Stanowisko archeologiczne zajmuje
powierzchnię 40 tys. m2 i składa się z osady, dwóch
nekropolii i trzech kotwicowisk. Najstarsze ślady ludzkiej
działalności pochodzą jeszcze ze środkowego brązu (tzw.
warstwa VI, XVI-XV w. pne). Prawdopodobnie zaczęło się
od małej rybackiej wioski. Na początku późnego brązu
(warstwa V) istniała już osada otoczona kamiennym murem
cyklopowym, położona pomiędzy ujściami dwóch rzek: Kishon
i Wadi Salman. Osada przylegała do plaży i posiadała
kotwicowisko w zatoce od północy, zaś od południowego
zachodu znajdowała się przystań na spokojnych wodach
laguny. Od wschodu teren graniczył z bagnistym ujściem
rzeki Kishon. W warstwie IV (XI-X w. pne) odsłonięto
budowle, zarówno budynki publiczne - od cytadeli i świątyni
typu langbau (czyli dłuższej niż szerszej) po latryny
- jak i prywatne trzypomieszczeniowe domy. Istnieją
też dowody działalności "stoczniowej"w postaci
kamiennych kotwic z miejscowego wapienia. Oba cmentarze
znajdowały się w odległości kilometra od centrum osady,
m.in. na północnym zboczu góry Karmel odkryto liczne
kamienne nagrobki z późnej epoki brązu z pochówkami
zawierającymi importowaną ceramikę. Najstarsze znaleziska
ceramiczne różnego pochodzenia wskazują na dużą rolę
portu w wymianie towarowej z Syrią, Cyprem i Grecją.
Obfitość ceramiki mykeńskiej świadczy o stałej dostępności
tego rodzaju naczyń, a co za tym idzie - znacznej swobodzie
Tell Abu Hawam pomimo teoretycznego zwierzchnictwa Egiptu
nad ziemiami Kanaan po bitwie pod Megiddo (1457 pne).
Wśród najstarszych znalezisk są także pieczęcie i noże
z epoki brązu. Przedmioty pochodzenia egipskiego znaleziono
w warstwie z około 1200 pne, co zdaniem części badaczy
świadczy o tym, że miasto zaczęło mieć kontakty z Egiptem
dopiero w czasach Ramzesa II (XIII w. pne). Na XIII
wiek pne datuje się też znaleziska noszące ślady szerokich
zniszczeń przez pożar, które mogą być skutkiem katastrofy
naturalnej (np. trzęsienia ziemi), albo też najazdu
- Egipcjan lub tzw. Ludów Morza.
BIBLIJNE POCZĄTKI IZRAELA
Tell Abu Hawam jest przez
część badaczy utożsamiane z Shikhor-Libnath,
miastem pojawiającym się w Starym Testamencie
w opisie granic pokolenia Asera: "Piąty
los przypadł w udziale pokoleniu potomków Asera
według ich rodów. Dziedzictwo ich obejmowało:
Chelkat, Chali, Beten, Akszaf, Alammelek, Amad,
Miszeal. Na zachodzie granica dotykała Karmelu
i Szichor-Libnat" (BT, Jozue 19:24-26).
Z samą Górą Karmel Biblia łączy postać starotestamentowego
proroka Eliasza, który żył w północnym królestwie
Izraela w IX wieku pne i bardzo chciał udowodnić
wyższość Jahwe wobec semickiego Baala poprzez
rytuał całopalenia przeprowadzony na górze Karmel.
Oczywiście do dziś istnieje w Haifie (i jest
pokazywana turystom) grota, w której Eliasz
ukrywał się przed czczącą Baala Jezebel, żoną
króla Ahaba. W wariancie biblijnym teren, na
którym znajdowało się Tell Abu Hawam, około
1050 pne wszedł wraz z resztą Kanaan w skład
mitycznego Zjednoczonego królestwa Izraela i
Judy, a od około 930 pne do 732 pne - w skład
północnego królestwa Izraela, następnie podbitego
przez Asyryjczyków.
|
|
|
Część badaczy uważa, że według Biblii (BT 1 Krl 9:11)
król Salomon podarował królowi Tyru Hiramowi miasta
w zachodniej Galilei, na terenie obejmującym prawdopodobnie
obszar do rzeki Kishon. W związku z tym w X wieku pne
okolica Tell Abu Hawam znajdowałaby się na granicy ówczesnego
królestwa Izraela i Judy.
Wykopaliska w warstwie III, obejmującej mniej więcej
okres istnienia obu królestw, wskazują na istotną rolę
Tell Abu Hawam. Wzmocniono fortyfikacje obronne, a charakter
znalezisk sugeruje, że leżąc na granicy północnego królestwa
Izraela miasto posiadało zarówno cechy charakterystyczne
dla kultury plemion Izraela, jak i dla kultury sąsiadującej
od północy przybrzeżnej Fenicji, do której należała
już pobliska Akka.
OKRES ASYRYJSKI, BABILOŃSKI, PERSKI I HELLENISTYCZNY
Wykopaliska dowodzą, że w VIII wieku pne Tell Abu Hawam
uległo zniszczeniu i zostało całkowicie porzucone. Pomiędzy
warstwami III (której koniec datuje się na czas podboju
północnego państwa Izraela przez króla Asyrii Tiglath-Pilesera
III w 732 pne) a II, znaleziono pokład zniszczeń i nie
stwierdzono śladów ludzkich aż do około VI wieku pne.
Nie udało mi się znaleźć informacji, czy zniszczenia
były dziełem natury, czy ciągnącej z północy armii asyryjskich
najeźdźców. Obie wersje są możliwe - w VIII (760-750)
i VI (525) w. pne na tych terenach miały miejsce bardzo
silne trzęsienia ziemi i tsunami.
Wydaje się, że Tell Abu Hawam po raz ostatni odrodziło
się w okresie perskim i wczesnym hellenistycznym, bowiem
znaleziska warstwy II (VI-IV w. pne) ponownie odsłoniły
pozostałości ufortyfikowanego miasta o podwójnym murze,
w tym wewnętrznym glacis wyposażonym w system odwadniający.
Nowe budowle wznoszono w dużym stopniu z używanych materiałów,
w tym bloków ciosowych z piaskowca. Miasto, zaprojektowane
według systemu hippodamejskiego, miało przecinające
się pod kątem prostym ulice oraz duże spichlerze, potwierdzające
jego istotną rolę ekonomiczną. Także w VI wieku cmentarz
pod Górą Karmel zaczął być ponownie używany. W okresie
od asyryjskiego do perskiego Tell Abu Hawam, jak i inne
miasta nadmorskie, było pod kontrolą Fenicjan, których
tereny, podobnie jak sąsiednie Yehud i Samaria, także
weszły w skład satrapii Eber-Nari.
Grecki podróżnik i geograf Scylax z Caryandy (VI-V w.
pne) opisał Tell Abu Hawam jako "położone pomiędzy
zatoką a wzgórzem Zeusa", pod którym rozumiał Górę
Karmel.
|
|
Postępujące efekty zamulenia
terenu zarówno od morza, jak i rzeki, których
nie powstrzymały nawet kamienne umocnienia,
prawdopodobnie doprowadziły w końcu do porzucenia
Tell Abu Hawam około IV wieku pne. Jedynie nekropolie
były używane przez sąsiednie osady aż do czasów
bizantyńskich. Dziś, z powodu zmian przebiegu
linii brzegowej, pozostałości Tell Abu Hawam
leżą około 1,5 km od brzegu morza.
Obraz po lewej jest dziełem brytyjskiego artysty
z 1. połowy XIX wieku, Williama Henry'ego Bartletta,
znanego głównie z rysunków przekształcanych
następnie w grawiury. Bartlett podróżował po
całym świecie i uwieczniał krajobrazy i miasta,
nie tylko współczesne, ale też historyczne.
Obraz z 1836 nosi tytuł "Bród rzeki Kishon,
zatoka Akki".
|
OKRES HASMONEJSKI, CESARSTWA RZYMSKIEGO I BIZANTYŃSKI
Tell Abu Hawam, jak nazwa wskazuje, leżało na wzgórzu.
Na zachód od niego i od góry Karmel znajduje się inne
wzgórze, zwane Tell as-Samakh, Tell Shikmona albo Sycamine.
Jest ono położone już nie nad zatoką Akko, lecz bezpośrednio
przy brzegu Morza Śródziemnego. Wykopaliska ujawniły
pozostałości miasta istniejącego na nim od IV wieku
pne, z okresem największego rozwoju w czasie późnego
Cesarstwa Rzymskiego oraz bizantyńskim. Istnieje przypuszczenie,
że Tell Abu Hawam mogło przenieść się w okresie hellenistycznym
(IV w. pne) na stabilniejszy i bezpieczniejszy teren
i Tell Shikmona jest po prostu kontynuacją "starej"
osady w nowym miejscu.
Tell Shikmonę regularnie wspominają podróżnicy i kronikarze.
"Periplus" Pseudo-Scylaxa (periplus - dokument
opisujący porty i znaki szczególne wybrzeża) z IV w.
pne wymienia miasto Sykaminon. Wiadomo o katastrofalnym
trzęsieniu ziemi w roku 140 pne z epicentrum między
Akką a Tyrem, które musiało poważnie dotknąć Shikmonę.
Podczas rządów Machabeuszy tereny nadmorskie między
Akką a Dor zostały przyłączone do Judei dopiero za Alexandra
Jannaeusa. Józef Flawiusz (I w. ne) pisał, że Ptolemeusz
IX Soter, płynąc w roku 103 pne z Cypru na pomoc mieszkańcom
obleganej przez Alexandra Jannaeusa Ptolemais (Akki),
"popłynął do nich i przybywszy do Sycamine wysadził
tam swoje wojsko" (AI XIII 12:3). Czyli port był
wówczas na tyle duży, że dało się tam "rozładować"
flotę Ptolemeusza z 30 tysięcy żołnierzy. Grecki geograf
i historyk Strabo (I w. pne) wymienia Sycaminopolis
jako leżące w ruinie - być może po bardzo silnym trzesięniu
ziemi z roku 31 pne. Judejska Miszna z II w. ne reklamuje
Shikmonę jako słynącą z uprawy krzewów głożyny. Dziennik
anonimowego "Pielgrzyma z Bordeaux" z lat
333-334 znany jako "Itinerarium Burdigalense"
wymienia Sycaminon na trasie podróży po Ziemi Świętej:
"Postój w Sycaminos (Sycaminon). Jest tu góra Karmel,
gdzie Helias złożył ofiarę". Sykaminon wymienia
też Stefanos z Bizancjum w swoim słowniku geograficznym
"Ethnica" (VI w. ne).
