równinę Sharon: "Władca
Królów dał nam Dor i Yapho, bogate w pszenicę tereny,
które są na równinie Sharon, w uznaniu dla wielkich
czynów, których dokonałem; dołączyliśmy je do terenów,
które na zawsze należą do Sidonian" (źródło: Moshe
Sharon "Corpus Inscriptionum Arabicarum Palaestinae,
Volume Six" 2017).
Królestwo Sidonu zachowało pozycję i względy kolejnych
władców perskich z dynastii Achemenidów przez cały V
wiek pne, więc można przypuszczać, że sytuacja Jaffy
też była stabilna. Wykopaliska jaffańskie ujawniły inskrypcje
informujące o budowie świątyni sidońskiego bóstwa Eshmuna,
a także fragmenty murów obronnych i dużego budynku publicznego
z tego okresu. W połowie IV w. pne królowie Sidonu zaczęli
buntować się przeciw władzy perskiej, co zakończyło
się spaleniem miasta Sidon przez króla Persji Artaxerxesa
III. Jaffa stała się wówczas niezależnym miastem-państwem.
Ale i samo imperium perskie nie przetrwało długo.
OKRES HELLENISTYCZNY - ALEKSANDER, WOJNY DIADOCHÓW I
I SELEUCYDZI
W 334 pne zaczął się podbój Persji przez Aleksandra
III Macedońskiego. W 332 pne Jaffa poddała się bez walki
wojskom Aleksandra III dowodzonym przez Hefaestiona.
W okupowanym porcie stacjonowała flota Aleksandra. Miasto
otrzymało grecką nazwę Joppa (lub Jopa), co zaczęto
kojarzyć z imieniem Iope, córki greckiego boga wiatru
Eola i starszej żony króla Etiopii Cefeusza. Pojawił
się też grecki mit o Perseuszu i Andromedzie z Jaffą
jako miejscem akcji: Posejdon zsyła karę na kraj rządzony
przez Cefeusza, który składa w ofierze swoją córkę Andromedę,
przykuwając ją do morskiej skały. Perseusz walczy z
potworem i uwalnia Andromedę. Ponieważ uważano, że rzecz
działa się w Joppie, skała naprzeciw portu nosi do dziś
nazwę Skały Andromedy.
Tereny poszczególnych diadochów
w roku 303 pne
|
|
Po śmierci Aleksandra Wielkiego
w 323 pne wśród wodzów zaczęły się dwudziestoletnie
spory o jego sukcesję, zwane wojnami diadochów.
"Biblioteka historyczna" Diodora Sycylijskiego
(I wiek pne) opisuje, że w 316 satrapa Antygon
"wziął szturmem Joppę i Gazę, miasta, które
odmówiły podporządkowania się". W 312 Ptolemeusz
wygrał Bitwę pod Gazą, po czym uciekając przed
Antygonem "zniszczył najważniejsze miasta,
które zdobył: Ake-Acco, Joppę, Samarię i Gazę"
(za Diodorem), ale zaraz potem Antygon odzyskał
te tereny. W roku 301 pne doszło do totalnej
bitwy diadochów, w której Anygon przegrał i
zginął, a Palestyna przypadła Ptolemeuszowi.
|
Wykopaliska ujawniają niewiele z okresu greckiego. Obszar
Ganor (mapka u dołu po lewej) oraz okolica pchlego targu
zawierają ceramikę i pozostałości budynków mieszkalnych,
zniszczonych w późniejszym okresie.
Ptolemeusz, wódz Aleksandra, satrapa Egiptu, w roku
305 pne przyjął tytuł króla i rządził Egiptem jako Ptolemeusz
I Soter, zapoczątkowując dynastię Ptolemeuszy. Wiemy,
że w Jaffie bito monety z wizerunkami Ptolemeusza II
i III oraz nazwą Ioppe. Podczas wykopalisk na placu
Kdumim odkryto greckojęzyczną inskrypcję poświęconą
Ptolemeuszowi IV Filopatorowi (około 220 pne).
W roku 204 pne Antioch III Wielki, władający bliskowschodnim
imperium Seleucydów (największym państwem powstałym
po rozpadzie imperium Aleksandra Wielkiego) postanowił
skorzystać z zamieszania na egipskim dworze po śmierci
Ptolemeusza IV. Podczas tzw. V wojny syryjskiej zajął
dawno pożądane sąsiednie tereny, w tym Palestynę. Wygrana
bitwa pod Panion w roku 200 przypieczętowała zwycięstwo
Antiocha i tak Jaffa-Joppa znalazła się pod rządami
dynastii Seleucydów.
|
|
|
Mapa stanowisk archeologicznych
na obszarze Ganor
|
|
Stratygrafia strefy E obszaru
Ganor
(Yefet - Ami'ad - Pinhas - Tanhum)
|
/Źródło: Burke i Peilstocker
"The History and Archaeology of Jaffa 1"
2011/
|
OKRES HASMONEJSKI (MACHABEUSZE)
W roku 166 pne w także rządzonej przez Seleucydów Judei
(grecka nazwa Judy, używana od IV w. pne) wybuchło na
tle religijnym żydowskie powstanie Machabeuszy. W tym
czasie w Jaffie mieszkało sporo Żydów i na wieść o powstaniu
miejscowi Grecy zamordowali około 200 Żydów, topiąc
w łodziach całe rodziny. W akcie zemsty przywódca powstania
Juda Machabeusz spalił w nocy port jaffański (2 Księga
Machabejska 12:3-6). Kolejny dowódca powstania, brat
Judy Jonatan, uwikłany sojuszami w wewnętrzne walki
o tron seleucydzki, starł się w roku 148 pne z generałem
Apoloniusem Daosem, którego wojska stacjonowały w Jaffie.
Nieprzygotowane na oblężenie miasto poddało się bez
walki i otworzyło bramy przed Jonatanem. Krótko potem
Jonatan użył talentów dyplomatycznych, gdy egipski Ptolemeusz
VI chciał wmieszać się w walki. Według 1 Księgi Machabejskiej
11:6-7 "Jonatan tymczasem z całym swoim przepychem
odwiedził króla w Jafie. Pozdrowili się tam wzajemnie
i byli razem przez całą noc". Księga milczy o tym,
co robili, ale rano "Jonatan odprowadził króla
aż do rzeki [...] i powrócił do Jerozolimy". Niezła
musiała być impreza w tej Jaffie... Trzeci brat Machabeusz,
Szymon, zdobył i zajął Jaffę (mapka poniżej), obsadzając
ją swoim wojskiem (1 Mch 12:33-34 "Szymon [...]
zwrócił się w kierunku Jafy i zdobył ją. [...] Obsadził
więc ją załogą, aby jej strzegła"), a po śmierci
Jonatana i przejęciu władzy w 143 roku wysłał do Jaffy
swego przedstawiciela wojskowego (1 Mch 13:11 "Do
Jafy zaś posłał Jonatana, syna Absaloma, z dość dużym
oddziałem wojska. Ten zaś wypędził tych, którzy w niej
przebywali, a sam w niej pozostał"). Z tej narracji
trudno się domyślić, kogo właściwie wypędził...
