RZYM część II
31 maja - 04 czerwca 2018
|
Zbudowany w latach 60. XIX
wieku dworzec kolejowy Termini jest ważnym punktem komunikacyjnym
Rzymu, m.in. odjeżdząją z niego ekspresowe pociągi na lotnisko Fiumicino.
Poza tym Termini jest też jedyną (na razie, póki nie oddano do użytku
linii metra C) stacją metra przesiadkową między liniami A i B.
Przed wejściem do budynku dworca, po lewej stronie, znajduje się
niepozorna kamienna ściana. Jest to zachowany fragment Murów Serwiańskich
(Murus Servii Tullii, 003-005) - muru obronnego wzniesionego w IV
w. pne po najeździe Galów (choć początki konstrukcji sięgają VI
w. pne). Cały mur miał 11 kilometrów długości, 3,5 metra grubości
i 7 m. wysokości, jednak otaczał jedynie obszar Siedmiu Wzgórz.
Na Piazza dei Cinquecento przed dworcem stoi nowoczesny w formie
brązowy posąg Jana Pawła II (006), odsłonięty w 2011 i od początku
budzący duże kontrowersje. M.in. wytykano mu brak podobieństwa do
papieża (albo i wręcz podobieństwo do Churchilla lub Mussoliniego).
Jako że w Rzymie działa vox populi, rok później posąg przeszedł
poważne korekty głowy papieża i kształtu płaszcza.
Kilkaset metrów od dworca leży Piazza della Repubblica z Fontanną
Najad z 1901 roku (045-049) i monumentalnymi XIX-wiecznymi budynkami
tworzącymi z jednej strony półokrągłą pierzeję (050-051). Na skwerze
obok placu stoi 6-metrowy egipski obelisk Ramzesa II - Dogali (007).
Przy samym placu znadują się nikłe pozostałości Term Dioklecjana
(początek IV w. ne, oryginalnie zajmowały obszar 12 hektarów). Obecnie
w miejscu centralnej części łaźni stoi zaprojektowana przez Michała
Anioła barokowa XVI-wieczna bazylika Santa Maria degli Angeli e
dei Martiri (008-027). Inną zachowaną częścią term jest Aula Ottagona
(029-030), obecnie zajmowana przez Muzeum Narodowe.
Po sąsiedzku znajduje się Santa Maria della Vittoria, XVII-wieczny
barokowy kościół (032-044), a jedną z jego atrakcji jest rzeźba
Ekstaza Świętej Teresy autorstwa Berniniego. Po lekturze książki
Roberta Hughesa już zawsze widokowi tej grupy (034-035) towarzyszyć
będzie podejrzenie, że Teresa ma orgazm, a anioł zagląda jej pod
kołdrę... Rok temu nie udało mi się wejść do tego kościoła, a i
teraz dokładnemu obejrzeniu dzieła Berniniego przeszkadzały rusztowania.
Na południe od Piazza della Repubblica leży wzgórze Eskwilin z bazyliką
papieską większą Basilica Papale di Santa Maria Maggiore (052-082).
Budowę bazyliki rozpoczęto w V wieku, w miejscu świątyni Junony,
i przebudowywano ją aż do XVIII wieku. Wnętrze jest trójnawowe,
nad kolumnami na ścianach nawy głównej znajdują się mozaiki z V
wieku. Ołtarz jest osłonięty cyborium (061), a pod ołtarzem są umieszczone
relikwie żłobka Jezusa i figura modlącego się do nich Piusa IX (062-065).
W bazylice znajduje się słynna ikona Matki Boskiej Śnieżnej (066),
zwana też Ratunkiem Ludu Rzymskiego, a jej sufit ozdabia złoto przywiezione
przez Kolumba. Z lokalizacją bazyliki jest związana legenda, według
której w IV wieku Matka Boska nakazała we śnie papieżowi Liberiuszowi
budowę swojej świątyni w miejscu, w którym latem spadnie śnieg.
I śnieg spadł właśnie na Eskwilin...
Przed frontonem kościoła stoi kolumna (084) pochodząca z IV-wiecznej
bazyliki Maksencjusza wzniesionej na Forum Romanum. Osadzono na
niej figurę Matki Boskiej (085), ponieważ bazylika jest największą
rzymską świątynią maryjną. Po przeciwnej stronie budynku znajduje
się ponad 14-metrowy starożytny rzymski obelisk Esquiline (053).
Z bazyliki niedaleko do Piazza Vittorio Emanuele II z parkiem o
tej samej nazwie. Jest to największy plac Rzymu, zbudowany przez
Gaetano Kocha w XIX wieku. W parku znajdują się ruiny nimfeum Aleksandra
Sewera - ogromnej antycznej fontanny z III w. ne (098). Innym ciekawym
zabytkiem jest Porta Magica (lub Alchemica, 090 po prawej, niestety
bez szczegółów) - jedyne zachowane wejście do Villa Palombara, XVII-wiecznej
rezydencji alchemika Markiza Palombara położonej na Eskwilinie.
W ruinach zadomowiły się miejscowe koty, a sam park jest miejscem
spotkań okolicznej młodzieży.
Na terenie pomiędzy placem a torami kolejowymi również znajduje
się kilka ciekawych obiektów: zachowany fragment drugiego najstarszego
rzymskiego akweduktu, Aqua Anio Vetus z III w. pne (109-111), a
także - przy Via Giovanni Giolitti - jedna z pary wież Torre dell'Acqua
(117) oraz ruiny tzw. Tempio di Minerva Medica (122-125) będące
faktycznie pozostałościami po IV-wiecznym dziesięciokątnym nimfeum.