W okresie rzymskim i bizantyńskim (I w. pne - VII w.
ne) Shikmona rozwijała się, lecz zbyt bliskie sąsiedztwo
konkurencyjnych portów: Akki, Dor oraz nowo zbudowanej
przez króla Heroda w I w. pne Cezarei nie pozwoliło
jej na zdobycie ważnej pozycji. Wykopaliska ujawniły
obfitość naczyń fenickich z I w. ne oraz dowody na rozwój
przemysłu farbiarskiego wykorzystującego ślimaki morskie
z rodziny Muricidae dające barwnik purpury tyryjskiej.
Ponieważ nie znaleziono przedmiotów odnoszących się
do wczesnego okresu arabskiego, przypuszcza się, że
obszar Tell Shikmona został porzucony w VII wieku ne.
Drugą nazwą pojawiającą się w okresie rzymskim (około
II w. ne) jest Efa, opisana jako mała osada żydowska
niedaleko Shikmony i rzymskiej twiedzy Castra, przy
północno-wschodnim zboczu góry Karmel. Jednak pisarz
i historyk chrześcijański Euzebiusz z Cezarei (przełom
III-IV w.) w swoim dziele "Onomasticon" twierdzi,
że Hefa lub Hepha to inna, późniejsza nazwa Sycaminus.
Literatura talmudyczna z III w. wspomina ponownie małą
wioskę rybacką i żydowską osadę o tej nazwie (przypuszcza
się, że została utworzona od hebrajskiego hof yafe "piękne
wybrzeże") i generalnie uważa się ten moment za
pierwszą wzmiankę o przyszłej Haifie. Już wtedy mieszkali
w niej żydowscy uczeni, wśród nich niejaki Rabbi Avdaimi
(Abdima), słynny z biblijnych komentarzy. Po śmierci
Avdaimiego i pochowaniu na miejscowym cmentarzu lokalni
Żydzi zaczęli corocznie odbywać pielgrzymkę do jego
grobu. Wiadomo, że chrześcijaństwo pojawiło się w Haifie
około VI wieku i że żydowska Haifa i chrześcijańska
Castra pozostawały we wrogich stosunkach.
OKRES PERSKI I ARABSKI
Początek VII wieku to okres ostatniego powstania żydowskiego
(613-617) skierowanego przeciw wschodniorzymskiemu cesarzowi
Herakliuszowi. Źródła mówią o buntach i późniejszych
masakrach Żydów z Tyru i Akki, o zajęciu Cezarei przez
wojska perskich Sasanidów przy żydowskiej pomocy, jednak
Haifa nie jest wymieniana wśród aktywnych buntowników.
Wspomina się jedynie, że została podbita najpierw przez
Persów, potem na krótko ponownie przez Bizancjum, a
następnie w 635 przez Arabów. Za podbój nadmorskiej
części Palestyny, w tym Haify, odpowiadał korpus armii
kalifatu Raszidunów dowodzony przez Amra Ibn al-Asa.
Być może właśnie wtedy na skutek arabskich ataków mieszkańcy
Tell Shikmona "migrowali" do pobliskiej Haify,
już wówczas otoczonej murami obronnymi. Na początku
arabskich rządów Haifa ustępowała znacznie sąsiedniej
Akce, ale szybko zaczęła się rozwijać i za Abbasydów
w IX w. miała już kilka stoczni i utrzymywała stosunki
handlowe z egipskimi portami. Poza dziedzinami przemysłu
związanymi z morzem, w Haifie nadal kwitło farbiarstwo
oparte na "ślimaczym" barwniku, a także wyrób
szkła. Administracyjnie Haifa wchodziła w skład dystryktu
Jund Al-Urdunn (choć wcześniej, w okresie bizantyńskim,
była północną granicą prowincji Palaestina Prima).
W roku 1047 fatymidzką Syrię odwiedził perski pielgrzym,
poeta, podróżnik i filozof Nasiri Khusrau (Nasir Khusraw),
który opisał swoją podróż w dziele "Safarnama".
Haifę widział tak: "Opuściwszy Acre udaliśmy się
do wioski zwanej Haifa, drogą leżącą wśród piasków,
a są to piaski tego samego rodzaju, jakiego używają
przy pracy złotnicy Persji, są znane jako piaski Makkah.
Wioska Haifa leży nad brzegiem morza, są w niej ogrody
palmowe i wiele drzew. W mieście są szkutnicy, którzy
budują bardzo duże statki. Tamtejsze pełnomorskie statki
są znane pod nazwą Judi".
Dowodem na pomyślność lokalnej społeczności żydowskiej
jest informacja, że w 1084 przebywał w Haifie gaon Elijah
ha-Kohen, autorytet żydowski, głowa akademii talmudycznej
Palestyny. Arabowie, a dokładnie szyici, także byli
liczni i aktywni. Asad b. Abi Rawh, szyicki imam z Trypolisu,
około 1088 przeprowadził się do Haify, gdzie założył
szyicką bibliotekę z czterech tysięcy książek. Niestety
zginął kiedy krzyżowcy zajęli miasto, prawdopodobnie
podczas masakry ludności, biblioteka też oczywiście
przepadła.
OKRES KRUCJAT I AJJUBIDZKI
Chrześcijańskie wojska krzyżowców dotarły do Haify w
lipcu 1100, krótko po zakończeniu I Krucjaty. Miasto
było oblegane zarówno od strony lądu przez wojska dowodzone
przez Tancreda de Hauteville, jak i od strony morza
przez flotę Republiki Weneckiej. Bronił go zaciekle
niewielki garnizon fatymidzki wspomagany przez żydowskich
mieszkańców. Krzyżowcy zdobyli miasto w sierpniu 1100.
Najbardziej zaangażowany był Tancred, ponieważ planował
uczynić Haifę głównym portem powstającego właśnie Feudalnego
Księstwa Galilei, którym miał władać.
Haifa została przemianowana
na Caiphas (od Cephas - aramejskiego imienia
apostoła Szymona Piotra) i włączona w skład
Księstwa Galilei będącego wasalem Królestwa
Jerozolimy. Ponieważ po zdobyciu miasta krzyżowcy
urządzili rzeź mieszkańców, zadanie ponownego
zaludnienia przypadło Wenecjanom, którzy otrzymali
dzielnicę z kościołem i rynkiem. Generalnie
uważa się, że w okresie krucjat w Haifie nie
było żydowskich mieszkańców. Miasto stało się
małą przybrzeżną twierdzą i stolicą seniorii.
Senioria Haify (Seigneurie d'Haifa) była z kolei
wasalem Księstwa Galilei, częściowo podlegającym
arcybiskupowi Nazaretu. Istniała w latach 1100-1265
z przerwą w 1112-1191. Pierwszym suwerenem Haify
był Geldemar Carpenel, mianowany bezpośrednio
przez Godfreya de Bouillon, co potężnie zdenerwowało
Tancreda, któremu Godfrey przyznał Haifę wcześniej,
razem z Tyberiadą, w uznaniu za krucjatowe zasługi.
Walka o władzę nad Haifą oparła się wtedy aż
o nowego króla Jerozolimy Baldwina I, a obrażony
Tancred opuścił Księstwo Galilei na osiem lat.
Po śmierci Tancreda w 1112 Senioria Haify stała
się bezpośrednią domeną królewską i ten stan
utrzymał się aż do roku 1187 (mapka po prawej,
źródło Claude Reignier Conder 1889, miasto jako
Cayphas, Góra Karmel jako St. Elias).
|
|
|
|
|
Normański krzyżowiec Berthold
de Malifaye zwany Bertoldem z Kalabrii, późniejszy
święty, przybył do Haify z II Krucjatą (1147-49).
Miał plan, aby grupę pustelników mieszkających
wzorem proroka Eliasza na Górze Karmel przekształcić
w zakon. W roku 1156 zbudowano klasztor i kaplicę,
a Bertold został pierwszym przeorem wspólnoty
karmelitów (pełna nazwa: Zakon Braci NMP z Góry
Karmel), która niedługo później otrzymała regułę
zakonną. Z powodu prześladowań przez muzułmanów
karmelici niedługo utrzymali się na Górze Karmel
- klasztor spalono, kościół przekształcono w
meczet, a ocalali zakonnicy w 1238 przenieśli
się do Europy, by wrócić dopiero w XVII wieku.
Po lewej grawiura przedstawiająca św. Bertolda
- niestety nie udało mi się wyjaśnić, czemu
święty trzyma w roli atrybutu model kościoła
na zielonej tacy.
|
W roku 1187, po klęsce krzyżowców pod Hattin i zdobyciu
przez Saladyna Tyberiady i Akki, wojska muzułmańskie
zajęły Haifę i Górę Karmel z klasztorem i kościołem
św. Eliasza, burząc twierdzę krzyżowców. Kiedy w 1190
krzyżowcy oblegali Akkę, zaopatrzenie dla ajjubidzkiego
garnizonu przychodziło drogą morską z Haify. Ponieważ
wojska chrześcijańskie także miały problem z aprowizacją,
podjęto próbę zajęcia Haify i przechwycenia magazynów,
ale po otrzymaniu wiadomości, że Saladyn zdążył je opróżnić,
wyprawa wycofała się. Haifa wróciła do rąk chrześcijańskich
(a dokładnie króla Ryszarda I Lwie Serce) podczas III
Krucjaty w 1191, kiedy odbito także inne miasta nadmorskie,
w tym Akkę i Jaffę. Wojska Saladyna mocno zdemolowały
Haifę przed wycofaniem się z miasta. Kiedy we wrześniu
1192 podpisano trzyletnie porozumienie pokojowe w Jaffie,
cały pas nadmorski od Jaffy do Tyru, w tym Senioria
Haify, przeszedł pod kontrolę krzyżowców w ramach Drugiego
Królestwa Jerozolimy, inaczej Królestwa Akki. W 1265
Haifę zdobyli mamelucy sułtana Bajbarsa, ponownie niszcząc
fortyfikacje odbudowane przez króla Francji Ludwika
IX podczas VII Krucjaty na początku lat 1250., a także
większość domów mieszkalnych, by utrudnić krzyżowcom
ewentualny powrót. W 1283 podpisano rozejm między Królestwem
Akki a sułtanem mameluków Al-Mansurem Qalawunem, przyznający
krzyżowcom między innymi "miasto Haifa, jego winnice,
sady i siedem przyległych wiosek". Po zdobyciu
Akki przez sułtana mameluków Al-Ashrafa Khalila w maju
1291, dwa miesiące później Haifa była wśród ostatnich
miast, z których bez walki ewakuowano chrześcijańskich
mieszkańców. Pomimo tego mamelucy zburzyli miasto, tak
jak zrobili to ze wszystkimi portami, w obawie przed
ponownym lądowaniem floty kolejnej krucjaty.