Pod rządami Szymona Jaffa
została odbudowana, mury obronne wzmocnione
(wykopaliska ujawniły fragmenty murów twierdzy
z okresu machabejskiego), a port intensywnie
się rozbudowywał. "Pieśń ku czci Szymona"
z 1 Księgi Machabejskiej podkreśla: "Przy
całej swej chwale zdobył Jafę na port i uczynił
przystęp do wysp zamorskich". W ciągu kolejnych
lat Jaffa stała się całkowicie żydowskim miastem,
a jej rola dla państwa Judei pod rządami Machabeuszy
była nie do przecenienia. Aż do powstania Cezarei
Jaffa była najlepszym portem na całym wybrzeżu
między Egiptem a Tyrem, dawała bezpośredni dostęp
do krajów basenu Morza Śródziemnego, przynosiła
duży dochód z handlu drogą morską, a do państwowej
kasy wpływały przychody z podatków i ceł. Po
podbiciu Jaffy w 113 pne przez króla Syrii Antiocha
IX ówczesny władca Judei zaapelował do senatu
rzymskiego o pomoc, co zaowocowało dekretem
nakazującym Antiochowi oddać żydowskim sojusznikom
co zabrał, a do tego pouczającym, żeby podczas
eksportu morskiego towarów nie zapominać o płaceniu
cła :) Kolejni królowie Judei bili monety z
wizerunkiem kotwicy, mającej symbolizować morską
potęgę Judei.
|
|
|
OKRES CESARSTWA RZYMSKIEGO
W roku 63 pne rzymski prokonsul Pompejusz najechał kraje
Morza Śródziemnego, w tym Judeę, uzależniając je politycznie
od Rzymu. Jaffę, jak i inne miasta nadmorskie, oderwał
od Judei i "ogłosił niezależnymi i włączył w skład
rzymskiej prowincji" (Józef Flawiusz, Antiquitates
Iudaicae XIV, 10:6 tu i dalej mój przekład z tłumaczenia
rosyjskiego). Ten sam historyk opisuje, że w roku 47
pne Juliusz Cezar zwrócił Jaffę zależnej od Rzymu Judei,
motywując to faktem, że "należała ona już do Żydów,
kiedy zawierali umowę przyjaźni z Rzymianami",
ale jednocześnie ogłosił, że "wszystkie miasta
żydowskie z wyjątkiem Jaffy pownny płacić ustaloną sumę
na rzecz Jerozolimy corocznie".
Rządy - choć marionetkowe - dynastii Machabeuszy dobiegły
końca w roku 40 pne, kiedy Rzym postanowił mianować
królem Judei Heroda, dotąd jednego z tetrarchów współrządzących
Judeą. Ponieważ Herod przebywał w tym czasie w Rzymie,
musiał siłą objąć swoje królestwo. Józef Flawiusz (Antiquitates
Iudaicae XIV 15:1) opisuje, że Herod przypłynął z Rzymu
do Ptolemais (obecnie Akka, północ Izraela) i w drodze
do Jerozolimy "miasto Jaffa zatrzymało go na pewien
czas; z powodu jego wrogości trzeba było najpierw zdobyć
to miasto, żeby [...] nie zostawiać twierdzy dla wrogów".
W roku 32 pne królowa Egiptu Kleopatra i Marek Antoniusz
podbili Jaffę i inne miasta nadmorskie podczas wojny
między triumwirami, ale już w 30 Oktawian August pokonał
ich i przekazał Jaffę z powrotem Herodowi: "ponownie
oddał mu teren, zabrany przez królową, oraz włączył
do granic jego królestwa [...] miasta nadmorskie Gazę,
Antedon, Jaffę i Wieżę Stratona" (Józef Flawiusz,
Antiquitates Iudaicae XV 7:3). Do okresu augustowskiego
należą odkryte podczas wykopalisk w Jaffie fragmenty
domu mieszkalnego, w tym dziedziniec wejściowy, zbiornik
na wodę i ściana wewnętrzna z otworem wejściowym.
Między rokiem 22 a 10 pne Herod zbudował nowe miasto
i port Cezareę. Nie znalazłam wyjaśnienia, czy był to
rezultat jego braku zaufania do Jaffy, czy też wyraz
ogólnego zapału budowlanego króla. Przebudował miasto
zwane dotąd Wieżą Stratona, położone "w Fenicji,
na drodze do Egiptu, między Jaffą a Dorem" (JF,
AI XV 9:6) i stworzył - z wykorzystaniem dużych sum
i najnowszych technologii, w tym cementu hydraulicznego
- nowoczesny port, który stał się głównym konkurentem
Jaffy.
|
|
Herod zwany Wielkim (nota
bene, to ten od Mateuszowego horroru o rzezi
niewiniątek) zmarł w roku 4 pne, a Rzym podzielił
królestwo między jego siostrę i synów jako tetrarchów.
Jaffa wraz z całą Judeą przypadła Herodowi Archelaosowi
(mapka po lewej). Właśnie z tej okazji Józef
Flawiusz po raz ostatni wymienia Jaffę w Antiquitates
Iudaicae: "Archelaosowi zostały podporządkowane
miasta: Wieża Stratona, Sebaste, Jaffa i Jerozolima"
(XVII 11:4). Niestety Archelaos nie sprawdził
się jako władca i od 6 roku ne odebrane mu tereny
przeszły pod bezpośredni zarząd Rzymu jako rzymska
prowincja Iudaea.
==================================================
Bardzo ciekawym i pomocnym źródłem na tym etapie
zbierania informacji była książka: R. Patai
"The Children of Noah: Jewish Seafaring
in Ancient Times" 1999.
==================================================
|
Nowe tysiąclecie, więc i
Nowy Testament, a w nim apostoł Szymon Piotr.
Gdzieś około roku 40 ne "mieszkała też
w Jafie pewna uczennica imieniem Tabita [...]
zachorowała i umarła [...] Piotr upadł na kolana
i modlił się. Potem zwrócił się do ciała i rzekł:
Tabito, wstań! A ona otwarła oczy [...] Wieść
o tym rozeszła się po całej Jafie" (BT
Dz. Ap. 9:36-42).
Po tym wyczynie Piotr "jeszcze przez dłuższy
czas przebywał w Jafie u niejakiego Szymona,
garbarza" (Dz. Ap. 9:43), skąd wezwano
go do Cezarei: "A teraz poślij ludzi do
Jafy i sprowadź niejakiego Szymona, zwanego
Piotrem! Jest on gościem pewnego Szymona, garbarza,
który ma dom nad morzem". (Dz. Ap. 10:5-6).
W tym domku, czekając na śniadanie, Piotr miał
słynne widzenie o jedzeniu zwierząt czystych
i nieczystych. W rycinie po prawej (koniec XVI
w.) zainteresował mnie przede wszystkim widok
z okien domku Szymona Garbarza, pokazujący zarówno
niżej położone na zachodnim zboczu wzgórza domy,
jak też leżący zupełnie w dole port i morze.
W sumie bardzo prawdopodobny obrazek, rzecz
jasna pomijając wizję wiszącego w powietrzu
prześcieradła, w którym pomieściło się całe
zoo, a nawet jednorożec ;)
|
|
|
Podczas toczonej w latach 66-73 tzw. pierwszej wojny
żydowsko-rzymskiej czyli ogólnojudejskiego powstania
Żydów przeciw rzymskiej władzy Jaffa została całkowicie
zburzona, a jej mieszkańcy wybici. Najpierw Rzymianie
wysłali przeciwko Żydom Legion XII z Syrii, dowodzony
przez Cestiusza Gallusa, który zniszczył Jaffę zabijając
8400 mieszkańców, jednak miasto jakoś przeżyło. Następnie
X Legion pod dowództwem Wespazjana zaatakował Jaffę
ponownie.