Po przeciwnej stronie torów, przy Via Marsala, znaduje się fragment
innego akweduktu - Aqua Felice (XVI-wiecznego, na bazie antycznego
Alexandrina) i tuż obok będący jego częścią Łuk Sykstusa V, także
XVI-wieczny (151-154). To właśnie papież Sykstus V (imieniem Felice)
dokonał "rewitalizacji" starożytnego wodociągu, zmieniając
go w pierwszy nowożytny.
Tuż obok Łuku Sykstusa na Via Marsala można zauważyć długi niski
budynek. Stanowi on część trójkątnego kompleksu między Via Marsala
a Viale Pretoriano i mieścił dowództwo artylerii włoskiej armii
(155-157).
Wzdłuż Viale Pretoriano i jej kontynuacji Via di Porta San Lorenzo
i Via di Porta Labicana ciągną się Mury Aureliana (130-145). Oczywiście
sięgają one dużo dalej w obu kierunkach i spotykałam je podczas
wędrówek kilkukrotnie, ale tylko ten krótki odcinek miałam okazję
obejrzeć dokładniej. Mury Aureliana powstały z inicjatywy cesarza
Lucjusza Domicjusza Aureliana i miały zastąpić sfatygowane i od
dawna zbyt "ciasne" stare Mury Serwiańskie, odpierając
liczne wówczas najazdy plemion germańskich. Budowę rozpoczęto w
III wieku (rok 270 ne) i zbudowano aż 18 kilometrów. Co nadzwyczajne
- dziś wciąż istnieje ponad 12 km zachowanych murów! Pełne ich "zwiedzenie"
wraz z bramami to mój wielki plan na bliżej nieokreśloną przyszłą
wizytę... W Murach Aureliana było 14 bram, jedną z których jest
Porta Tiburtina (145-149). W rzeczywistości jest starsza od murów,
powstała w 5 roku pne jako część skrzyżowania trzech akweduktów
(budując Mury Aureliana dla skrócenia czasu włączano do nich wszystkie
odpowiednio usytuowane budowle, w rezultacie mury ukończono w 9
lat). Porta Tiburtina stanowiła wyjazd z miasta na legendarną Via
Tiburtina, 200-kilometrową drogę wiodącą od III w. pne z Rzymu do
Tivoli.
Zdjęcia począwszy od 164 pokazują współczesną Via Tiburtina. Jest
ona częścią dzielnicy San Lorenzo, niegdyś robotniczej, obecnie
nieco zaniedbanej, zaśmieconej i straszącej turystów licznymi (choć
zupełnie nieagresywnymi) bezdomnymi, a równocześnie pełnej życia,
zwłaszcza wieczorno-nocnego w niezliczonych knajpkach i miejskim
parku. Przy niej właśnie mieszkałam (dom na fot. 189, balkon na
V piętrze). Na samym końcu - widoki z balkonu i tradycyjnie już
przegląd wyżywienia :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ogrody Villa Borghese to ogromny
park krajobrazowy w stylu angielskim. Jego początki sięgają XVII
wieku, kiedy Kardynał Scipione Borghese zaczał przekształcać teren
swoich (wówczas podmiejskich) winnic w największy ogród, jaki powstał
w Rzymie od czasów antycznych. Teren winnic pokrywa się z obszarem
słynnych starożytnych Ogrodów Lucullusa. W XIX wieku Ogrody Borghese
straciły formalny charakter, a następnie zostały wykupione przez
władze miejskie i udostępnione publicznie w 1903 roku.
Jedną z atrakcji znajdujących się na terenie Ogrodów Borghese jest
Bioparco czyli Ogród Zoologiczny (001-011). Mieści się on w północnej
części parku i zajmuje obszar 17 hektarów. Portrety mieszkańców
ogrodu są do obejrzenia w Galerii Rozmaitości.
Jedną z licznych willi znajdujących się na terenie przylegającym
do Ogrodów jest renesansowo-manierystyczna Villa Giulia (013-033),
zbudowana w połowie XVI wieku jako letnia rezydencja papieża Juliusza
III. Głównymi architektemi byli Giacomo Barozzi da Vignola oraz
Bartolomeo Ammanati. Willa posiada trzy wewnętrzne dziedzińce (025),
ozdobny półkolisty portyk (014-021) oraz dwupoziomowe nimfeum (027-030).
Ma dwa wejścia: główne ("miejskie", od strony Via Flaminia)
i od strony ogrodu. W XIX wieku została przejęta przez państwo,
a w 1889 roku utworzono w niej Narodowe Muzeum Etruskie. Muzeum
zafascynowało mnie, co zaowocowało ogromną ilością zdjęć. W rezultacie
fotorelacja otrzymała osobną sekcję w tej galerii.
Południową część Ogrodów Borghese zajmuje wzgórze Pincio, na którym
znajduje się 9-metrowy obelisk Pinciano (266), wykonany w Egipcie
na polecenie cesarza Hadriana.
Położony u ponóża Pincio jeden z piękniejszych rzymskich placów
- Piazza del Popolo - także ma "swój" kawałek Murów Aureliana
z bramą (248, 255), pierwotnie zwaną Porta Flaminia (od drogi Via
Flaminia prowadzącej do Rimini), w XVII w. przebudowaną przez Berniniego
i przemianowaną na Porta del Popolo od pobliskiej bazyliki Santa
Maria del Popolo z XI wieku (niestety zamkniętej i chyba w remoncie,
254). Sam plac w obecnym kształcie powstał na początku XIX wieku
według neoklasycystycznego projektu Giovanniego Valadiera i prezentuje
mieszankę stylistyczną, począwszy do antyku reprezentowanego przez
kolejny obelisk, 24-metrowy egipski Flaminio Ramzesa II (249, 252).