XII-wieczny arabski kartograf,
geograf i podróżnik Muhammad al-Idrisi w 1154
stworzył na zlecenie króla Sycylii Rogera II
opis i mapę świata znane jako "Tabula Rogeriana".
Mapa ma orientację południową, ale wygląda bardzo
nowocześnie. Po prawej kompilacja mapy z 1929
z nazwami transliterowanymi na łacinę. O Haifie
al-Idrisi pisał, że "leży na zboczu Al
Kirmil [...] ma dobrą przystań dla kotwiczenia
galer i innych statków, jest portem dla Tiberias".
Informacje zawarte w dziele były zbierane od
kupców i podróżników w ciągu 15 lat.
|
|
|
W połowie XII wieku żydowski podróżnik Benjamin z Tudeli
odwiedzał skupiska ludności żydowskiej na świecie, robiąc
swoisty spis powszechny Żydów. Na przełomie lat 1160.-1170.
podróżował po terenie Palestyny. W "Dzienniku z
podróży" pisał: "stamtąd [z Akki] są trzy
parasangi [16 km] do Haify czyli Hahepher, nad brzegiem
morza, i po drugiej stronie jest góra Karmel, u podnóża
której jest wiele żydowskich grobów. Na górze jest grota
Eliasza, gdzie chrześcijanie wznieśli budowlę zwaną
św. Eliasz. Na szczycie góry można rozpoznać przewrócony
ołtarz, który Eliasz naprawił za czasów Ahaba. Miejsce
ołtarza jest okrągłe, pozostało z niego około czterech
kubitów [2 metry], a u stóp góry płynie potok Kishon".
Wyjaśnienia określenia "Hahepher" są dość
mętne i nieprzekonujące ("ziemia Chefer" czyli,
według wyjaśnienia w BT 1 Krl 4:10, Judea). Być może
Benjamin stworzył własną etymologię nazwy. Najważniejsze
w zapisie jest potwierdzenie, że w okresie krucjat Haifa
nie miała żydowskich mieszkańców. Z drugiej strony wiadomo,
że w 1285 w Haifie zmarł i został pochowany Rabbi Jehiel,
przewodniczący paryskiej akademii talmudycznej, który
wyemigrował do Ziemi Świętej w 1259.
OKRES MAMELUCKI
Po opuszczeniu miasta przez chrześcijan Haifa długo
pozostała prawie wyludniona. Informacje z XIII-XVI wieku
są skąpe i - jak w przypadku innych małych miast - oparte
głównie na relacjach podróżników i pielgrzymów, którzy
często powtarzali zasłyszane czy wyczytane u poprzedników
informacje, nie odwiedzając osobiście każdego zakątka.
Wiadomo, że tolerancja religijna mameluków spowodowała
częściowy powrót społeczności żydowskiej do Haify, ale
generalnie miasto stało się małą, nieufortyfikowaną
wioską zamieszkałą przez mieszaną populację oraz mocno
lokalnym portem dla mameluckich kupców i żeglarzy. Jedyną
"atrakcją" były pielgrzymki do groty proroka
Eliasza, praktykowane zarówno przez Żydów, jak i chrześcijan
przez cały okres mamelucki.
Pod koniec XIII wieku po Ziemi Świętej podróżował niemiecki
dominikanin Frater Burchard du Mont-Sion, autor "Descriptio
Terrae Sanctae" - niezwykle szczegółowego opisu
dziesięcioletniej podróży (1274-84). Burchard przepłynął
wzdłuż całego wybrzeża morskiego Palestyny z północy
na południe, odwiedzając kolejne miasta. "Pierwsze
miejsce, do którego dociera się po opuszczeniu Akki,
to Góra Karmel, w odległości 4 lig [22 km] od Akki.
Jest to miejsce, w którym prorok Eliasz zabił kapłanów
Baala przy potoku Kishon [...]. Trochę dalej potok Kishon
wpływa do Morza Śródziemnego, jedną ligę od miasta Haifa
i trzy od Akki".
Niemiecki pielgrzym Ludolph von Suchem odwiedził Ziemię
Świętą w 1336-41 i w książce "De Terra sancta et
itinere Iherosolomitano et de statu eius et aliis mirabilibus"
(1350) zawarł rozdział zatytułowany "Góra Karmel".
Napisał też, że "byłe miasto Templariuszy Haifa
jest obecnie całkowicie zniszczone", najwyraźniej
myląc Haifę z sąsiednim Shefaram (Shefa-Amr), w którym
za czasów krucjat znajdowała się twierdza Templariuszy.
Najpopularniejszym "przewodnikiem" po Ziemi
Świętej było dzieło angielskiego podróżnika Sir Johna
Mandeville "Book of Marvels and Travels",
wydane około 1356. Choć już wtedy mocno nieaktualne,
a w dodatku niepewnego autorstwa (istnienie Mandeville'a
jest poddawane w wątpliwość), było wykorzystywane jako
punkt odniesienia, a często i bezpośrednie źródło wiedzy
w travelogach kolejnych dwóch stuleci.
William Wey, angielski uczony
z Eton i pielgrzym, odwiedził Palestynę (a najprawdo-podobniej
wyłącznie Jerozolimę i okolice via Jaffa) dwukrotnie,
w 1458 i 1462, po czym wydał książkę "The
Matter of Jerusalem", w której bez wątpienia
korzystał prawie dosłownie z dzieła Mandeville'a.
Jego własnym wkładem jest opisanie mapy, obecnie
znanej jako "MS. Douce 389" i przechowywanej
w Oxfordzie. Haifa jest na niej opisana jako
"Cayphas" (wycinek po prawej).
|
|
|
Londyński prawnik Edmund Wighton podróżował pod koniec
XV wieku po Ziemi Świętej nie jako pielgrzym, lecz z
grupą kupców, dopływając do Palestyny weneckim statkiem
handlowym. Dowodzi tego fakt, że jego statek zawinął
do Haify (nazywanej prze niego Kafe w Syryi) zamiast
do tradycyjnej dla pielgrzymów Jaffy. Wighton korzystał
z egzemplarza Mandeville'a, na którym robił podczas
podróży własne notatki.
|
|
W latach 1483-1484 artysta
Erhard Reuwich z Utrechtu towarzyszył jako ilustrator
kanonikowi Moguncji Bernhardowi von Breidenbachowi
podczas pielgrzymki do Ziemi Świętej, opisanej
następnie w książce "Peregrinatio in Terram
Sanctam". Mapka po lewej jest wycinkiem
wielkiej "Mapy Ziemi Świętej", która
ilustruje książkę. Jednak podobnie jak Wey grupa
Breidenbacha odwiedziła wyłącznie Jerozolimę
i okolice, zaś reszta mapy zawiera powszechnie
znane szczegóły: Acco leży nad zatoką, Caypha
nad morzem, a między nimi znajduje się Seforg
- prawdopodobnie Shefaram.
|
W roku 1475 Lucas Brandis
de Schass wydał w Lubece dzieło o historii świata
"Rudimentum Novitiorum", zawierające
pierwsze nowoczesne drukowane mapy, wśród nich
drzeworytową mapę Palestyny, zorientowaną na
wschód. Za pierwowzór posłużyła wcześniejsza
o dwieście lat mapa Burcharda du Mont-Sion.
Dzieło Brandisa reprezentuje oryginalne podejście
graficzne - "Caiphas" co prawda sąsiaduje
z "Accon", ale wobec pomysłu pokazania
każdego miasta jako wzgórza, Góra Karmel gdzieś
się zawieruszyła.
|
|
|
OKRES OSMAŃSKI I I WOJNA ŚWIATOWA
Sułtan tureckiego imperium osmańskiego, Selim I, pokonał
mameluków i zagarnął wszystkie ich tereny, w tym Palestynę
w 1516. Ponieważ Haifa była praktycznie wyludniona,
nic się dla niej nie zmieniło, choć zgodnie z nowym
podziałem administracyjnym weszła w skład poddystryktu
(nahiya) Sahil Atlit dystryktu (sanjak) Lajjun w prowincji
(eyalet) Syria. Pod koniec okresu osmańskiego i po licznych
reformach administracyjnych, na przełomie XIX i XX wieku
Haifa stała się ośrodkiem poddystryktu (kaza) Haifa
w ramach dystryktu (sanjak) Akka należącego do prowincji
(vilayet) Beirut.
Życie powoli powracało do Haify w ciągu XVI wieku, choć
nadal pozostawała na wpół zrujnowaną biedną małą wioską.