Józef Flawiusz w innym swoim dziele "Wojna żydowska"
(III 9:2-4, ponownie cytat w moim przekładzie z rosyjskiego)
opisuje to tak: "tymczasem uciekinierzy ze zdobytych
miast zebrali się w niemałej liczbie z zamiarem odbudowania
zniszczonej przez Cestiusza Ioppii, aby uczynić ją swoim
schronieniem [...] zbudowali wielką liczbę statków rozbójniczych
i grabili [...] Wespazjan usłyszawszy o tym posłał do
Ioppii konnicę i piechotę, które nocą wtargnęły do niechronionego
miasta. Jego mieszkańcy [...] uciekli na statki, gdzie
przenocowali poza zasięgiem nieprzyjacielskich wystrzałów.
Ioppia nie ma naturalnej przystani, lecz otoczoną nierównym
stromym brzegiem lekko zagiętym na końcach, zbudowanych
z wysokich, opadających w morze skał [...] na tej redzie
znajdowali się mieszkańcy Ioppii, kiedy rano zerwała
się silna burza [...] jedne statki rozbiła o siebie
nawzajem, inne o skały [...] brzeg był usiany gęsto
trupami, ci, których morze wyrzuciło żywymi, byli zabijani
przez Rzymian. Liczba trupów sięgała 4200. Zdobyte bez
walki miasto Rzymianie zrównali z ziemią. W ten sposób
Ioppia w krótkim czasie została powtórnie zdobyta przez
Rzymian".
Miasto zostało doszczętnie zburzone i spalone. Rzymski
cesarz Wespazjan zbudował na ruinach Jaffy twierdzę,
którą obsadził załogą z X Legionu Rzymskiego. W wykopaliskach
z tego okresu znaleziono płytkę z pieczęcią X Legionu,
a także ślady zniszczeń w pozostałościach domu mieszkalnego
przy placu Kdumim. Po upadku powstania Jaffa została
odbudowana, a cesarz Wespazjan nadał jej status niezależnego
miasta i nową nazwę Flavia Ioppe, oczywiście na własną
cześć. Nazwa ta pojawia się na odnalezionych monetach
z późniejszego okresu. Wykopaliska w strefie E obszaru
Ganor wskazują, że odbudowa Jaffy nie była całkowita
- we wczesnym okresie rzymskim teren na wschód od wzgórza
nie był zamieszkały, lecz używany jako cmentarz aż do
około III - początku IV wieku ne, kiedy ponownie został
zabudowany i zasiedlony.
Istnieją dowody na to, że po masakrze Wespazjana nie
tylko samo miasto, ale i jego społeczność szybko się
odrodziły. Na placu Kdumim odnaleziono odważnik z roku
105 z inskrypcją zawierającą imię Judy syna Tozomanusa,
który był agoranomosem, czyli inspektorem miar i wag
jaffańskiego rynku w czasach Trajana, odkryto także
monety na podłodze piwnicy z okresu trajańskiego. Zarówno
żydowskie nagrobki na cmentarzu w Abu Kabir, jak i teksty
religijne wymieniają wielu ówczesnych (między II a V
wiekiem ne) znamienitszych żydowskich mieszkańców Jaffy
z imienia, pochodzenia i zajęcia (od najróżniejszych
kupców po uczonych rabinów). Imiona tych rabinów (m.in.
Ada, Tanhum, Pinhas) noszą obecnie ulice starej Jaffy
w okolicy pchlego targu.
Chrześcijaństwo (a w każdym razie zorganizowane chrześcijaństwo)
pojawiło się w Jaffie stosunkowo późno. Na soborach
w Nicei w 325 i w Konstantynopolu w 381 Jaffa nie była
jeszcze reprezentowana. Hieronim ze Strydonu w dziele
"Pielgrzymka św. Pauli" wspomniał odwiedzenie
Jaffy w roku 382, skupiając się jednak na legendarnej
przeszłości miasta: skale Andromedy i porcie, z którego
uciekł Jonasz.
OKRES CESARSTWA WSCHODNIORZYMSKIEGO (BIZANTYŃSKI)
|
|
W roku 395 Cesarstwo Rzymskie
rozpadło się na część zachodnią i wschodnią.
Cesarstwo wschodniorzymskie, zwane przez nowożytnych
historyków Bizantyńskim (obszar fioletowy na
mapce po lewej) objęło Judeę, a z nią Jaffę,
włączając je w skład prowincji Palaestina Prima.
Podczas trzeciego soboru w Efezie w 431 na liście
uczestników wymieniono już biskupa Jaffy Phidusa.
Z kolei jaffański biskup Elias wziął udział
w soborze w Jerozolimie w roku 536. W okresie
zwanym bizantyńskim Jaffa miała się dobrze.
W 1. połowie V wieku Cyryl z Aleksandrii opisywał
ją jako rozwijające się miasto, ważny ośrodek
handlu oraz port łączący z krajami basenu Morza
Śródziemnego. Potwierdzają to znaleziska archeologiczne.
W strefie Ganor E znaleziono pozostałość dużego
budynku publicznego ozdobionego mozaikową podłogą,
prawdopodobnie kościoła, w strefie H - łaźnię,
a cała wcześniej wspomniana okolica wyludniona
po powstaniu w 67 była od IV wieku gęsto zabudowana,
w tym warsztatami rzemieślników (np. tłocznie
wina).
|
OKRES PERSKI, ARABSKI I SELDŻUCKI
W latach 602-628 trwała wojna między Cesarstwem Bizantyńskim
a perskim imperium Sasanidów i od 614 do 628 Palaestina
Prima znajdowała się w rękach perskich. Kiedy oba państwa
były osłabione i dopiero odzyskiwały kontrolę nad swoimi
terenami, w 634 roku skorzystali z tego faktu Arabowie,
świeżo zjednoczeni przez twórcę islamu Muhammada (proroka
Mahometa).
|
|
Mapka po lewej
pokazuje początkową fazę inwazji. Korpus armii
muzułmańskiej dowodzony przez Amra Ibn al-Asa
wkroczył latem 634 na teren Palestyny. Wygląda
na to, że na terenach nadmorskich bitwy stoczono
tylko o Cezareę i Gazę, a Jaffa poddała się
bez walki. Powodem była prawodopodobnie wcześniejsza
ucieczka oddziałów rzymskich. Amra wyznaczono
komendantem nowo powstałego "Jund Filastin"
- dystryktu wojskowego Palestyny. Stolicą dystryktu
został najpierw Ludd, potem założona przez Arabów
Ramla, a w końcu Jerozolima, zaś Jaffa była
centralnym miastem jednego z jedenastu okręgów
administracyjnych zwanych "kura".