Na dwóch przeciwległych końcach placu umieszczono fontanny projektu
Giovanniego Ceccarini: Fontana del Nettuno (od strony Tybru, 253)
i Fontana della Dea di Roma (256). Valadier zawarł swój projekt
w trzech wymiarach, włączając do niego opierający się na trzyłukowym
nimfeum taras widokowy na wzgórzu Pincio (256 tylny plan), z którego
roztacza się szeroka panorama (258-265). Plac i taras łączą kręte
i mocno wydeptane schody. Południową część placu zajmują dwa XVII-wieczne
bliźniacze kościoły: Santa Maria dei Miracoli i Santa Maria in Montesanto
(249-250), a pomiędzy nimi rozchodzą się trzy drogi, tworzące tzw.
trójząb. Najbardziej wschodnia z nich prowadzi do Piazza di Spagna.
Ja jednak wybrałam górną trasę w obrębie Ogrodów Borghese, by po
odwiedzeniu obelisku Pinciano przejść ulicą noszącą imię Adamo Mickievicz,
"poeta e patriota polacco" (267). Mijany po drodze pomnik
(269) jest poświęcony braciom Giovanni i Enrico Cairoli, patriotom
walczącym o zjednoczenie Włoch.
W ten sposób doszłam do Piazza della Trinita dei Monti, biorącego
nazwę od kościoła Trinita dei Monti (270-283) - przy czym góra w
nazwie to właśnie wzgórze Pincio. Zbudowany w XVI wieku w stylu
renesansu włoskiego, według projektu Carla Maderna, jednonawowy,
należy tradycyjnie do katolików francuskich Wspólnoty Emmanuel.
Do kościoła prowadzą dwubieżne schodki, dobudowane ponoć gdy Domenico
Fontana ukończył budowę zleconej przez papieża Sykstusa V drogi
mającej połączyć bazylikę Santa Maria Maggiore ze wzgórzem Pincio
(dzisiejsza Via Sistina) i okazało się, że między drogą a kościołem
został jeszcze kawałek górki do pokonania...
Przed kościołem stoi obelisk - prawie 14-metrowy Sallustiano (284),
pomniejszona kopia Flaminio wykonana dla cesarza Aureliana.
U podnóża placu i kościoła Trinita dei Monti leży Piazza di Spagna.
Dwa place są połączone jednymi z najsłynniejszych schodów w Europie.
Ich nazwa zależy od języka: w angielskim, rosyjskim i polskim miano
dał im dolny plac (Schody Hiszpańskie), we włoskim - górny (Scalinata
di Trinita dei Monti), co ma większy sens, jako że schody, tak jak
kościół, sfinansował rząd francuski, zaś nazwa Piazza di Spagna
wiąże się z lokalizacją ambasady hiszpańskiej. Rokokowe Schody Hiszpańskie
(285-288) należą do najdłuższych i najszerszych w Europie (odeskie
są jednak od nich większe), powstały w latach 1723-1725 według projektu
Francesca De Sanctisa i Alessandra Specchiego. Należą do miejsc
najliczniej odwiedzanych przez turystów (tak jak w przypadku Fontanny
di Trevi winny jest film - "Rzymskie wakacje" z Audrey
Hepburn i Gregory Peckiem) i jest na nich tłoczno nawet jeśli akurat
nie odbywają się żadne imprezy. W dodatku po południu schody były
zalane słońcem, przez co zeszłam tylko do środkowego tarasu, sfotografowałam
leżącą u podnóża schodów barokową Fontana della Barcaccia (287)
autorstwa Berniniego-ojca i uciekłam z powrotem na górę, do stacji
metra Spagna. W ten sposób trasa wokół Ogrodów Borghese dobiegła
końca.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W 1889 roku w budynku Villa Giulia
utworzono Narodowe Muzeum Etruskie - fantastycznie bogate muzeum
cywilizacji etruskiej. Po zjednoczeniu Włoch, z inicjatywy Felice
Barnabei, włoskiego archeologa i polityka, zgromadzono w jednym
miejscu pochodzące z południowej Etrurii i Umbrii zabytki przedrzymskich
cywilizacji. Obecnie muzeum zajmuje 40 sal na kilku poziomach i
dokładne zwiedzenie go może zająć większość dnia.
Do najsłynniejszych eksponatów należą: Centaur z Vulci (rzeźba z
tufu wulkanicznego z VI w. pne, odnaleziona w nekropolii etruskiego
miasta Vulci, 034), Sarkofag Małżonków (terakotowy sarkofag antropomorficzny
z końca VI w. pne, odnaleziony w 1881 roku w czasie wykopalisk w
Cerveteri, 126-131), blaszki z Pyrgi (trzy złote tabliczki z inskrypcjami
w języku etruskim i punickim z ok. 500 r. pne, 147-149), Apollo
z Wejów (terakotowa rzeźba z VI w. pne, prawdopodobnie dzieło Wulki,
jedynego znanego z imienia etruskiego artysty, 174), Cista Ficoroni
(brązowy pojemnik na przybory toaletowe z IV w. pne, 247) oraz wykuta
w skale komora grobowa z V w. pne, odkryta w 1873 roku, ze ścianami
i sufitem pokrytymi malowidłami (162-170).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Basilica Papale di San Paolo
fuori le Mura zasłużyła na osobną sekcję galerii nie tylko z powodu
odosobnionej lokalizacji. Jest to jedna z czterech bazylik papieskich
większych na terenie Rzymu i Watykanu (i moim zdaniem najpiękniejsza),
jednak jako jedyna z całej czwórki położona poza obrębem Murów Aureliana
(czyli "fuori le mura" - jest też drugi kościół pod wezwaniem
św. Pawła niedaleko Termini, a więc "dentro le mura").