Niemiecki podróżnik i botanik Leonhard Rauwolf odwiedził
Haifę podczas podróży po Palestynie w 1575, którą opisał
w książce "Aigentliche Beschreibung der Raiß inn
die Morgenländerin" ("Prawdziwy opis podróży
do krajów Wschodu" 1582). "[...] udaliśmy
się wzdłuż brzegu w stronę miasta Hayphe, kiedyś zwanego
Caypha [...], leżącego cztery ligi od Acon [...]. Miasto
Hayphe leży u podnóża góry Carmelo, jest dość duże,
ale źle zbudowane, a domy są w tak złym stanie, że połowa
z nich nie może być zamieszkana [...] Król Saracenów
[...] rozkazał zburzyć mury, żeby jego wrogowie nie
znaleźli tam schronienia". Rauwolf wspomina też
o kilku fregatach, które próbowały ścigać jego statek
w pobliżu miasta, a także o mającym miejsce krótko wcześniej
udanym ataku pirackim na duży i bogaty statek, co mocno
rozzłościło mieszkańców Haify. Ponieważ grupa Rauwolfa
była chrześcijańska, miejscowi odnieśli się do gości
tak podejrzliwie, że ich jednostka opuszczała kotwicowisko
w pewnym pośpiechu.
Od początku okresu osmańskiego
w 1516 do 1677 sanjakiem Lajjun (zaznaczony
obszar na mapie po prawej) rządziła beduińska
dynastia Turabay z plemienia Banu Haritha, buntownicza,
regularnie wpadająca w niełaskę Porty z powodu
nielegalnego gromadzenia broni, beduińskich
rebelii i spięć z sąsiadami. Podczas konfliktu
braci Ahmada i Alego z dynastii Turabay z druzyjskim
władcą sąsiedniego sanjaku Safed Fakhrem al-Dinem,
w latach 1623-24 "twierdza Haifa"
była dwukrotnie zajmowana przez wojska Fakhra
al-Dina i odbijana przez Turabayów. Po zakończeniu
konfliktu Ahmad zarządził zburzenie twierdzy
w obawie przed możliwym ponownym przejęciem.
|
|
|
Problem w tym, że nigdzie nie ma informacji kiedy ta
twierdza powstała - jeśli wierzyć Rauwolfowi, w 1575
jeszcze jej nie było. O rządach Turabayów wiadomo, że
byli bardzo sumienni w pobieraniu podatków. Dochód z
Haify wzrósł z 1000 akcze w 1538 do do 10 tysięcy w
1596 - potwierdza to, że już w XVI wieku miasto rozwijało
się pomyślnie. Osmańskie dokumenty podatkowe z 1596
zawierają informację, że populacja Haify składała się
z 32 rodzin muzułmańskich i płaciła podatki pszenicą,
jęczmieniem, oliwkami, kozami i pszczołami - a więc
mieszkańcy utrzymywali się z rolnictwa i hodowli. Władze
sanjaku pobierały także cło od zawijających coraz częściej
do portu w Haifie europejskich statków, port był też
wykorzystywany przez Turabayów do własnego importu towarów,
m.in. kawy, warzyw, ryżu i tkanin. W 1631 mnisi zakonu
karmelitów otrzymali pozwolenie lokalnych władz na powrót
na Górę Karmel, ale już cztery lata później ich kościół
ponownie przerobiono na meczet. Karmelici pozostali
w zbudowanym przez siebie małym klasztorze do roku 1761.
Niderlandzki kartograf i
wydawca atlasów Willem Janszoon Blaeu (Guilielmo
Blaeuw) z Amsterdamu w opublikowanej w 1629
mapie "Terra Sancta quae in Sacris Terra
Promissionis olim Palestina" zgubił Haifę.
Akkę nazywa Ptolomais, góra jest tam gdzie trzeba,
choć ze strzelistym szczytem godnym Everestu,
ale jedyną zaznaczoną osadą jest Gaba, wówczas
o połowę mniejsza od Haify (18 gospodarstw muzułmańskich
w rejestrze z 1596).
|
|
|
|
|
Wśród map autorstwa XVII-wiecznego
niderlandzkiego kartografa i wydawcy Nicolaesa
Visschera jest "Terra sancta sive promissionis,
olim Palestina recens delineata, et in lucem
edita per Nicolaum Visscher" wydana w Amsterdamie
w 1659 jako część atlasu "Atlas contractus
orbis terrarum". Wygląda na to, że ciągle
jeszcze nie udawało się przedstawić właściwie
zarysu zatoki, a Haifie słynny kartograf przypisał
nazwę z czasów krucjat - Caiphas. Ciekawostką
jest zaznaczenie po sąsiedzku z Haifą portu
Sicaminum, w miejscu właściwym raczej dla Shefaram
(por. mapa Erharda Reuwicha).
|
Własną wersję nazwy miasta
prezentuje wydana w Paryżu w 1660 "Geographiae
Sacrae ex Veteri, et Novo Testamentro desumptae
Tabula in qua Terra Promissa sive Iudaea in
suas Tribus" francuskiego kartografa Nicolasa
Sansona. "Elpha als Sicaminum" czyli
kilka błędów naraz. Odkopana nie wiadomo skąd
najstarsza wersja nazwy Haify, znowu przywołanie
starożytnego Sicaminum plus uznanie obu nazw
za tożsame. Chyba Sanson posiłkował się źródłami
z czasów Cesarstwa Rzymskiego, skoro przy Akce
odgrzebał też od dawna nieużywaną nazwę Ptolemais.
|
|
|
|
|
"Reizen van Cornelis
de Bruyn door de vermaardste Deelen van Klein
Asia" to tytuł traveloga niderlandzkiego
podróżnika i artysty Cornelisa de Bruijna wydanego
w 1698. De Bruijn podróżował po Palestynie w
latach 1680. "Po południu z powodu silnego
wiatru rzuciliśmy kotwicę koło Kaify, nie chcąc
wpływać do groźnej zatoki Akre. Niegdyś wielkie
miasto, które zmieniło nazwę, leży u podnóża
i na północ od Góry Karmel, przy brzegu morskim,
o trzy godziny od Akre i dziś ma małe znaczenie.
Arabowie i Turcy nazywają je Kafas". Dwa
razy więcej miejsca niż Haifie autor poświęca
Górze Karmel, notując obecność "małego
meczetu".
|
Mapa morska niderlandzkiego
kartografa Gerarda van Keulena z roku 1720 "De
reeden van St. Juan de Acari met het land daer
bezuijden en benoorden geleegen aen de kust
van Soria of Sirien" pokazuje szczegółowo
Zatokę Akki - mielizny, głębokości i kotwicowiska.
Co prawda w centrum znajduje się Akka (St. Juan
de Acari), ale po prawej zmieściła się "Caiffa",
wyraźnie umiejscowiona w zatoce, a nie nad pełnym
morzem. Kłóci się to z opisem de Bruijna - z
tej mapy wynika, że aby zakotwiczyć na redzie
Haify trzeba było wpłynąć do zatoki omijając
niebezpieczne klify (zaznaczone na mapie jako
"Klippig Riff").
|
|
|
W latach 1730-1775 północną Palestyną, głównie Galileą
(nominalnie nadal podległą Imperium Osmańskiemu) rządził
Zahir al-Umar z rodziny Zaydani, autonomiczny arabski
władca, wielki buntownik i równie wielki polityk i budowniczy.
Ośrodkiem jego władzy była początkowo Tyberiada, ale
Zahir konsekwentnie rozszerzał wpływy na zachód, do
morza. Jego ostatnią "stolicą" była Akka,
którą rozbudował i ufortyfikował. Jednak było mu za
mało jednego miedzynarodowego portu, więc zainteresował
się Haifą. W połowie XVIII wieku Haifa była nadal niewielką
miejscowością z około 250 mieszkańcami, położoną w odsłoniętym
miejscu na równinie. W 1757 Zahir, usprawiedliwiając
się przed władzami osmańskimi koniecznością bronienia
wybrzeża przed maltańskimi piratami, przejął kontrolę
nad Haifą, innymi pobliskimi osadami oraz Górą Karmel.
Było to nieco ryzykowne, ponieważ dotąd tereny Zahira
ograniczały się do eyaletu Sydon, a zajmując Haifę wkroczył
już do eyaletu Damaszek - korzystając z faktu, że jego
gubernator znalazł się w niełasce Porty. W 1761 nowy
gubernator próbował odbić Haifę Zahirowi, ale bezskutecznie,
a w dodatku Zahir zdołał zalegalizować swoją aneksję
Haify w Stambule dzięki wysoko postawionemu przyjacielowi.
|
|
W 1765 Zahir zburzył Haifę i
cztery lata później (1769) zbudował nowe miasto
trzy kilometry na południowy wschód, przy drodze
prowadzącej z Akki Do Jaffy. Lokalizacja na
wąskim pasie lądu u północnego podnóża Góry
Karmel miała zapewnić łatwą obronę od strony
lądu, podczas gdy miasto nadal pozostawało portem
nad zatoką. O położeniu starej Haify, zwanej
Haifa al-'Atiqa, dziś przypomina ulica El-Atiqa
niedaleko stacji kolejowej Bat Galim.
|
Grawiura anonimowego autora (powyżej) przedstawia starą
Haifę, zburzoną krótko później przez Zahira - została
zamieszczona w dziele Roberta Goadby'ego "The Universe
Displayed" wydanym około 1765, poza tym widać,
że miasto jest położone u stóp zachodniego cypla Góry
Karmel.
Haifa al-Jadida (Nowa Haifa)
była otoczona murami obronnymi z dwiema bramami
i czterema wieżami. Wewnątrz murów Zahir zbudował
twierdzę zwaną Burj al-Salam, meczet, budynek
celny i sarayę czyli rezydencję przedstawiciela
władz.
Mapa marsylskiego hydrografa Josepha Roux z
1804 zamieszczona w zbiorze map portów Morza
Śródziemnego "Recueil de 163 des principaux
Plans des Ports et Rades de la Méditerranée,
dont 40 ont été derniérement publiés par Jean
Joseph Allezard ancien Capitaine de marine,
et plusieurs des autres corrigés" pokazuje
Zatokę Haify (Golfe de Caiffe) oraz starą Haifę
(Caiffe le vieux) i nową Haifę (Caiffe le neuf),
a także twierdzę (chateau).
|
|
|
Kiedy starą Haifę zburzono, istniejący od XVII wieku
klasztor karmelicki na Górze Karmel został ograbiony
i zdemolowany. Dzięki poparciu katolickich władców europejskich
uzyskano zgodę sułtana na budowę nowego klasztoru. Prace
budowlane zaczęły się z opóźnieniem, ponieważ był to
okres powstawania nowej Haify i wszyscy robotnicy pracowali
dla Zahira. Nowy klasztor powstał tuż nad domniemaną
grotą proroka Eliasza. Niestety postał niedługo. W 1799
Haifę ("Kaiffę") zajęły wojska Napoleona Bonaparte
w drodze do Akki, zagrabiając zapasy żywności i amunicji.