Jund Filastin w zmiennych granicach i pod rządami
czterech kolejnych kalifatów przetrwał do 2.
połowy XI wieku (po prawej stan za Abbasydów
w wieku IX).
|
|
|
W czasie najazdu Arabów teren Palestyny zamieszkiwała
głównie ludność chrześcijańska, w kolejnych stuleciach
po podboju zaczęto w niej planowo osiedlać plemiona
arabskie, stopniowo tworząc muzułmańską większość. Arabscy
kalifowie mieli pewne trudności ze skłonieniem nomadycznych
plemion do zamieszkania nad morzem (i pływania łodziami!),
więc zapowiedzieli dla odważnych specjalne traktowanie
w raju.
|
|
Mapka po lewej (zorientowana
odwrotnie niż współczesne mapy), X-wieczne dzieło
arabskich geografów al-Istakhriego i Ibn Hawqala
pokazuje, że palestyńskie wybrzeże było wtedy
gęsto zaludnione. Jaffa jest oznaczona w górnym
prawym rogu.
Arabski geograf i podróżnik z X wieku Al-Maqdisi
w dziele "Najlepszy podział wiadomości
o regionach" wspomina Jaffę jako "małe
miasto nadmorskie chronione przez niezdobytą
twierdzę z pokrytą żelazem bramą, brama morska
jest całkowicie z żelaza. Meczet jest przyjemny
dla oka, położony nad morzem. Przystań jest
wspaniała". Wspomniane mury prawdopodobnie
są dziełem namiestnika Egiptu Ahmada ibn Tuluna,
który podczas swojej rebelii przeciw dynastii
Abbasydów zdobył część Syrii i ufortyfikował
Jaffę w 878 roku. Niezdobytość twierdzy przydała
się np. w roku 970, kiedy fatymidzki garnizon
skutecznie okopał się w Jaffie przeciw atakowi
Karmatów. Zaś wspaniała przystań to wynik specjalnego
zainteresowania kalifów miastami nadmorskimi,
które były stale narażone na wrogie ataki. Fatymidzi
posiadali aktywną flotę wojenną, która wyruszała
na wyprawy przeciw Bizancjum między innymi z
Jaffy. Poza tym kupcy (zarówno arabscy, jak
rzymscy) preferowali transport morzem wobec
niebezpiecznych dróg lądowych.
|
W Jaffie oraz innych portach odbywała się też wymiana
albo wykup muzułmańskich jeńców, wziętych do niewoli
podczas starć. W tym celu nadbrzeżne warownie utrzymywały
ze stolicą w Ramli świetlno-dymny system szybkiego powiadamiania
o przybyciu nieprzyjacielskich okrętów z jeńcami. Al-Maqdisi
opisuje dokładnie całą operację i wymienia "warownie
dystryktu, gdzie odbywa się wykup jeńców, to: Ghazzah
[...] Yubna, Yafah i Arsuf".
Wzmianki o Jaffie z XI wieku, które do nas dotarły,
są bardzo zróżnicowane. W 1050 arabski lekarz Ibn Butlan
wspomina Jaffę jako "zagłodzone miasto, nie mające
nawet nauczyciela dla małych dzieci". Żydowski
list z 1071 narzeka na konfiskatę ładunku w jaffańskim
porcie, a sporządzony w Jaffie żydowski "get"
(list rozwodowy) z 1077 świadczy o funkcjonowaniu w
mieście sądu rabinackiego. W wykopaliskach na obszarze
Ganor z tego okresu przeważają przedmioty kultury materialnej:
ceramika, monety, szklane naczynia, kościane narzędzia.
Zachowane fragmenty budynków są położone poniżej poziomu
ziemi, ich górne części niemożliwe do identyfikacji,
prawdopodobnie za przyczyną zniszczeń dokonanych w okresie
krucjat.
Jund Filastin został w końcu XI wieku podbity przez
Wielkich Seldżuków, państwo Turków Seldżuckich, szczyt
potęgi którego przypadł na rok 1092. W ciągu XI wieku
kontrolowane przez nich tereny szybko rozrosły się od
ich rodzinnego Morza Aralskiego na Persję i część Cesarstwa
Bizantyńskiego.
OKRES KRUCJAT
Jaffa została zdobyta przez
krzyżowców pod koniec I Krucjaty, w maju 1099
roku, otwierając chrześcijańskim wojskom drogę
do Jerozolimy. Mieszkańcy Jaffy, słysząc o zbliżających
się krzyżowcach, uciekli, niszcząc miasto oraz
port. Zostały one odbudowane zaraz po zdobyciu
Jerozolimy w lipcu, ponieważ Jaffa była niezwykle
istotna jako port zapewniający połączenie morskie
między Europą a zdobywanymi terenami. Jaffą
stała się także "bazą wypadową" dla
podbojów miast nadmorskich aż po Bejrut. Po
zakończeniu I Krucjaty Gotfryd z Bouillon ufortyfikował
Jaffę i włączył ją do wasalnego państwa podległego
Królestwu Jerozolimy, pod nazwą Hrabstwo Jaffy
i Aszkelonu (istniejącego w latach 1153-1268).
Hrabstwo miało prawo bicia własnej monety, a
zamieszkiwała je mieszanka chrześcijan europejskich
i bliskowschodnich. Jeżeli wierzyć żydowskiemu
podróżnikowi Benjaminowi z Tudeli, robiącemu
podczas swoich wojaży swoisty spis powszechny
Żydów, w 1170 mieszkał w Jaffie jeden Żyd, lub
być może jedna żydowska rodzina: "[...]
Yafa lub Jaffa, która jest na wybrzeżu, i jeden
żydowski farbiarz tu mieszka". Przez cały
czas istnienia hrabstwa Jaffa była na zmianę
domeną królestwa i własnością różnych członków
rodziny królewskiej. Tytuł hrabiowski przeżył
samo hrabstwo i był nadawany aż do XVI wieku.
|
|
|
Nowe fortyfikacje sprawdziły się podczas powtarzających
się nieskutecznych prób odbicia Jaffy przez nadal władających
sąsiednim Aszkelonem Fatymidów (m.in. 1100, 1103, 1105).
Pomimo pełnienia ważnej funkcji dla krzyżowców Jaffa
pozostawała bardzo niebezpiecznym portem. Angielski
pielgrzym Saewulf opisał wyjątkowo gwałtowny sztorm
z roku 1102, kiedy 23 z 30 statków z pielgrzymami i
towarami zatonęły w porcie, urywając się z kotwic i
rozbijając na skałach lub brzegu. Zginęło wówczas ponad
1000 osób.
|
|
W roku 1187 w wyniku wojny
między państwem krzyżowców a rządzoną przez
sułtana Saladyna arabską dynastią Ajjubidów
muzułmanie odzyskali kontrolę nad Palestyną.
Jaffa została zajęta przez brata Saladyna, al-Malika
al-Adila, który jej chrześcijańskich mieszkańców
uczynił niewolnikami. Historyk Ali ibn al-Athir
twierdził, że potraktowanie jaffan było wyjątkowo
okrutne. Podczas III Krucjaty, w 1191 król Ryszard
I Lwie Serce odbił Jaffę, wzmocnił jej obronność,
szczególnie skupiając się na cytadeli na wzgórzu.