Znajduje się w południowej dzielnicy Ostiense i można do niej dojechać
metrem linii B z Termini (6 przystanków), stacja nazywa się Basilica
S. Paolo. Tuż obok metra znajduje się stacja kolei regionalnej linii
Roma - Lido także o tej samej nazwie.
Bazylika została zbudowana w IV-V wieku na zlecenie cesarzy Teodozjusza
I, Arkadiusza i Walentyniana II w miejscu tradycyjnie powiązanym
ze ścięciem i pochówkiem św. Pawła. Zaczęło się od kapliczki, potem
bazylika, która ją zastąpiła, spłonęła prawie zupełnie na początku
XIX wieku i została zrekonstruowana 30 lat później.
Do przedniej ściany budynku przylega porośnięty zielenią dziedziniec
otoczony granitową kolumnadą (347), pośrodku którego stoi figura
św. Pawła z mieczem (349). Do wnętrza wchodzi się przez narteks
(348), nad którym, na frontonie budowli, widać złotą mozaikę (350)
z czterema prorokami i Chrystusem na tronie. Świątynia ma wymiary
131/65/29 metrów (druga co do wielkości w Rzymie) i jest pięcionawowa.
Poczwórna kolumnada z 80 kolumn robi ogromne wrażenie (314-315).
Przy końcu nawy głównej, ponad miejscem uznanym za grób św. Pawła
(na podstawie znalezionej podczas wykopalisk kraty, jakimi przykrywano
groby męczenników w początkach chrześcijaństwa, 310-311) wznosi
się gotycki baldachim z XIII w. autorstwa Arnolfo di Cambio (305,
327). Nad baldachimem znajduje się łuk pokryty mozaiką z V wieku
(330), także apsyda jest ozdobiona mozaiką w stylu bizantyjskim
(332). W jednej z bocznych kaplic znajduje się krucyfiks z XIII
w. i poznaczony śladami pożaru drewniany posąg św. Pawła (334).
Krucyfiks jest dziełem Pietro Vassalletto, tak samo jak ogromny
kandelabr (324-326), wyglądający bardziej jak mała ozdobna kolumna.
Witrażowe okna są wykonane z półprzezroczystego alabastru (344-346).
Wzdłuż ścian wszystkich naw kościoła, nad kolumnami, ciągnie się
fryz medalionów z portretami kolejnych papieży (317). Według legendy
kiedy skończy się wolne miejsce, nastąpi - oczywiście - koniec świata.
Bazylika znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Czas na ciekawe miejsca na południowy
zachód i południe od dworca Termini. Isola Tiberina (001, 020) to
jedyna wysepka na rzymskim odcinku rzeki Tybr. Ma powierzchnię 1,8
hektara. Sporą część wyspy zajmuje XVI-wieczny szpital bonifratrów
(024, 017 po prawej), w skład którego wchodzi także stara, nadal
czynna apteka (014).
Na wyspie znajdują się dwa kościoły. Jeden z nich to Basilica di
San Bartolomeo all'Isola - bazylika św. Bartłomieja (009-010), będąca
przekształconą świątynią Eskulapa. Przed bazyliką stoi XIX-wieczna
kolumna (011), będąca następczynią słynnej "kolumny niesławy",
ustawionej z kolei w XVI wieku w miejscu wcześniejszego starożytnego
obelisku-masztu. Na kolumnie umieszczano imiona osób, które w Wielkanoc
nie przystąpiły do komunii, co było wówczas traktowane jak przestępstwo.
Ostatecznie kolumna została zniszczona przez rydwan, ciekawe czy
przypadkiem?
Ikona na zdjęciu 008 to kopia uważanego za cudowny XIII-wiecznego
fresku "Madonna della Lampada", którego oryginał znajduje
się w San Giovanni Calibita, drugim z kościołów wyspy (003 po prawej).
Koło bazyliki św. Bartłomieja znajduje się Torre dei Caetani (001,
003), wieża stanowiąca pozostałość zamku Pierleone-Caetani, którego
początki sięgają X wieku. W XI wieku zamek dał schronienie dwóm
papieżom podczas rządów antypapieży w Watykanie.
Z lewym brzegiem Tybru wysepkę łączy Ponte Fabricio (001-003), dwuprzęsłowy
most zbudowany w 62 roku pne, a z Zatybrzem - trzyprzęsłowy Ponte
Cestio (016, 023-024) z 48 roku pne. W bliskim sąsiedztwie wyspy
Ponte Palatino (019, 027) łączy bezpośrednio oba brzegi Tybru, a
tuż koło niego widać jedyny zachowany łuk nieistniejącego Ponte
Emilio (025-026), najstarszego kamiennego mostu na Tybrze. Zwano
go Ponte Rotto, Zarwanym Mostem, bo wielokrotnie ulegał zniszczeniu,
ostatni raz w końcu XVI wieku.
Po prawej stronie Ponte Palatino (patrząc od strony Zatybrza) można
wypatrzyć otwór w nabrzeżu. Jest to Cloaca Maxima ((027-029) - główny
kanał ściekowy starożytnego Rzymu, o długości 600 metrów, zbudowany
przez Tarkwiniusza Starego w VII w. pne. Powstał, by osuszyć podmokłe
tereny, na których później wzniesiono Forum Romanum.
Area di Sant'Omobono (031-032) na rogu Vico Jugario i Via Luigi
Petroselli to teren wykopalisk archeologicznych położony w pobliżu
kościoła Sant'Omobono. Znajdują się tam ruiny dwóch starorzymskich
świątyń: Fortuny i Mater Matuta z VII-VI w. pne, co czyni je najstarszymi
zachowanymi w Rzymie.