W klasztorze zainstalowano szpital wojskowy. Kiedy po
klęsce pod Akką wojska francuskie wycofały się, Turcy
wymordowali porzuconych rannych i przy okazji zniszczyli
budynek klasztoru. Ostatecznie udało się odbudować klasztor
i kościół w 1825-1836. Następnie karmelici w 1846 nabyli
od władz pałac Abdullaha Paszy (gubernatora Sydonu,
który w 1821 zburzył klasztor i zbudował sobie z pozyskanych
w ten sposób kamieni pałac obok ruin), a w 1856 kupili
cały szczyt Góry Karmel, na którym zbudowali kaplicę,
klasztor i latarnię morską. Klasztor zaczął być nazywany
Stella Maris (Gwiazda Morza). Obecnie kościół Stella
Maris jest bazyliką mniejszą.
Po śmierci Zahira al-Umara w 1775 rządzone przez niego
tereny wróciły pod kontrolę Imperium Osmańskiego, za
wyjątkiem dekady 1831-1840, kiedy władzę nad Syrią sprawował
wali (wicekról) oficjalnie zależnego wobec Imperium
Osmańskiego Egiptu Muhammad Ali Pasza, który zbuntował
się i toczył wojnę z sułtanem. Po zakończeniu egipskiej
okupacji Haifa zaczęła szybko się rozwijać.
W 1839 Haifę odwiedził szkocki
malarz David Roberts, który swoje artystyczne
impresje z podróży zawarł w travelogu "The
Holy Land, Syria, Idumea, Arabia, Egypt, and
Nubia". Po prawej widok na Haifę ze wschodu
z górującą nad miastem twierdzą Burj al-Salam
(po lewej) i Górą Karmel z klasztorem i kościołem
karmelitów na najdalszym planie. Ciekawe, że
- w odróżnieniu od Tyberiady - na tym obrazie
Robertsa nie ma śladów trzęsienia ziemi z 1837.
|
|
|
Kiedy oficer marynarki amerykańskiej William Francis
Lynch prowadził pomiary hydrograficzne w Palestynie
w 1848, (opisane w wydanym rok później "Narrative
Of The United States' Expedition To The River Jordan
And The Dead Sea"), jego ekspedycja przybiła do
brzegu w Haifie i stamtąd wyruszyła karawaną na wschód.
"O zmierzchu 28 marca [...] zakotwiczyliśmy pod
Górą Karmel przy otoczonym murami mieście Haifa. Z wielką
trudnością dotarłem przez przybój do brzegu [...] byliśmy
w niebezpieczeństwie, ale uratowali nas przybyli na
pomoc arabscy rybacy [...] Udaliśmy się najpierw do
Haify, a następnie do klasztoru na nocleg, ponieważ
w biednej mieścinie nie było kwater". Dalej następuje
opis klasztoru, droga do którego prowadziła przez rozległy
gaj oliwny, pięknych widoków ze szczytu i oczywiście
groty proroka Eliasza. Kiedy 31 marca zmieniły się wiatry,
reszta ekspedycji zeszła na ląd i rozbiła namioty poza
murami miasta, w miejscu otoczonym przez "cmentarz
z tyłu, starą wyschniętą studnię wyglądającą jak grota
z jednej strony i drzewa karobowe z drugiej" (karob
to szarańczyn strąkowy dajacy tzw. chleb świętojański).
Obóz Amerykanów stale otaczał
tłum ciekawskich Arabów, próbujących kraść drobne
przedmioty. Dalej wyprawa udała się brzegiem
zatoki do Akki, odnotowując, że droga była dobrze
utwardzona i napotykając po drodze kilka wraków
(wygląda na to, że obraz Robertsa wiernie odzwieciedla
krajobraz). Lynch, który był także rysownikiem,
nie zamieścił niestety w książce wizerunku "biednej
mieściny" Haify, narysował za to obóz przy
ujściu rzeki Belus (Na'aman), który ekspedycja
rozbiła na trasie między Haifą a Akką. Na rysunku
widać Akkę po prawej, zaś po lewej na najdalszym
planie Górę Karmel.
|
|
|
W XIX wieku bardzo popularna była seria przewodników
turystycznych "Murray's Handbooks for Travellers"
wydawana przez Johna Murraya w Londynie. Jedną z pozycji
serii był wydany w 1858 "Handbook for Travellers
in Syria and Palestine". "Ścieżka przypominająca
schody biegnie skośnie ze szczytu w dół od bramy klasztoru
i przecina wąską równinę u podnóża, prowadząc do Haify.
Jest to małe miasto z około 2000 mieszkańców, zbudowane
blisko piaszczystej plaży i otoczone zniszczonymi murami.
Widok wewnątrz jest przygnębiający, dodatkowo za przyczyną
zrujnowanych murów i dwóch czy trzech zardzewiałych
armat porzuconych obok, na wpół przykrytych gruzem.
Jedyne znośne domy należą do agentów konsularnych, którzy
tu rezydują, choć trudno pojąć z jakiego powodu. Z przodu
rozciąga się zatoka z piękną piaszczystą plażą ciągnącą
się wzdłuż równiny do miejsca, z którego widać w oddali
mury obronne Akki. Liczba chrześcijan w Haifie przewyższa
mahometan, jest też mała społeczność żydowska".
Od chwili założenia aż do połowy XIX wieku nowa Haifa
mieściła się w obrębie murów obronnych. Centralnym punktem
miasta był zbudowany przez Zahira al-Umara meczet al-Jarina.
Na wschód od niego, na obszarze między meczetem a sarayą
(rezydencją gubernatora), leżało "centrum handlowe"
Haify - otwarty rynek czyli właśnie Jarina. Na wschód
od centrum powstała dzielnica muzułmańska al Hara al-Sharqiyya,
a na zachód - chrześcijańska al Hara al-Gharbiyya, która
za przyczyną licznych budowanych kościołów była nazywana
też Dzielnicą Kościołów (Harat al-Kanais). Mniejszość
żydowska, która także mieszkała w obrębie murów, stworzyła
we wschodniej Haifie własną dzielnicę zwaną Harat al-Yahud.
Kiedy w połowie XIX wieku miasto "rozlało się"
poza mury, społecznościowy charakter nowych osiedli
był kontynuacją starych dzielnic - chrześcijanie budowali
na zachód, a muzułmanie i Żydzi na wschód od murów.
Dochodziło nawet do sprzedaży już wybudowanych domów,
jeśli kupiona działka okazała się w niewłaściwym sąsiedztwie.
W 1868 do Haify przybyła statkiem pierwsza grupa Niemców
- członków protestanckiej syjonistycznej sekty Wspólnota
Świątyni (Templers), która obrała sobie za cel emigrację
do Palestyny, ponieważ uważała się za właściwy naród
wybrany. U stóp Góry Karmel, na zachód od Haify, przybysze
założyli kolonię. Niemiecka organizacja pracy szybko
dała wynik w postaci osady wyróżniającej się europejskością,
z nowoczesnymi kamiennymi domami, kościołami i budynkami
lokalnej administracji, a później polami uprawnymi,
systemami irygacyjnymi i zakładami przemysłowymi, w
tym elektrownią parową. Koloniści utrzymywali także
połączenie powozowe z kilkoma miastami. Niemieckie rozwiązania
zaczęli naśladować imigranci syjonistyczni, choć z powodu
rywalizacji do roli narodu wybranego te dwie grupy nie
darzyły się sympatią.
W 1839 w Haifie mieszkało 124 Żydów, w 1864 - 384, w
1871 - 760. W 1857 rabin Smyrny Eleazar Cohen Hims,
przejeżdżający przez Haifę w drodze do Tiberias, zgodził
się pozostać w mieście jako duchowy przywódca żydowskiej
społeczności. W latach 1870. Żydzi stanowili już ósmą
część populacji miasta. Jeszcze przed pierwszą aliją
do miasta zaczęli napływać imigranci żydowscy, najpierw
z Maroka, a nieco później z Syrii i Turcji. Wtedy właśnie
na terenie wschodniej Haify powstała dzielnica żydowska
Harat al-Yahud. Pojawiły się hotele dla nowych przybyszów.
Później, podczas pierwszej aliji, zaczęli przybywać
liczni imigranci z Europy. W 1891 grupa żydowskich imigrantów
z Syrii, Libanu i Maroka zakupiła grunty na wschód od
Haify i założyła pierwszą żydowską kolonię poza murami
- Ard al-Yahud.
W 1873 turecki polityk-arystokrata Najib Effendi al-Yasin
został pierwszym burmistrzem Haify. W 1882 w Haifie
(w kolonii niemieckiej) osiedlił się Laurence Oliphant,
brytyjski pisarz i podróżnik, chrześcijański syjonista.
Był on mocno zaangażowany w różne palestyńskie przedsięwzięcia
(w tym jeden z wczesnych projektow budowy kolei w dolinie
Jezreel), wspierał żydowskich pionierów, walczył o pozwolenie
na założenie żydowskich kolonii rolniczych. Ciekawostka
- jego sekretarzem był późniejszy autor izraelskiego
hymnu państwowego "Hatikva". Niestety Oliphant
wspierał tylko inicjatywy żydowskie, zaś rdzennych mieszkańców
Haify uważał za półdzikich, nawet ich elita wydawała
mu się "ledwo tknięta europejską cywilizacją skrywającą
ich wrodzone barbarzyństwo".
W 1876 ukazał się w Londynie
(rok wcześniej w wersji niemieckiej) przewodnik
Baedekera "Baedeker's Palestine and Syria:
handbook for travellers". W odróżnieniu
od Murraya, przedmowa zawiera informacje o twórcach.