8 sierpnia 1192 odbyła się Bitwa pod Jaffą (po
lewej Ryszard I podczas bitwy, wiktoriańska
ilustracja, po prawej atak Saladyna na średniowiecznej
miniaturze).
|
|
|
Już 27 lipca przybyłe z Jerozolimy wojska Saladyna przystąpiły
do oblężenia Jaffy i dwa dni później wdarły się do miasta
przez wyłom w murze. Chrześcijańscy obrońcy schronili
się w cytadeli (dzięki, Ryszardzie!). Ryszard ruszył
z odsieczą, zarówno lądem, jak i morzem, docierając
z 50 okrętami pod miasto. Wtedy uaktywnili się obrońcy
z cytadeli i wzięci w dwa ognie Arabowie opuścili Jaffę.
Negocjacje nie udały się i Arabowie wznowili walkę,
którą przegrali. Podpisany prawie czteroletni rozejm
oddawał krzyżowcom miasta nadmorskie do Jaffy włącznie.
W 1197 brat Saladyna al-Malik al-Adil ponownie podbił
Jaffę zabijając 20 tysięcy chrześcijan, po czym zburzył
miasto zgodnie z ajjubidzką polityką niszczenia miast
nadmorskich. Jaffa pozostała w ruinie do czasu odbudowania
przez cesarza i króla Jerozolimy Fryderyka podczas VI
Krucjaty w 1229. Nowe mury obronne dolnego miasta wzniesiono
na fundamencie poprzednich, a nowa cytadela miała dwie
wieże i brukowaną fosę. Fryderyk upamiętnił się dwiema
okolicznościowymi inskrypcjami na murach miejskich,
po łacinie i po arabsku, podpisując się jako Święty
Cesarz Rzymski. Kolejny raz obronność Jaffy wzmocnił
król Francji Ludwik IX podczas VII Krucjaty na początku
lat 1250.
W końcowym okresie krucjat krzyżowcy zaczęli odnosić
się lepiej do Żydów. W Jaffie utworzyła się nieduża
żydowska społeczność, złożona głównie z rzemieślników
(np. szklarzy czy garncarzy). Znaleziska archeologiczne
z okresu krucjat obejmują wszystkie badane obszary miasta.
Ceramika wskazuje na fakt nieprzerwanego osadnictwa
pomimo kilkukrotnego demolowania miasta, zaś architektonicznie
widać dowody na planowaną zabudowę. Zachowane fundamenty
wskazują na budowę tarasów, wykorzystujących naturalne
zbocze wzgórza. Część z nich to duże, najpewniej publiczne
budynki o więcej niż jednej kondygnacji.
(Główne źródło: Moshe Sharon "Corpus Inscriptionum
Arabicarum Palaestinae, Volume Six" 2017).
OKRES MAMELUCKI
W 1250 sułtanat mameluków zastąpił Ajjubidów jako władcy
Egiptu i nowa potęga militarna. W 1256 mameluckie wojska
bezskutecznie oblegały Jaffę bronioną przez hrabiego
Johna de Ibelin, ówczesnego władcę hrabstwa Jaffy i
Aszkelonu. Od 1260 mamelukami rządził sułtan Bajbars,
który kontynuował walkę z państwem krzyżowców, podbijając
należące do nich miasta. 7 marca 1268 po dwunastogodzinnych
walkach zdobył Jaffę, zabijając większość mieszkańców,
ale puszczając wolno załogę garnizonu. Jakieś 50 lat
później Jaffa została odbudowana i wznowiła swoją rolę
jako główny port Palestyny i miejsce przybycia dla kupców
i pielgrzymów. W roku 1321 arabski geograf Ismail Abu
al-Fida opisuje Jaffę jako "małe, bardzo przyjemne
miasto, dobrze ufortyfikowane, z zatłoczonymi rynkami
i dużą przystanią odwiedzaną przez liczne statki".
Europejczycy także reklamowali Jaffę. Angielski podróżnik
Sir John Mandeville w swoich zapiskach podróżnych z
1322 roku zamieszcza radę dla ówczesnych europejskich
turystów: "Ci, którzy chcą dotrzeć morzem do Jerozolimy,
mogą wyruszyć z Cypru morzem do portu Jaffa, który jest
najbliższym portem Jerozolimy, tylko półtora dnia w
drodze". Jak rasowy przewodnik Sir John przytacza
legendę: "miasto nazywa się Jaffa ponieważ jeden
z synów Noego, Jafet, założył je i teraz nazywa się
Joppa, i musicie wiedzieć, że jest to jedno z najstarszych
miast świata, ponieważ zostało założone przed Potopem".
W 1333 żydowski podróżnik z Aragonii Isaac Hilu przybył
osiedlić się w Jerozolimie, po drodze odwiedzając Jaffę:
"Jaffa jest "Oblubienicą Morza". Jest
miejscem ważnego handlu, a mieszkańcy są liczni i bogaci.
Wśród najważniejszych towarów, którymi handluje się
w Jaffie, są oliwa, przędza bawełniana, mydło perfumowane,
wyroby ze szkła, farbowane tkaniny, suszone owoce itp.
Miejscowi Żydzi mają piękną synagogę, w której znajduje
się wiele starych pięknych zwojów. Obok synagogi jest
szkoła religijna i biblioteka". W roku 1335-36
w Jaffie zbudowano także meczet.
Dobry okres nie potrwał długo. Mamelucki sułtan Al-Nasir
Muhammad, usłyszawszy o planach nowej francusko-angielskiej
krucjaty w roku 1336, zarządził całkowite zburzenie
Jaffy, wraz z innymi nadmorskimi miastami, by nie stały
się miejscem lądowania najeźdźców. Chrześcijańskich
mieszkańców wypędzono. W 1345 roku demolkę "poprawiono",
redukując miasto i port do stosów gruzu. Wystawiono
wartowników, rezydujących w wieżach zniszczonej cytadeli
i wypatrujących statków z pielgrzymami i towarami. Przybyli
musieli czekać przez wiele dni na pokładzie statków
na przybycie urzędników z Ramli, Gazy lub nawet Kairu,
dopiero wtedy mogli zejść na ląd, rozładować towar i
po zapłaceniu cła wyruszyć do Jerozolimy.
W 1395-1396 szlachcic francuski Ogier IX d'Anglure odbył
pielgrzymkę do Ziemi Świętej opisaną w "Le saint
voyage de Jherusalem". Pobyt w Jaffie opisał tak:
"Jaffa była kiedyś pięknym dużym miastem, ale obecnie
jest raczej wyludniona. Jest to miejsce, w którym św.
Piotr wskrzesił Tabithę, służącą apostołów, z martwych.
Niedaleko stamtąd św. Piotr łowił ryby w morzu. Na szczycie
góry pielgrzymi mają zwyczaj spania w kaplicy św. Piotra,
która nie jest właściwie utrzymywana".
Bertrandon de la Broquiere, podróżnik i szpieg z Burgundii,
w dzienniku podróżnym "Le Voyage d'Outre-Mer"
opisuje Jaffę w 1432 roku: "kiedyś należała do
chrześcijan i była mocna, obecnie jest całkowicie zburzona,
ma tylko kilka namiotów krytych trzciną, w których pielgrzymi
odpoczywają i chronią się przed słońcem. Morze wkracza
do miasta, tworząc kiepską i płytką przystań".
Taka sytuacja trwała przez trzysta lat. Ponieważ pomimo
fatalnego stanu miasta pielgrzymi nadal lądowali w Jaffie,
zachowały się liczne opisy podróżników oraz rysunki.