Na południe od Sant'Omobono znajduje się najstarsze rzymskie forum
- Forum Boarium z VI w. pne, plac targowy, na którym handlowano
bydłem i rybami. Forum pełniło także rolę portu - Port Tibernius.
Dobrze zachowały się dwie świątynie - Tempio di Portuno (035) i
Tempio di Ercole Oleario (033-034).
Po przeciwnej niż forum stronie Via di Santa Maria in Cosmedin stoi
bazylika pod tym właśnie wezwaniem (036-050). Powstała w VI wieku
na starożytnych ruinach i pierwotnie służyła lokalnej greckiej kolonii,
stąd nazwa nawiązująca do greckiego klasztoru. Obecna fasada pochodzi
ze średniowiecza, dzwonnica jest najwyższą średniowieczną budowlą
tego typu w Rzymie. Kościół jest trzynawowy, z 18 starożytnymi kolumnami.
W środkowej części nawy głównej znajduje się wydzielone miejsce
na naukę śpiewu kościelnego - Schola Cantorum z XIII wieku (042).
Cyborium (043) i posadzka (038, 050) są ozdobione mozaiką szkoły
Cosmati. W kościele jest przechowywana relikwia - czaszka św. Walentego
(046-047). Uwagę zwraca wielki ozdobny XIII-wieczny kandelabr na
świecę wielkanocną (044-045). W obu nawach bocznych znajdują się
apsydy z XIX-wiecznymi freskami (048-049)..
Jednak uwagę turystów przyciąga coś innego - Bocca della Verita.
Marmurowa maska (051) ważąca 1300 kg znajduje się po lewej stronie
portyku przed kościołem i wzdłuż całego portyku oraz pobliskiej
ulicy ustawia się do niej kolejka (052). Średniowieczna legenda
głosi, że Usta Prawdy są wykrywaczem kłamstw - ktokolwiek włoży
w nie rękę i fałszywie przysięgnie, Usta rękę odgryzą. Famę wzmacnia
kino - Usta grają niepoślednią rolę w "Rzymskich wakacjach".
Rola medalionu nie jest do końca znana - mógł być częścią fontanny
lub zbiornika na wodę. Na pewno ma ponad 2000 lat i prawdopodobnie
przedstawia brodate oblicze morskiego boga Oceanusa.
Po sąsiedzku z kościołem, w naturalnym zagłębieniu między wzgórzami
Awentyn i Palatyn, leży Circus Maximus (055, 062, 065-066), największy
starożytny rzymski cyrk. Zbudował go Tarkwiniusz Stary w VI w. pne.
Arena miała ponad 600 metrów długości, a widownia mieściła ćwierć
miliona widzów. Odbywały się na nim głównie wyścigi rydwanów i polowania.
Cyrk kilkukrotnie płonął i raz zawalił się, ale kolejni cesarze
odbudowywali go i dodatkowo upiększali. Ostatnie zawody odbyły się
w nim w 549 roku ne. Potem cyrk zaczął niszczeć - rozbierano go
dla pozyskania materiałów budowlanych, a niższe tereny zalewały
powodzie (obecnie oryginalna powierzchnia torów znaduje się 6 metrów
pod powierzchnią). XIX-wieczne wykopaliska odkryły część nieosłoniętych
dolnych trybun (063, 067). Można się domyślać gdzie przebiegały
zabudowania, śledząc wzniesienie terenu otaczające obniżony obszar
torów wyścigowych (062).
Spacer wzdłuż południowego skraju Circus Maximus pozwala z większej
odległości podziwiać ruiny antycznych budowli wzgórza Palatyn, m.in.
Eksedry (półkolistej ściany z kolumnami, niszami i posągami, gdzie
znajdowała się cesarska loża cyrkowa) i położonego za nią wyżej
Domus Augustana (058), ściany Stadio Palatino (057), tzw. Domus
Severiana (056) i Arcate Severiane (Arkad Seweriańskich, zbudowanych
w I-II wieku ne jako sztuczne przedłużenie wzgórza, 059 po prawej).
Po przeciwnej stronie cyrku niż Palatyn znajduje się pomnik XIX-wiecznego
włoskiego bojownika o wolność Giuseppe Mazziniego, podpisany "Mazzini
la Patria" (068).
Przy Viale Aventino, ulicy, do której przylega "szczyt"
cyrku, stoi wielki budynek Palazzo FAO (069), mieszczący kwaterę
główną międzynarodowej ONZ-owskiej organizacji FAO (Food and Agriculture
Organization). Budowla projektu Vittorio Cafiero i Maria Ridolfi
powstała w latach 30. za rządu faszystowskiego jako siedziba Ministerstwa
do spraw kolonii w Afryce Włoskiej.
Rzut oka w perspektywę odchodzącej na północ Viale di San Gregorio
pozwala dostrzec na jej końcu Arco di Constantino (071) - Łuk Konstantyna
stojący przy Koloseum. Ze skrzyżowania skierowałam się na południe
na wzgórze Celius, by obejść "od tyłu" (dla lepszego widoku)
kompleks Term Karakalli (072-081), zbudowanych w III wieku za panowania
Septymiusza Sewera, choć nazwę dał im kolejny cesarz, który oddał
obiekt do użytku. Były to pierwsze od dłuższego czasu łaźnie publiczne,
które powstały w mieście. Powierzchnia całego kompleksu wynosiła
12 hektarów. Termy przetrwały nieco ponad 300 lat i popadły w ruinę
po oblężeniu Rzymu przez Gotów.