Jako głównego autora podaje profesora języków
orientalnych dr Alberta Socina, który podróżował
po Palestynie specjalnie w tym celu, mapy są
zaś dziełem kartografa prof. H. Kieperta z Berlina
(po prawej mapa Góry Karmel i Haify - aktualna,
bo pokazująca już niemiecką kolonię). Informacje
są praktyczne i przydatne. "Hotel Carmel,
w nowej osadzie poza miastem, 10 minut na wschód,
narożny dom po lewej, dobre łóżka i jedzenie,
10 fr. dziennie". "Europejski sklep
dla podróżników, Otto Fisher, w nowej osadzie".
"Poczta, austriacka, w Haifie, ale najbliższy
telegraf w Akce". "Wicekonsulowie:
amerykański, angielski, francuski i niemiecki".
|
|
|
Dalej autor pisze o porcie, do którego zawijają regularnie
parowce, choć "nie jest lepszy od Jaffy".
Statki muszą kotwiczyć na redzie, a pasażerowie są transportowani
na ląd małymi łódkami. Liczbę mieszkańców przewodnik
podaje jako 4000, "mniej niż połowa z których to
muzułmanie, a reszta - chrześcijanie i Żydzi".
"Miasto jest malowniczo położone [...] pomiędzy
brzegiem a górą jest tylko wąski pasek lądu, pokryty
domami i ogrodami, drzewami oliwnymi i palmami [...]
Główną atrakcją jest bazar, miasto nie posiada zabytków".
"W ostatnich kilku latach niemiecka kolonia chrześcijańskiej
sekty Templerów, przypominajaca tę w Jaffie, została
tu założona i liczy obecnie około 200 dusz. Ich czyste
i zadbane domostwa na zachód od miasta, zbudowane w
europejskim stylu, stanowią przyjemny kontrast z brudnymi
domami Azjatów".
|
|
Brytyjski oficer, geograf
i archeolog Sir Charles William Wilson odwiedził
Haifę około 1875 podczas badań "Survey
of Western Palestine" prowadzonych na zlecenie
brytyjskiej organizacji Palestine Exploration
Fund. Przy okazji napisał książkę "Picturesque
Palestine, Sinai, and Egypt", bardzo bogato
ilustrowaną przez dwóch artystów: J.D. Woodwarda
i Harry Fenna. Obserwując Haifę z daleka Wilson
widział "białą plamę w masie zieleni, która,
umieszczona u podnóża Góry Karmel, znaczy kwitnącą
obecnie Haifę". Rozległe gaje palm daktylowych
nazywał największą dumą Haify i jednym z najpiękniejszych
widoków Palestyny. Pomiędzy gajem palmowym a
zboczem góry znajdowały się ogrody rozciągające
się od wschodniej bramy miasta do wadi Selman.
|
"Miasto Haifa zajmuje
teren o kształcie równoległoboku na łagodnie
wznoszącym się zboczu blisko brzegu morza i
jest chronione przez dobrze zbudowane kamienne
mury. Ma dwie warowne bramy, po obu końcach
głównej ulicy biegnącej równolegle do brzegu
i otwarty plac w centrum, gdzie wielbłądy i
ich poganiacze nocują przy świetle latarni lub
księżyca. Domy są rozmieszczone bardzo nieregularnie
i poza kilkoma wyjątkami mają płaskie dachy,
zarośnięte trawą po zimowych deszczach. Domy
zajmowane przez konsulów, cudzoziemskich kupców
i najbogatszych mieszczan są dużymi dwukondygnacyjnymi
budynkami, niektóre z wewnętrznymi dziedzińcami
wyłożonymi marmurem. Parter jest najczęściej
używany jako stajnie lub magazyny. Miasto szybko
przybiera na znaczeniu, jego rynki i bazary
są dobrze zaopatrzone".
|
|
|
|
|
"Ostatnio wiele domów wzniesiono
poza murami. Kiedy byłem pierwszy raz w Haifie
w 1855, nie było podmiejskich zabudowań poza
domkami ogrodników, a populacja wynosiła niewiele
ponad dwa tysiące. Według najnowszych szacunków
Haifa obecnie ma pięć tysięcy mieszkańców, z
których ponad połowę stanowią chrześcijanie
różnych wspólnot. Pozostali to mahometanie i
spora liczba Żydów".
Po lewej mapa Haify w 1875 wykonana na zlecenie
organizacji Palestine Exploration Fund.
|
Następnie Wilson pisze o
znajdującej się za miastem twierdzy, którą nazywa
Burj Haifa (po prawej jej ruiny) i relacjonuje
historię miasta począwszy od krucjat. Ruiny
starej Haify zburzonej przez Zahira długo służyły
jako źródło pozyskiwania materiałów budowlanych,
obecnie są pokryte ogrodami i ruchomymi wydmami,
ale pozostałości budynków, kolumn, fundamentów
i posadzek są nadal widoczne. Nad samym brzegiem
stoją ruiny wieży. Co jakiś czas są znajdowane
cenne "skarby", w tym naczynie z tysiącem
złotych monet. Z tej relacji wynika, że stara
Haifa nie do końca była biedną wioską :)
|
|
|
|
|
O niemieckiej kolonii - "głównie
rolników i rzemieślników" - Wilson pisze,
że była położona w połowie odległości miedzy
ruinami a nowym miastem, w miejscu gdzie teren
między górą a brzegiem poszerza się (patrz mapa
PEF). W 1877 kolonia miała 350 członków. Składała
się z długiej prostej ulicy ciągnącej się od
brzegu do podnóża góry (patrz pocztówki poniżej),
oraz dwóch ulic równoległych do brzegu. Domy
były zbudowane z białego wapienia, pokryte czerwoną
dachówką. Każdy miał własny ogród, studnię i
cysternę na deszczówkę. Ulica była obsadzona
drzewami, a zbocze zostało pokryte tarasami
i obsadzone winoroślą. W kolonii były hotel,
kaplica i szkoła, a także biblioteka i czytelnia.
Na terenach wokół koloniści hodowali oliwki,
figi i opuncje. Zbudowali drogę dla powozów
z Haify do Nazaretu, a jeden z kolonistów wyrabiał
powozy. Mieli też mydlarnię i handlowali mydłem
z Ameryką.
|
Wspomniana przez Wilsona długa prosta ulica nazywała
się Carmel Strasse, obecnie nosi nazwę Sderot Ben Gurion
i prowadzi prosto do podnóża Ogrodów Bahá'í.
Bardzo ciekawym źródłem informacji
o XIX-wiecznej Palestynie jest Mary Eliza Rogers,
angielska podróżniczka, pisarka i rysowniczka,
która spędziła lata 1855-1859 w Haifie towarzysząc
bratu, który był brytyjskim wicekonsulem. W
1880 w czasopiśmie "The Art Journal"
Rogers zamieściła cykl artykułów analizujących
styl architektoniczny Syrii i Palestyny. "Rysunek
8 pokazuje najważniejsze szczegóły miasta tak
jak wyglądały 24 czerwca 1857 z okien domu Signora
Scopinacha [właść. P. Scopinich - wicekonsul
Austrii]. Z prawej widać mały kościół łaciński
z dzwonnicą i zamkniętym dziedzińcem, na którym
rośnie piękne drzewo pieprzowe. Za nim jest
otwarty plac targowy z bazarem
|
|
|
pod kolumnadą i otwartymi straganami osłonionymi matami.
Maszt flagowy jest nad domem zajmowanym przez holenderskiego
wicekonsula. Po lewej jest duży biały dom Hassana Effendi,
przylegający do ogrodów małego meczetu z widocznym minaretem
i drzewem palmowym. Za najbliższym ogrodzeniem widać
drzewa pomarańczowe i figowe, palmę i kilka pomieszczeń
zadaszonych jedynie ciężkimi matami wspartymi na kijach".
Rogers jest też drugim poza przewodnikiem Murraya źródłem
wspominającym o miejscami zburzonych murach obronnych.
Nota bene - fragmenty relacji Wilsona i Rogers pokrywają
się słowo w słowo - trudno byłoby ustalić, kto od kogo
skopiował.
|
|
Rogers pisze, że kiedy tam
mieszkała "nie było budowli poza murami",
a bieżącą (1880) populację miasta szacuje na
4000, z czego "mniej niż połowa to mahometanie"
i wygląda na to, że wlicza do tej liczby kolonię
niemiecką, którą nazywa przedmieściem. Dwie
bramy miejskie opisuje jako prowadzące odpowiednio
do Akki i klasztoru na Górze Karmel. Zamieszcza
rysunek drugiej bramy od wewnątrz, opisując
ją jako "dobry przykład konstrukcji bram
w ufortyfikowanych miastach Palestyny. Składają
się z wieży zawierajacej kwadratowe sklepione
pomieszczenie z kamiennymi ławami dla strażników.
Przejście przez bramę jest pośrednie, ponieważ
dwa łukowe przejścia są pod kątem prostym wobec
siebie. Przejścia są wystarczająco szerokie
i wysokie dla jucznego wielbłąda. Aby wyjść
z bramy pokazanej na rysunku, należy skręcić
w prawo. Drewniane drzwi są wzmocnione stalowymi
płytami i zamykane na noc".
|
Wcześniej, w 1862, krótko po czteroletnim pobycie w
Palestynie, Mary Eliza Rogers wydała unikatową książkę
"Domestic Life in Palestine", będącą w dużym
stopniu efektem jej intensywnych codziennych kontaktów
z mieszkańcami Haify różnych narodowości i religii.
Końcówka XIX wieku przyniosła Haifie ogromne zmiany
gospodarcze, społeczne i kulturowe wynikające z rewolucji
przemysłowej w Europie Zachodniej, której zdobycze władze
osmańskie chętnie wykorzystywały. Haifa stała się nowoczesnym
portem i głównym ośrodkiem eksportowym dla północnej
Palestyny i południowej Syrii. Rosnący poziom bogactwa
mieszkańców wpłynął na zmiany architektoniczne, ponieważ
nowo powstające domy burżuazji, zarówno w obrębie murów,
jak i poza nimi, wykorzystywały nowoczesne technologie
i importowane materiały budowlane. Skrystalizował się
nowy styl architektoniczny, którego charakterystycznymi
cechami były bogactwo detali i ornamentów, zarówno kamiennych,
kutych jak i malowideł ściennych. Styl ten utrzymał
się do początkowego okresu mandatowego, kiedy został
wyparty przez modernizm. Niestety znaczna większość
budynków w późnym stylu osmańskim została zniszczona
w 1948 podczas Operacji Shikmona.