Nikt poza de la Broquiere'em nie wspomina o namiotach,
ale często pojawia się wzmianka o trzech zatęchłych
piwnicach lub jaskiniach niedaleko brzegu, jako jedynym
miejscu, gdzie pielgrzymi i kupcy mogli się schronić.
|
|
Artysta Erhard Reuwich towarzyszył
jako ilustrator kanonikowi Moguncji Bernhardowi
von Breidenbach podczas pielgrzymki, opisanej
następnie w książce "Peregrinatio in Terram
Sanctam". W 1483 ich statek przybił do
Jaffy i zobaczyli to, co po lewej - gołe wzgórze,
dwie wieże i trzy jaskinie u podnóża, zwane
"piwnicami św. Piotra", służące za
jedyne lokum pielgrzymom.
|
W podobnym czasie (1483) szwajcarski dominikanin Felix
Fabri także odbywał swoją drugą pielgrzymkę do Palestyny
i także dokładnie ją zrelacjonował. Jego szczególną
uwagę zwróciły właśnie "piwnice św. Piotra",
które opisał jako wykute w samej skale, pokryte z góry
ziemią i gruzem, z wodą stale kapiącą z sufitu i tak
zrujnowane, że strach dotknąć palcem ścian, żeby się
nie zawaliły. W 1481 żydowski podróżnik Meshullam da
Volterra, który wybrał inną trasę podróży i ominęło
go upokarzające kwaterowanie w jaskiniach, przybył do
Jaffy drogą lądową i także zobaczył miasto "całkowicie
zrujnowane, nad morzem na wzgórzu, na którym stoi wieża
obserwująca morze".
Konrad von Grünenberg, niemiecki
szlachcic i rycerz z Konstanzy odbył w 1486
pielgrzymkę do Ziemi Świętej, którą opisał i
narysował w travelogu "Beschreibung der
Reise von Konstanz nach Jerusalem". Swoją
podróż na osiołku po najważniejszych świętych
miejscówkach zaczął i skończył w jaffańskim
porcie, podobno 24 lipca i 1 września. Jednego
z tych dni narysował to, co zobaczył z morza
- twierdze na wzgórzu, "piwnice św. Piotra",
coś co przypomina "namioty kryte trzciną"
de la Broquiere'a oraz prawdziwe namioty tureckie,
zapewne pilnujące portu w obawie przed kolejnym
najazdem.
|
|
|
OKRES OSMAŃSKI
Na początku XVI wieku zaczęły się wojny między egipskim
sułtanatem mameluków a nową potęgą - anatolijskim imperium
osmańskim sułtana Selima I. Selim podbił całkowicie
mameluków, zagarniając wszystkie ich tereny, w tym Palestynę
w 1516. Ponieważ Jaffa praktycznie nie istniała, nic
się dla niej nie zmieniło, choć administracyjnie biorąc
zarejestrowano ją jako położoną w poddystrykcie (nahiya)
Ramla dystryktu (sanjak) Gaza prowincji (eyalet) Damaszek
(pierwotnie eyalet Syria), i podobno w 1596 liczyła
15 gospodarstw domowych. Europejscy podróżnicy z 2.
połowy XVI wieku: Niemiec Leonhard Rauwolf w 1575, Belg
Jean Zvallaert w 1586 i Holender Jan van Cootwijk w
1598 znaleźli Jaffę nadal w ruinie i bez żadnego całego
domu, jedynie odnowiono jedną z kwadratowych wież.
|
|
|
|
|
Beauvau 1615
|
|
Zwinner 1661
|
|
Dapper 1677
|
Ilustracje z początku XVII wieku także nie pokazują
wyraźnych zmian. Żołnierz i podróżnik Henry de Beauvau
w swojej książce "Relation journaliere du voyage
du Levant" zamieścił rysunek Jaffy w roku 1615
(po lewej). To samo łyse wzgórze, wieże i jaskinie plus
pięknie pokazane przybrzeżne skały. Rysunek z książki
Aquilante Rocchetta "Peregrinatione di Terra Santa
e d'altre provincie" (1630) mógłby być jego kopią.
Coś ruszyło się w połowie XVII wieku. Electus Zwinner
w książce "Blumen Buch des Heiligen Lands Palestinae"
pokazuje Jaffę w 1661 (środek) i wygląda na to, że miał
miejsce prawdziwy wysyp meczetów. Osobna sprawa, że
Zwinner wykonał swój rysunek nie na żywo, lecz z pamięci
i mógł co nieco zmyślić. Nieco inny obraz wyłania się
z niezwykle dokładnej ilustracji do relacji "Syrie
en Palestyn of Heilige Lant" (1677) podróżnika
Olferta Dappera (po prawej, duży format!). Wieże na
wzgórzu przekształciły się w fortecę, a przede wszystkim
zniknęły niesławne jaskinie. Na ich miejscu stoi budynek
franciszkańskiego schroniska dla pielgrzymów, powstały
w 1654, po tym, jak ten zakon uzyskał pozwolenie na
jego budowę (wcześniej w 1642 franciszkanie podjęli
próbę budowy schroniska, ale osmański gubernator oskarżył
ich o próbę zbudowania fortecy i zmusił do zburzenia).
Poza tym widać mnóstwo innych budynków, zarówno mieszkalnych,
jak publicznych i magazynów portowych. W 2. połowie
XVII wieku, w rezultacie porozumienia sułtana z królem
Francji, francuscy kupcy uzyskali specjalne przywileje
handlowe w portach Lewantu i natychmiast odbiło się
to na powrocie i rozwoju jaffańskiego handlu. Poza franciszkanami
także i inne wspólnoty religijne, w tym ormiańska i
grecka, zbudowały swoje siedziby i schroniska dla pielgrzymów.
Zwiększyła się populacja muzułmańska, około 1680 zbudowano
"morski" meczet Al-Bahr, po wielu zmianach
istniejący do dziś. Osmańskie władze wzmocniły twierdzę,
dodając kolejną wieżę. Miało to służyć ochronie przez
piratami, którzy zaczęli prześladować odradzające się
miasto.
|
|
Na początku XVIII wieku Jaffa
była konglomeratem chrześcijan, muzułmanów i
Żydów, produkowała "firmowe" jaffańskie
mydło i zaczynała hodować słynne potem na cały
świat pomarańcze. W porcie zbudowano nowe nabrzeże,
a w mieście liczne domy gościnne dla kupców.
Odzyskała także solidne mury obronne.
W porównaniu z pięknym i szczegółowym rysunkiem
Dappera przedstawienie Jaffy ołówkiem (?) niemieckiego
mnicha Angelicusa Marii Myllera z książki "Peregrinus
in Jerusalem" z roku 1726 można przedstawić
wyłącznie jako ciekawostkę. Anielskoimienny
mnich niewątpliwie miał bujną wyobraźnię - poza
twierdzą, schroniskiem, magazynami i innymi
budynkami oraz portowymi skałami umieścił na
rysunku prawdziwe góry o szczytach godnych Everestu.