Z placu Piazzale Numa Pompilio skierowałam się - mijając bazylikę
San Sisto Vecchio z IV wieku (082) - na północny wschód w Via Druso,
by ponownie zmienić epokę - choć przy Via dell"Amba Aradam
także stoi kolejny fragment Murów Aureliana (083). Park miejski
Villa Celimontana (nazwany od XVI-wiecznej willi rodziny Mattei,
wejście 084) przyciągnął mnie głównie obecnością obelisku - niespełna
3-metrowego Matteiano Ramzesa II (092-095). Niestety prześlizgnęłam
się jedynie przez piękny zielony teren, stanowiący najwyraźniej
- sądząc po tłoku - jedną z ulubionych weekendowych miejscówek rzymian.
Upamiętniłam za to przedstawiciela licznych miejskich "poidełek"
- kranów z ogólnodostępną wodą pitną, dzięki którym zwiedzając Rzym
nie trzeba martwić się uzupełnianiem wody w sklepie (089-090).
Po przeciwnej niż park stronie Via della Navicella stoi niezwykły
kościół - Basilica di Santo Stefano Rotondo (096-114). Jest to jeden
z najstarszych rzymskich kościołów chrześcijańskich, powstał w V
wieku. Zbudowany jest na wewnętrznym planie koła - centralnie ustawiony
ołtarz otacza krąg kolumn (ponoć wzorowano się na bazylice Grobu
Świętego w Jerozolimie), a ściany pokrywają XVI-wieczne freski przedstawiające
sceny męczeństwa. Od XVI wieku pozostaje pod pieczą zakonu węgierskich
Jezuitów.
Tuż koło kościoła przy Via della Navicella znajdują się niewielkie
ruiny Arcus Neroniani (115) - wybudowanej przez Nerona odnogi akweduktu
Aqua Claudia, doprowadzającej wodę na wzgórze Celius. W sąsiedztwie
ruin i bazyliki di Santa Maria in Dominica alla Navicella (116)
trwają prace przy budowie linii metra C.
Ostatnim przystankiem na trasie była Arcibasilica Papale del Santissimo
Salvatore e dei Santi Giovanni Battista ed Evangelista in Laterano,
znana w dużym skrócie jako arcybazylika (jedyna na świecie!) św.
Jana na Lateranie. To ostatnia z czterech bazylik papieskich większych
na terenie Rzymu i Watykanu, jakiej jeszcze nie odwiedziłam. Obok,
przy Piazza Giovanni Paolo II, stoi 32-metrowy Lateranese (118),
obelisk Totmesa IV, pochodzący ze świątyni Amona w Karnaku. Jest
to najwyższy stojący starożytny egipski obelisk na świecie, wcześniej
stał na Circus Maximus. Niedaleko obelisku znajduje się ośmioboczny
budynek Baptysterium Świętego Jana u Źródła na Lateranie (119),
powstały w IV wieku poprzez adaptację term Domus Faustae (Faustyny,
żony Konstantyna, której willa znajdowała się w miejscu obecnie
zajętym przez Pałac Laterański).
Bazylika była częścią rezydencji papieskiej od 313 roku - z przerwą
na odbudowę po trzęsieniu ziemi w 897 - do chwili spalenia świątyni
w 1308 i przeprowadzki papieży z Awinionu do Watykanu. Odbudową,
a właściwie budową nowej świątyni zajął się najpierw Domenico Fontana
(dla Sykstusa V), a jego prace kontynuował Francesco Borromini (dla
Innocentego X) i to głównie jego dziełem jest wnętrze w obecnym
kształcie.
Podeszłam do bazyliki od strony północnej (120-122), ale główne
wejście znajduje się po stronie wschodniej. Jej obecna klasyczna
fasada pochodzi z XVIII wieku i jest dziełem Alessandro Galilei,
na jej szczycie znajduje się 15 posągów doktorów Kościoła z centralną
figurą Chrystusa (123-131). Wejście poprzedza narteks z beczkowym
sklepieniem ozdobionym kasetonami (132-133). W narteksie stoi posąg
cesarza Konstantyna Wielkiego przeniesiony z term jego imienia.
Jak przystało na bazylikę większą, kościół ma wyjątkowe drzwi: środkowe,
z brązu, zostały przeniesione z Senatu na Forum Romanum (134), a
prawe to Święta Brama, otwierana wyłącznie w latach jubileuszowych
(135). Widoczne szczególne wypolerowanie pewnych elementów wiąże
się z przesądem, iż dotknięcie palca Matki Boskiej plus stopy małego
Jezusa powoduje - oczywiście - spełnienie życzenia.
Podłoga z XV wieku jest wykonana w stylu szkoły Cosmati (181-184),
a XVI-wieczny drewniany sufit z herbami trzech papieży jest dziełem
Flaminio Boulangera (141-143). XV-wieczne freski na ścianach pokazują
historię bazyliki.
Kościół ma 130 metrów długości i jest pięcionawowy, tak samo jak
San Paolo fuori le Mura, ale współcześnie nawy są oddzielone ciężkimi
filarami zamiast kolumn i nie daje to efektu ogromu wnętrza, lecz
wręcz przeciwnie - bazylika wydaje się chwilami przeładowana. Dodatkowo
w niszach filarów stoją posągi 12 apostołów (144-145) wykonane przez
uczniów Berniniego. Sfotografowałam trzech: św. Piotra (148), św.
Filipa (146) i św. Tomasza (147).