Fotografia dotarła do Haify później, niż do innych miast.
W 1898 Lewis Larsson, młody członek amerykańsko-szwedzkiej
utopijnej komuny w Jerozolimie otworzył atelier fotograficzne.
W tym samym roku miała miejsce oficjalna wizyta cesarza
niemieckiego Wilhelma II Hohenzollerna w Turcji i Palestynie.
Płynący z Istambułu cesarz miał pierwotnie zawinąć do
Jaffy, ale z powodu możliwych niebezpieczeństw w sezonie
jesiennym została zalecona zmiana na Haifę. Cesarz ledwo
wiedział gdzie ta Haifa jest, mimo tego pojawiły się
plotki, że głównym tajnym powodem wizyty jest zamiar
Wilhelma zbudowania bazy marynarki wojennej w Haifie
jako miejscu dużych niemieckich wpływów. Gości witały
tysiące osób, w tym oczywiście cała niemiecka kolonia.
Domy udekorowano flagami niemieckimi i tureckimi, orkiestra
odegrała hymn niemiecki. Oficjalne powitanie odbyło
się w ogrodzie niemieckiego konsulatu, z udziałem naczelnika
kolonii, wicekonsula i tureckich władz miasta. Orszak
cesarski podziwiał miasto i kolonię z Góry Karmel, z
miejsca, w którym później zbudowano pomnik i plac Cesarza
Wilhelma.
Lewis Larsson był obecny na uroczystościach z aparatem.
Być może był to jeden z pierwszych reportaży wyjazdowych
nowego atelier? W cyfrowych zbiorach Biblioteki Kongresu
znajduje się tylko kilka zdjęć Haify z tego roku. Tutaj
na pierwszym z lewej moment przybycia cesarza do portu
25 października (jako drugi płynie cesarski jacht SMY
"Hohenzollern II"), dalej orkiestra turecka
na nabrzeżu, zdjęcie kolonii niemieckiej ze zbocza góry
i panorama Haify z piaszczystej plaży.
|
..... |
|
..... |
|
..... |
|
Z wizytą kaisera Wilhelma w Turcji i Palestynie wiąże
się ciekawostka - rozpowszechniła się plotka, że sułtan
Abdulhamid II zamierzał dać gościowi w charakterze prezentu
Haifę z okolicą. "New York Times" pisał: "To
byłby odpowiedni prezent, ponieważ o milę na zachód
od Haify znajduje się niemiecko-amerykańska kolonia
misyjna mająca dobrą szkołę, sześćdziesiąt kamiennych
domów, wytwórnie mydła i magazyny drewna oliwnego. Kolonia
liczy ponad 300 dusz, podczas gdy sama Haifa ma ponad
4000 mieszkańców. Rosja w to uwierzyła, bo kaiser chciał
mieć dla siebie kawałek Imprerium Osmańskiego".
Pomost widoczny na zdjęciu Larssona został zbudowany
w 1898 specjalnie przed wizytą kaisera. Ale według słów
Mary Rogers w "Domestic Life in Palestine"
pierwszy drewniany pomost w Haifie, nadający się do
cumowania większych jednostek, był dziełem Rosjan. Kiedy
w 1859 Mary wróciła do Haify po spędzeniu zimy w Jerozolimie,
dowiedziała się, że rząd rosyjski uzyskał firman dający
mu prawo zbudowania w Haifie drewnianego pomostu. Pomost
kosztował 3 tysiące funtów. Równolegle przy kościele
grekoprawosławnym Rosjanie zbudowali schronisko dla
pielgrzymów. Pomost ponoć nie miał sobie równych wśród
portów Syrii, był przy tym ogólnodostępny i bezpłatny.
Pytani o powód inwestycji Rosjanie zapewniali, że to
dla wygody licznych grekoprawosławnych pielgrzymów,
jednak Europejczycy podejrzliwie zauważali, że tak samo
jak pielgrzymom, pomost może służyć lądowaniu żołnierzy,
a schronisko - pełnić rolę baraków wojskowych. W tym
okresie wpływy Rosjan rosły, a kursujące w regularnych
rejsach rosyjskie rządowe parowce zawijały do Haify
dwa razy w tygodniu.
|
|
Już w latach 1860. pojawiły
się plany budowy linii kolejowej przez dolinę
Jezreel, ale kolejne pomysły, a nawet już zaczęte
prace kończyły się niepowodze-niem. Decydujący
okazał się plan sułtana Abdul-hamida II budowy
tzw. Kolei Hidżaskiej - połączenia Damaszku
z Medyną. Kiedy napotkano trudności z zaopatrzeniem
drogą lądową, przypomniano sobie o
|
|
|
porzuconym pomyśle kolei z Haify. W 1903 rozpoczęto
budowę, a w styczniu 1904 otwarto pierwszy odcinek Haifa
- Beit She'an, który w 1905 przedłużono do miasta Samakh
(Tzemah) nad południowym brzegiem jeziora Galilejskiego
(mapka po lewej), tworząc przy okazji wygodną trasę
dojazdu pielgrzymów do Tyberiady. W tym samym roku zainaugurowano
całą trasę towarowo-pasażerską kolei Jezreel Valley
z Haify przez Dera'a do Damaszku. Na pocztówce po prawej
stacja kolejowa w Haifie (zdjęcie z około 1910). Wtedy
nazywała się po prostu Haifa, później przemianowano
ją na Haifa Wschód. Kompleks stacyjny został zbombardowany
i częściowo zniszczony w 1946. Obecnie część ocalałych
budynków stacyjnych jest siedzibą muzeum kolejnictwa.
W pierwszych latach XX wieku Haifa stała się ważnym
ośrodkiem bahaizmu - powstałej w 1844 perskiej religii
monoteistycznej. W 1909 przeniesiono z Akki do Haify
szczątki Alego Muhammada zwanego Bábem, założyciela
babizmu, prekursora bahaizmu. Na zboczu Góry Karmel
zbudowano w tym celu sanktuarium - złożone z sześciu
pomieszczeń kamienne mauzoleum.
Kolonia żydowska rozrosła się po drugiej aliji (1904-13).
W 1901 w Haifie było 1041 żydowskich mieszkańców, w
1917 - 1400 (po 1/3 północnoafrykańskich, sefardyjskich
i aszkenazyjskich). W 1913 rozpoczęto budowę Technionu
- ośrodka naukowego i uczelni technicznej z językiem
wykładowym hebrajskim, ale finansowane w dużej mierze
przez Żydów z Niemiec, Rosji i USA prace przerwała wojna.
W 1912 powstał pierwszy żydowski klub sportowy, rok
później - klub piłki nożnej. W 1913 otwarto prywatną
koedukacyjną hebrajską szkołę średnią Reali, założoną
przez Arthura Birama, żydowskiego filologa i pedagoga.
|
|
W przededniu I wojny światowej
Haifa miała 20 tysięcy mieszkańców i była ważnym
międzynarodowym portem. Miasto było wielowyznaniowe
i kosmopolityczne, rozbudowywało się we wszystkich
kierunkach, ostatecznie docierając do miejsca
swojego historycznego umiejscowienia sprzed
czasów Zahira al-Umara. Po lewej fotochromowe
zdjęcie nieznanego autora ze zbiorów Biblioteki
Kongresu, opisane "View from near foot
of Mount Carmel, Chaifa" i wykonane w okresie
1890-1900 z miejsca w okolicy ruin "starej
Haify". Duży format pozwala zobaczyć, że
przestrzeń między Haifą a kolonią niemiecką
jest już całkowicie zabudowana i wygląda na
to, że mury obronne zniknęły.
|
Niezależnie od wrażeń europejskich podróżników, starzy
i nowi mieszkańcy Haify nie żyli w zgodzie i harmonii
- koloniści patrzyli z góry na arabską część miasta
i uważali się za niosących cywilizację. Jako port Haifa
przewyższała znaczeniem, położeniem i dostępnością Akkę,
coraz częściej oczy Europejczyków patrzyły na nią łakomie
i snuto różne plany. Zarówno Brytyjczycy, jak syjoniści
widzieli w Haifie "klucz do Syrii". Theodor
Herzl w
powieści "Altneuland" (1902) stawiał na wiodącą
rolę Haify w przyszłej żydowskiej Palestynie, stawiając
ją wyżej od Jerozolimy z powodu dostępu do morza.
Imperium Osmańskie wzięło udział w I wojnie światowej
po stronie państw centralnych. Podczas brytyjskiej kampanii
synajsko-palestyńskiej w 1917 działania wojenne objęły
teren Palestyny. Haifa została zajęta przez wojska brytyjskie
dopiero podczas ostatnich miesięcy kampanii - 23 września
1918 (dwa dni wcześniej niż Tyberiada).
Stoczona przez należące do
Brytyjskiej Armii Indyjskiej 15. Brygadę Kawalerii
i 5. Dywizję Kawalerii bitwa o Haifę była częścią
trwającej w dniach 19-25 września bitwy o równinę
Sharon. Broniącemu miasta batalionowi osmańskiemu
nie pomogła reduta umieszczona na jedynej drodze
prowadzącej do Haify od wschodu. Zajęcie Haify
miało ogromne znaczenie strategiczne, umożliwiając
dostawy zaopatrzenia dla wojsk brytyjskich drogą
morską. Zdjęcie indyjskich lansjerów na placu
al-Hamra (obecnie Paris) z kolekcji Imperial
War Museum.
|
|
|
MANDATOWA PALESTYNA
31 października 1918 Imperium Osmańskie skapitulowało.
29 września 1923 ostatecznie wszedł w życie Mandat Palestyny
i Transjordanii oddający Palestynę pod administrację
Wielkiej Brytanii jako terytorium mandatowe. Teren Palestyny
podzielono na dystrykty. Do roku 1920 funkcjonowały
rządy wojskowe i przez część tego okresu Haifa stanowiła
osobny dystrykt, potem wprowadzono administrację cywilną
i od września 1920 zastąpiono dystrykt Haify dystryktem
Fenicji. Kolejne zmiany wprowadziły dystrykt Północny
z Haifą jako poddystryktem, w 1939 wydzielono Haifę
jako osobny dystrykt, który utrzymał się do końca Mandatu.