Udało mu się "przeoczyć" istniejący
już meczet, a poza tym "odgrzebał"
starą nazwę Ioppe, której jak widać z powyższych
rysunków, już od dawna nie używano.
|
Niestety w 2. połowie XVIII wieku Jaffa ucierpiała podczas
zewnętrznych i wewnętrznych konfliktów państwa osmańskiego
- w 1769, 1772 i 1775 była atakowana i zdobywana na
zmianę przez siły osmańskiego gubernatora eyaletu Damaszek
Uthmana Paszy i wojska buntowniczego Zahira al-Umara
z rodziny Zaydani, autonomicznego arabskiego władcy
Galilei. Ostatni atak mameluków, dokonany na rozkaz
Porty, kosztował życie 7 tysięcy mieszkańców, wymordowanych
po zdobyciu miasta.
Masto ledwo zdążyło się podnieść i odbudować, jak w
1799 przeżyło kolejne oblężenie z koszmarnym finałem.
Podczas kampanii egipskiej wojska Napoleona w drodze
do Akki przez sześć dni (3-9 marca) oblegały Jaffę.
Po sforsowaniu murów obronnych francuscy żołnierze wtargnęli
do miasta i przez dwie doby demolowali, gwałcili i mordowali
jego mieszkańców. Napoleon odnotował w swoich pamiętnikach,
że żołnierze byli tak pełni furii, że zabijali wszystkich
jak leci. Nie robili różnicy między chrześcijanami,
muzułmanami i Żydami. Stracono liczącą 4000 żołnierzy
turecką załogę garnizonu, która wcześniej poddała się
w zamian za oszczędzenie życia.
Otwierający stronę obraz Jaffy w roku 1799 pochodzi
właśnie z kampanii napoleońskiej. Wojskom towarzyszył
korpus inżynierów dowodzonych przez pułkownika Jacotina,
mający za zadanie stworzenie map Egiptu i Ziemi Świętej.
Widok Jaffy od południa ilustrował mapę miasta i relację
z ataku spisaną przez generała Berthiera.
Krótko potem wśród ocalałej
ludności wybuchła epidemia dżumy, która przeniosła
się na francuskich żołnierzy. Kiedy Napoleon
wycofywał się po nieudanym oblężeniu Akki, porzucił
swoich chorych żołnierzy, a ponoć wcześniej
chciał ich po prostu dobić. Żeby poprawić swój
PR wobec rozpowszechnianych plotek, po powrocie
do Paryża Napoleon zamówił u malarza Antoine-Jeana
Grosa obraz "Bonaparte visitant les pestiférés
de Jaffa", przedstawiający cesarza odwiedzającego
chorych żołnierzy w dniu 11 marca. Chorych na
dżumę Francuzów umieszczono na żądanie Napoleona
w ormiańskim klasztorze św. Mikołaja. Na obrazie,
ukończonym w 1804, widać dziedziniec klasztoru,
za nim minaret sąsiedniego meczetu Al-Bahr,
a na dalekim planie zburzone mury i przerośnięty
francuski sztandar nad zdobytą twierdzą.
|
|
|
Krótko po odejściu Francuzów w Jaffie pojawił się brytyjski
admirał Sir Sydney Smith (który wcześniej brał udział
w obronie Akki), aby pomóc w odbudowie zniszczonych
fortyfikacji miejskich. Jednak zanim je ukończono, odnowiły
się lokalne konflikty, tym razem z udziałem gubernatora
Akki, który przez 9 miesięcy oblegał Jaffę, w której
okopał się jego przeciwnik Abu Maraq. W latach 1807-1818
gubernatorem Jaffy był Muhammad Agha zwany Abu Nabbut.
Pod jego kierunkiem ukończono odbudowę murów obronnych
i cytadeli na wzgórzu, powstały też m.in. nowe rynki,
meczet Al-Mahmoudiya i fontanny publiczne wraz z nowoczesnym
systemem doprowadzania wody (wśród nich Sabil Abu Nabbut
przy drodze na Jerozolimę). Fortyfikacje zostały unowocześnione
i przystosowane do obrony przed europejską artylerią
- dodano wielką bramę wschodnią i narożne bastiony zdolne
pomieścić armaty, pogrubiono mury.
|
|
<--------
Fragment mapy Brytyjskie-go Korpusu Inżynieryj-nego,
autorstwa por. G.F. Skyringa z 1842, pokazu-jący
system umocnień.
Zdjęcie autorstwa francus-kiego fotografa Felixa
Bon-filsa, lata ok. 1867-70.
------->
|
|
|
Od 1831 do 1839 Jaffa była okupowana przez egipskie
wojska Ibrahima Paszy, który zbuntował się przeciw tureckim
władzom. Tym razem obyło się bez horrorów, drogą pokojową.
Krótki okres egipski był wręcz dla miasta korzystny,
powstały nowe osiedla dla rodzin egipskich żołnierzy,
m.in. istniejące do dziś Abu Kabir. Z czasem zaczęły
powstawać inne kolonie narodowe - amerykańska w 1852
i niemiecka w 1868. Ta pierwsza nie przetrwała długo,
lecz Niemcy zamieszkiwali i rozwijali swoje osiedla
aż do II wojny światowej (nawet dość daleko od Jaffy
- w miejscu kolonii rolniczej Sarona założonej przez
niemieckich protestantów dziś znajduje się biznesowa
dzielnica wieżowców Tel Avivu). Jaffa rozrastała się
tak bardzo, że stało się konieczne wyburzenie murów
obronnych, tak pieczołowicie umacnianych zaledwie 50
lat wcześniej. Wyburzanie zaczęto pod koniec lat 1860.,
a zakończono w roku 1888, kiedy nastąpiło zasypanie
fosy. Do dziś istnieją tylko dwie bramy i mały fragment
murów z czasów Abu Nabbuta. Proces wyburzania murów
ładnie pokazuje zdjęcie Felixa Bonfilsa, pierwszego
fotografa, masowo uwieczniającego miasta i ludzi Bliskiego
Wschodu.
W 1872 nastąpiła reforma administracji i Jaffa została
centrum kazy (poddystryktu) w ramach nowo utworzonego
i zależnego bezpośrednio od Konstantynopola mutasarrifatu
Jerozolima.
Według amerykańskiej misjonarki w 1867 Jaffa liczyła
5000 mieszkańców, w tym 1000 chrześcijan, 800 Żydów,
reszta to muzułmanie. Proporcje zaczęły się zmieniać
z początkiem żydowskiego osadnictwa, w wyniku którego
w 1887 powstało osiedle Neve Tzedek i w ślad za nim
Neve Shalom, Kerem HaTeimanim i Ahuzat Bayit czyli przyszły
Tel Aviv. W 1914 liczba mieszkańców Jaffy wraz z przedmieściami
(w tym arabską Manshiyą i młodziutkim Tel Avivem) wynosiła
już 40 tysięcy.
|
|
Powiększanie i unowocześnianie
miasta przez osmańskie władze na przełomie XIX/XX
wieku objęło budowę nowych obiektów (m.in. ikonicznej
dziś wieży zegarowej w 1903) oraz rewolucyjną
zmianę - otwarcie pasażersko-towarowej linii
kolejowej do Jerozolimy, która działała od 1892
do 1948. Stację kolejową Jaffa (po lewej) zbudowano
na północny wschód od starego centrum, a na
południe od Neve Tzedek. Po prawej - widok na
rynek i meczet Al-Mahmoudiya około roku 1900-1920.
|
|
|
Duże zmiany zaszły także w porcie. Pogłębiono dno morskie,
ulepszono nabrzeże i instalacje portowe, poszerzono
wejście i zbudowano latarnię morską. Do Jaffy zaczęły
zawijać parowce podczas regularnych rejsów organizowanych
przez europejskich przewoźników, a po otwarciu Kanału
Sueskiego pojawiły się także statki oceaniczne. Obrót
towarowy drogą morską i lądową rósł w oczach. Po zastosowaniu
nowoczesnego systemu nawadniania sady pomarańczowe dawały
większe plony. Poza pomarańczami i mydłem eksportowano
olej sezamowy i arbuzy. Import z Europy to głównie maszyny,
paliwa, drewno budowlane, cement, farby oraz soda kaustyczna
do produkcji mydła. Transport pasażerski obejmował jak
dawniej pielgrzymów i kupców oraz nową kategorię - turystów
:)
(Główne źródło tu i dalej: Moshe Sharon "Corpus
Inscriptionum Arabicarum Palaestinae, Volume Six"
2017).