Nad Ołtarzem Papieskim (odrestaurowanym w połowie XIX wieku, jego
wnętrze mieści ponoć prawdziwy ołtarz św. Piotra) znajduje się bogato
zdobione gotyckie cyborium z 1369 roku, autorstwa Giovanni di Stefano
(149-151). Dzieli się ono na trzy części - dolną osłaniającą ołtarz,
środkową z freskami i górną ze złotą kratą, za którą są umieszczone
relikwiarze z czaszkami św. Piotra i św. Pawła (152-153). Pod ołtarzem
znajduje się konfesja z brązową płytą nagrobną papieża Marcina V
(jednego z sześciu papieży pochowanych w bazylice) oraz XV-wieczna
figura San Giovanni Battista czyli Jana Chrzciciela (156-157). Apsydę
nawy głównej pokrywa XIII-wieczna mozaika z wyobrażeniem krzyża
jako drzewa życia i wypływających z niego czterech rzek (158-159).
W głębi apsydy stoi tron papieski (160). W lewym transepcie znajduje
się ołtarz Najświętszego Sakramentu w formie czterech brązowych
kolumn z tympanonem - dzieło Pietro Paolo Olivieri z 1600 roku (161).
Wewnątrz tej "świątyni" stoi ozdobne barokowe tabernakulum
(162) wykonane przez Pompeo Targone. Powyżej złocona płaskorzeźba
Ostatniej Wieczerzy kryje w sobie relikwię - kawałek stołu, na którym
tę wieczerzę spożywano. W prawym transepcie znajdują się pięknie
zdobione organy (jedne z najstarszych w Rzymie, z 1598 roku, 163-164).
W lewym transepcie znajduje się ponadto grób Leona XIII (166), a
w prawym - Innocentego III (167).
Oczywiście w nawach bocznych znajdują się liczne kaplice. Część
z nich była pierwotnie usytuowana poza kościołem i później włączona
przez przebicie dostępu. Fotografowałam je niestety dość chaotycznie,
nieustannie przyciągana przez bogactwo nawy głównej. Za ozdobną
kratą kryje się XVIII-wieczna kaplica Corsini projektu Alessandro
Galilei (169-170). Wewnątrz znajduje się grób Klemensa XII. Kaplica
Antonelli - z fragmentem XV-wiecznego obrazu "Twarz Dziewicy
Maryi" wkomponowanym w późniejszy fresk Odazziego (171-172).
XVII-wieczna biało-złota kaplica z kopułą autorstwa Giovanni Antonio
de Rossi jest ozdobiona stiukami Filippo Carcani (174-175). Pomiędzy
kaplicami Corsini i Antonelli znajduje się grób kardynała Gerardi
(173).
Wyłowiłam jeszcze dwa drobiazgi. Umieszczona między kaplicami mała
figurka pod ochronnym kloszem to św. Jakub, pozostałość po już nieistniejącym
Ołtarzu de Pereriis z 1492 roku, autorstwa Andrea Bregno (177).
Zaintrygował mnie też umieszczony w prezbiterium mały ołtarzyk z
nietypową figurą Matki Boskiej z Dzieciątkiem (178-179), ale niestety
nigdzie nie znalazłam informacji o pochodzeniu rzeźby.
Zwiedzając arcybazylikę trafiłam na mszę i to jest chyba coś, czego
pozazdrościłby mi katolik - być świadkiem mszy w takim miejscu.
Tym bardziej, że nie każdy duchowny może odprawiać mszę w tym kościele,
lecz wyłącznie upoważniony przez papieża (albo sam papież naturalnie).
Przyznaję, że nabożeństwo celebrowane po włosku brzmi pięknie, dodatkowo
zaś śpiewała pani (organistka?) o cudownym głosie. W rezultacie
zostałam w kościele aż do chwili wyproszenia turystów. Piazza di
San Giovanni in Laterano była zalana wieczornym słońcem i odbywała
się na niej jakaś zupełnie świecka impreza ze sceną i namiotami.
Przy placu stoi jeszcze jeden ciekawy obiekt - Triclinium Leoninum
(186-187). Dawniej część Pałacu Laterańskiego, a dokładniej sala
balowo-jadalno-biesiadna papieży. To, co widać, to część wnętrza
sali z VIII wieku, apsyda ozdobiona mozaiką, część której jest oryginalna,
a część odtworzona przez Ferdinando Fugę, kiedy w XVIII wieku odrestaurował
tę jedyną ocalałą ścianę.
Na placu spotykamy ponownie Mury Aureliana (188) z bramami Porta
Asinaria z III wieku czyli z tego samego okresu, co mury (189) oraz
dużo młodszą, XVI-wieczną Porta San Giovanni (190-192), która zastąpiła
Asinarię w dobie zwiększonego ruchu na Lateranie.
Przy sąsiadującej z placem Viale Carlo Felice stoi Monumento a San
Francesco d'Assisi czyli pomnik Franciszka z Asyżu z uczniami (193-195)
- brązowa grupa autorstwa Giuseppe Tonnini powstała w 1927 roku
dla uczczenia 700. rocznicy śmierci świętego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zasadniczo Rzym nie leży nad
morzem. Ale w dobie szybkiej komunikacji miejskiej nie ma wielkiej
różnicy między dłuższą jazdą tramwajem po mieście a trwającą podobnie
podróżą koleją podmiejską. Metro linii B plus pociąg podmiejski
linii Roma - Lido (przesiadka na stacji Piramide) dowiozą nas z
Termini w ciągu 50 minut do Morza Tyrreńskiego.
Jednak zanim zamoczymy stopy w rozkosznie ciepłej wodzie, warto
wysiąść z pociągu dwie stacje wcześniej i zobaczyć to, co pozostało
po starożytnym rzymskim porcie.