Statystyki na rok 1922 wymieniały 24600 mieszkańców
(9300 muzułmanów, 8800 chrześcijan i 6200 Żydów), na
rok 1945 - 138300 mieszkańców (35900 muzułmanów, 26500
chrześcijan i 75500 Żydów). Jak widać populacja Haify
w okresie mandatowym wzrosła sześciokrotnie, a liczba
żydowskich mieszkańców zwiększyła się z 25 procent do
55 procent. Należy zauważyć, że chrześcijanie w Haifie
także byli Arabami, należącymi do kościoła grekoprawosławnego.
Haifa była przez Brytyjczyków postrzegana jako miasto
nowoczesne i rozwojowe. Przyciągała nie tylko żydowskich
osadników, ale i tysiące poszukujących pracy palestyńskich
robotników, co spowodowało masowe powstawanie slumsów.
Już w latach 1930. istniały plany "judaizacji"
Haify poprzez wysiedlenie palestyńskich mieszkańców
i zastąpienie ich syjonistycznymi osadnikami. Poza tym
Brytyjczycy mieli nadzieję na zachowanie kontroli nad
"kluczem do Syrii" także po wygaśnięciu Mandatu
i zaplanowali dla Haify rolę kluczowego bliskowschodniego
portu do transportu ropy naftowej. W 1925 otwarto elektrownię
- Haifa była wśród pierwszych palestyńskich miast w
pełni zelektryfikowanych. Powstały fabryki Kolei Palestyńskich.
W 1933 Brytyjczycy wzmocnili istniejący port, zmieniając
przebieg linii brzegowej, zwłaszcza w części wschodniej,
wysuszając obszar, na którym obecnie znajduje się ulica
Derech HaAtsma'ut. W 1934 otwarto lotnisko, które służyło
miejscowej jednostce RAF, a także przyjmowało cywilne
połączenia regularne linii brytyjskich m.in. z Alexandrią,
Bagdadem, a poźniej linii egipskich z Beirutem i Cyprem.
Podczas II wojny światowej lotnisko znowu służyło wyłącznie
RAF-owi, a od 1948 przekształciło się w mały międzynarodowy
cywilny port lotniczy Haifa. W 1938 jedna trzecia międzynarodowych
lotów do Mandatowej Palestyny lądowała w Haifie. W 1938
zbudowano rafinerię dla potrzeb brytyjskiej Iraqi Petrol
Company i rok później przeciągnięto rurociąg z Iraku.
Rozwój przemysłowej infrastruktury spowodował ekspansję
nowoczesnych gałęzi przemysłu, takich jak tekstylia,
obróbka szkła i ceramiki, produkcja cegieł i cementu,
metalurgia.
Nie tylko Brytyjczycy inwestowali. W 1924 otwarto finansowaną
przez zagranicznych Żydów politechnikę Technion, której
rozpoczętą w 1913 budowę przerwała wojna. Obecnie jest
to najstarsza wyższa uczelnia Izraela.
|
|
|
|
Dwie pocztówki ze zdjęciami
kolonii niemieckiej w latach 1920. Opis Wilsona
sprzed 50 lat jest nadal aktualny - droga obsadzona
pięknymi drzewami i dwukondygnacyjne domy kryte
czerwoną dachówką. Kolonia przetrwała do II
wojny światowej, kiedy została zlikwidowana
przez Brytyjczyków, a jej członkowie wydaleni
do Australii za sympatyzowanie z nazistami.
|
Zmienił się charakter budynków z powodu stosowania nowoczesnych
materiałów budowlanych, w tym żelbetu oraz wpływu modernizmu
wypierającego tradycyjny styl osmański. Haifa stała
się konglomeratem starego i nowego w architekturze (dobrze
oddają to poniższe cztery zdjęcia z okresu mandatowego).
Jeśli chodzi o mieszkańców, sprawa była jeszcze bardziej
skomplikowana, bo populacja nie dzieliła się jedynie
na Arabów i Żydów. Arabowie byli zarówno wyznania muzułmańskiego,
jak chrześcijańskiego, Żydzi z kolei różnili się pochodzeniem
- aszkenazyjscy i sefardyjscy nie przepadali za sobą.
Nowym elementem była syjonistyczna polityka, dążąca
do stworzenia jednej hebrajskiej społeczności. W Haifie
pojawiły się lokalizacje mniej i bardziej prestiżowe
dla najnowszych przybyszów. W ten sposób Ard al-Yahud
straciła na znaczeniu i stopniowo stała się dzielnicą
mieszaną i w końcu w 1936 wyłącznie arabską.
|
..... |
|
..... |
|
..... |
|
Zdjęcie z 1925: Ard al-Yahud (pierwsza kolonia żydowska
założona poza murami w 1891). Zdjęcie Erica Matsona
z 1927: widok na Haifę z Góry Karmel. Zdjęcie Erica
Matsona z 1934-39: Kingsway (modernistyczna zabudowa
dzisiejszej Derech HaAtsma'ut). Zdjęcie Yaakova Rosnera
z 1945: dzisiejsza ulica Derech HaAtsma'ut z widokiem
na meczet al-Jarina (obecnie Wielki Meczet).
WSPÓŁCZESNOŚĆ
Haifa miała ogromne znaczenie strategiczne zarówno dla
wycofujących się z Palestyny sił brytyjskich, jak i
dla tworzącego się państwa Izraela. Jeszcze w 1947 roku
miasto było wielonarodowościowe ze 135 tysiącami mieszkańców
(70 tys. Żydów i 65 tys. Arabów). Kiedy ONZ ogłosiła
podział Mandatowej Palestyny z Haifą włączoną do części
żydowskiej, zaczęły się zamieszki i starcia. W grudniu
1947 żydowska podziemna organizacja paramilitarna Irgun
obrzuciła bombami grupę arabskich robotników rafinerii,
w odpowiedzi Arabowie zabili kilkudziesięciu swoich
żydowskich kolegów podczas ataku znanego potem jako
"masakra w rafinerii w Haifie", na co z kolei
Żydzi zareagowali masakrując arabską wioskę. Na początku
1948 arabscy mieszkańcy zaczęli masowo opuszczać Haifę
w obawie przed planowanymi atakami Hagany na arabskie
dzielnice. 21 kwietnia 1948 Brytyjczycy wycofali się
z całego miasta poza częścią portową - port pozostał
w rękach brytyjskich w celu zapewnienia bezpieczeństwa
ewakuacji do 30 czerwca czyli dnia ostatecznego opuszczenia
Izraela przez Brytyjczyków. 22 kwietnia 1948 po 30-godzinnej
Bitwie o Haifę siły Hagany - Brygada Carmeli pod dowództwem
Moshe Carmela zajęły miasto. 23 kwietnia Moshe Carmel
wprowadził w mieście stan wojenny. Miały miejsce starcia
także między Haganą a podziemnym Irgunem, który próbował
zająć część miasta. Dla zapobieżenia grabieniu opuszczonego
mienia arabskiego wyznaczono administratora - Moshe
Dayana (przyszłego wieloletniego ministra rządu izraelskiego).
Jego administrowanie polegało na podziale arabskiej
własności między wojsko i żydowskich osadników. W lipcu
1948 z 65 tysięcy arabskich (chrześcijańskich i muzułmańskich)
mieszkańców Haify w mieście pozostało około 3500. 1
lipca, po opuszczeniu Haify przez Brytyjczyków, gubernator
wojskowy miasta nakazał Arabom przesiedlenie do dzielnic
Wadi Nisnas i Wadi Salib, podczas gdy w pozostałych
dzielnicach przeprowadzono zorganizowaną akcję burzenia
budowli arabskich i osmańskich zwaną Operacją Shikmona.
Historyczna część Haify została zaprojektowana od nowa
jako nowoczesne miasto żydowskie. W ten sposób zniknęła
osmańska Haifa, której udało się przetrwać bez szwanku
trzydzieści lat okresu mandatowego. Do dziś ostały się
tylko pojedyncze budowle lub ich fragmenty: kilka kościołów,
dwa meczety, hammam, część muru twierdzy, budynek stacji
kolejowej i kilka późnoosmańskich domów mieszkalnych.
Przetrwał też kompleks bahaistyczny na północnym zboczu
Góry Karmel. W 1953 ukończono ostateczną wersję mauzoleum
Bába - otoczony arkadami kamienny budynek złożony z
podstawy w formie oktagonu i nakrytego kopułą bębna
o 18 oknach. Architektem był kanadyjski bahaista William
Sutherland Maxwell, budowlę sfinansowali bahaiści z
całego świata. Styl ma odzwierciedlać połączenie Wschodu
i Zachodu, jest niezwykle bogaty, z barwnymi mozaikami,
granitową kolumnadą, orientalnymi kamiennymi łukami
i pozłacaną czaszą kopuły. Od szczytu góry do budynku
sanktuarium i dalej w dół północnego zbocza Góry Karmel
schodzą kilometrowej długości tarasowe ogrody, zwane
też wiszącymi ogrodami Haify, zaprojektowane przez Irańczyka
Fariborza Sahba. W 2008 zespół sanktuarium Bába został
umieszczony na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
W 2012 do listy UNESCO dołączyła druga pozycja z szeroko
pojętych okolic Haify - rezerwat Nahal Me'arot czyli
obejmujący 54 hektary kompleks jaskiń (Tabun, Jamal,
el-Wad i Skhul) na zachodnim zboczu łańcucha Góry Karmel
na wysokosci Atlitu, zawierający ślady ludzkiej egzystencji
na przestrzeni pół miliona lat, w tym neandertalskiej
kultury mustierskiej ze środkowego paleolitu.
W 2021 Haifa była trzecim co do wielkości miastem Izraela,
liczyła 270 tysięcy mieszkańców, w tym 90 procent Żydów
izraelskich i imigrantów z byłego ZSRR. Arabowie stanowią
9 procent populacji, większość z nich zamieszkuje dzielnicę
Wadi Nisnas i jej okolice.