I WOJNA ŚWIATOWA
Dobrą passę Jaffy przerwała I wojna światowa. Początkowo
nie było źle - w 1914 mianowano nowego gubernatora wojskowego
Hasana Beka Al-Basri, który nie zważając na rozpoczynającą
się wojnę, zaczął roz- i przebudowywać miasto - zbudował
nową bramę miejską koło meczetu Al-Mahmoudiya, na północnym
wschodzie poprowadził drogę przez pomarańczowe zagajniki
(dzisiejsza ulica King George w Tel Avivie), poszerzył
drogi prowadzące do portu (burząc domy i rynek z czasów
Abu Nabbuta), a w dzielnicy Manshiya zbudował istniejący
do dziś meczet, nazwany od jego imienia meczetem Hasan
Bek (obecnie w Tel Avivie). W 1917, kiedy działania
wojenne zagroziły terenowi Palestyny, port zamknięto,
odcinek linii kolejowej do Lyddy zdemontowano, handel
stanął, a samo miasto objęło zaciemnienie. W kwietniu
1917 władze osmańskie (walczące po stronie państw centralnych)
zarządziły deportację z Jaffy i Tel Avivu wszystkich
cywilnych mieszkańców, przy czym muzułmanie wrócili
niedługo później, zaś Żydzi - dopiero w 1918. W listopadzie
1917 praktycznie pusta Jaffa znalazła się na linii frontu,
przez miesiąc pod brytyjską okupacją, zanim siły Aliantów
nie przesunęły się na północ, za rzekę Yarkon. W grudniu
1917 miała miejsce dwudniowa bitwa pod Jaffą między
zajmującymi miasto Brytyjczykami a otaczającymi je wojskami
osmańskimi, wygrana przez siły brytyjskie. Do końca
wojny jaffański port wspomagał logistycznie brytyjskie
wojska.
MANDATOWA PALESTYNA
Po konferencji w San Remo w roku 1920, która określiła
powojenne mandaty dotyczące byłych terenów osmańskich,
Jaffa weszła w skład Brytyjskiego Mandatu Palestyny,
potwierdzonego w 1922 przez Ligę Narodów. Sytuacja od
początku była skażona sprzecznymi obietnicami poparcia
dążeń niepodległościowych, danymi przez Wielką Brytanię
zarówno Arabom, jak i Żydom. Nic dziwnego, że już w
latach 20. wybuchły pierwsze zamieszki i arabskie protesty,
także w Jaffie. W ich rezultacie coraz więcej Żydów
zaczęło opuszczać Jaffę i przenosić się do błyskawicznie
rozrastającego się żydowskiego Tel Avivu. W roku 1922
Jaffa liczyła 32 tysiące mieszkańców, a w 1931 - 55
tysięcy.
Na początku lat 30. Brytyjczycy bardzo rozbudowali jaffański
port, powiększając go na południe, budując nowy falochron,
nabrzeża, kotwicowisko i urząd celny. Trwała dobra passa
na eksport jaffańskich cytrusów. Jednak w kwietniu 1936
kolejna fala arabskich zamieszek w Jaffie (zwana potem
"krwawym dniem Jaffy" i zapoczątkowująca trzyletnie
arabskie powstanie w Palestynie) spowodowała ostrą reakcję
Brytyjczyków. Powstańcy zajęli starą Jaffę, gdzie labirynt
wąskich uliczek i podziemnych kanałów dawał im doskonałe
schronienie. W odpowiedzi do portu wszedł brytyjski
okręt wojenny, a wojsko przeprowadziło "Operację
Kotwica", wkraczając do starej Jaffy i wysadzając
w powietrze starą zabudowę, by utworzyć szerokie przejścia
biegnące przez całe miasto. W rezultacie tych zajść
jaffański port stracił na znaczeniu, ponieważ został
zablokowany przez arabskich pracowników, w odpowiedzi
w 1938 otwarto nowy port w Tel Avivie, a krótko potem
wszystkie porty zostały zamknięte na czas II wojny światowej.
Podczas samej wojny na terenie Palestyny nadal toczyły
się walki arabsko-żydowskie. Po wojnie populacja Jaffy
wynosiła około 100 000, w tym 70 procent nie-Żydów,
czemu na pewno sprzyjało ograniczenie przez Brytyjczyków
żydowskiej imigracji do Palestyny w ostatniej dekadzie
Mandatu. Wygląda na to, że Wielka Brytania nie tylko
nie radziła sobie z arabsko-żydowskimi rozruchami, ale
i sama nie mogła się zdecydować, komu bardziej sprzyja
i co komu obiecuje. Decyzja ONZ z 1947 roku o podziale
Palestyny na dwa państwa była logiczną konsekwencją
coraz bardziej zaognionej sytuacji. Zgodnie z tą decyzją
Tel Aviv miał wejść w skład państwa żydowskiego, a Jaffa
- arabskiego (patrz mapka na stronie Tel Avivu). Zaraz
potem wybuchła w Palestynie trwająca prawie pół roku
wojna domowa. W Jaffie linia frontu przebiegała między
starą Jaffą i Manshiyą a Tel Avivem, Neve Tzedek i Kerem
HaTeimanim. W rezultacie walk zamieszkana przez Arabów
Manshiya została prawie całkowicie zniszczona. W kwietniu
1948 żydowskie organizacje paramilitarne zdobyły Jaffę
i wygnały jej arabskich mieszkańców, w maju 1948 ogłoszono
powstanie państwa Izrael. W październiku 1949 rząd nowego
państwa postanowił włączyć cały obszar Jaffy (a nie
tylko jej żydowskie przedmieścia, jak chciały władze
lokalne) w granice Tel Avivu.
=======================================================================
Ya-Pu, Yapho, Ia-ap-pu-u, Iope, Ioppe, Joppa, Ioppia,
Flavia Ioppe, Yafa, Jafa, Jaffa.
Oblubienica Morza. Miasto Pomarańczy.
Po prawie czterech tysiącach lat zredukowana do poprzedzonego
dywizem "Yafo" funkcjonującego od 1950 roku
w złożonej nazwie Tel Aviv-Yafo. Znaczenie nazwy jest
nieznane, choć nie brak teorii. Miasto założone przed
Potopem przez syna Noego - Jafeta. Imię greckiej bogini
Iope. Fenickie słowo oznaczające "piękna".