Ostia Antica to muzeum pod gołym niebem. Teren wykopalisk ma powierzchnię
0,5 km2, co może wydawać się szybką do pokonania trasą, nic jednak
bardziej mylnego. Najlepszą radą, jaką dał mi Internet, było: nie
zatrzymuj się za długo przy pierwszych obiektach. Posłuchałam, i
tak jednak nie zajrzałam do wszystkich budynków, potrzeba byłoby
do tego całego dnia. Problem polega na dużym zagęszczeniu ruin i
dostępności praktycznie każdego zakątka. Taśmy zagradzające wstęp
są nieliczne, a i tak większość z nich nie dotyczy ruin, lecz miejsc,
w których z wysokich sosen spadają z łomotem jak bomby ogromne szyszki.
Zatem turyści łażą samopas i wchodzą gdzie się da, nie wiadomo bowiem,
za którym obłupanym murkiem znajdziemy tylko trawę, a za którym
- ukrytą rzeźbę, płaskorzeźbę lub mozaikę.
"Ostia" to po łacinie "usta", a w tym przypadku
"ujście", miasto leżało bowiem przy ujściu Tybru do Morza
Tyrreńskiego. Leżało. Obecnie ruiny Ostia Antica znajdują się 3
kilometry od morza w wyniku cofania się linii brzegowej.
Według źródeł pisanych Ostię założył na wpół legendarny król Rzymu
Ankus Marcjusz w 620 roku pne. Wcześniej, prawdopodobnie już w epoce
brązu, w okolicy wydobywano sól morską. Początkowo jako port wykorzystywano
po prostu naturalny teren przy ujściu Tybru, jednak brakowało mu
bezpiecznych warunków do rozładunku statków.
W 42 roku ne Klaudiusz zbudował przystań zwaną Portus, kilka kilometrów
na północ. Wykopano sztuczny basen, chroniony od strony morza przez
dwa falochrony, wejście do portu wskazywała latarnia morska. Basen
portowy z Tybrem połączyły kanały, przez co między Ostią a Portusem
utworzyła się sztuczna wyspa. Prace ukończono za panowania Nerona.
Następnie Trajan dobudował drugi basen. Rozładunek towarów z dużych
jednostek musiał odbywać się przy pomocy dźwigów. Większość terenu
Portusa nie została jeszcze zbadana.
W tym okresie Ostia-Portus była już głównym handlowym portem morskim
Rzymu, rozładowując, magazynując i dostarczając do stolicy tak różnorodne
towary jak ziarno, olej, wina, marmur, a także dzikie zwierzęta.
Transportowano je rzeką, w łodziach holowanych przez woły lub lądem,
nową drogą Via Portuensis zbudowaną wzdłuż prawego brzegu Tybru.
Począwszy od II wieku ne Ostia przeżywała okres rozkwitu. Miasto
rozwijało się dynamicznie, rozbudowywało i bogaciło. Port dawał
pracę niewolnikom i wyzwoleńcom. W mieście znajdowały się siedziby
licznych gildii rzemieślniczych i kupieckich. Liczba ludności osiągnęła
50 tysięcy, w tym ok. 17 tysięcy stanowili niewolnicy, sprowadzani
głównie z Egiptu, Bliskiego Wschodu i Turcji. Z reguły ludzie pracujący
w Portusie mieszkali w Ostii i - jakbyśmy teraz powiedzieli - dojeżdżali
do pracy promem.
Trzeci wiek ne to początek upadku Ostii w postaci katastrof zarówno
politycznych (częste zamieszki i zabójstwa cesarzy), jak i naturalnych
(powodzie i trzęsienia ziemi). Coraz częściej nie odbudowywano zniszczonych
budynków, a liczba mieszkańców zaczęła się kurczyć. Konstantyn uczynił
Portus niezależnym miastem, które już od jakiegoś czasu rozwijało
się kosztem Ostii, pozostawiając jej rolę wyłącznie bogatego podrzymskiego
miasteczka i "sypialni" dla pracowników portu. Stopniowo
porzucono część miasta położoną najbliżej rzeki, tworząc ze zburzonych
zabudowań coś w rodzaju wału ochronnego, zabezpieczającego resztę
miasta przed wylewami Tybru.
Piąty wiek ne przyniósł okres najazdów Gotów, Hunów, Wandali i innych
zainteresowanych plemion na Rzym oraz przy okazji na Ostię i Portus.
Po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego miasto popadło ostatecznie
w błotnistą ruinę, a marmury jego bogatych domów powędrowały do
innych miast, by stać się częścią wielu słynnych chrześcijańskich
katedr. Aż do XIX wieku każdy kto chciał, bawił się w archeologa
i wiele cennych wykopalisk stało się częścią prywatnych kolekcji
w Europie, Rosji i USA. Potem teren stał się własnością państwa
włoskiego i na początku XX wieku rozpoczęto jego badania naukowe
i profesjonalne wykopaliska. Tempo prac przyspieszyło za Mussoliniego,
po czym zwolniło po II Wojnie Światowej. Obecnie teren jest dostępny
do zwiedzania dla publiczności.
Moje zainteresowanie Ostią datuje się na prawie pół wieku temu,
kiedy przeczytałam powieść fantastyczno-naukową Bohdana Korewickiego
z 1957 roku pt. "Przez ocean czasu". Jedną z przygód podróżujących
w przeszłość bohaterów była wizyta w starożytnej Ostii czasów Trajana
w celu wymiany złota na rtęć. Korewicki podaje w książce sporo szczegółów,
ale część z nich nie zgadza się, np. faktycznie nie było mostu między
Ostią a Portusem, a Casa di Diana nie mieści się w tym samym budynku,
co termopolium, lecz po przeciwnej stronie ulicy.
Wskutek braku czasu moje zwiedzanie było mocno okrojone i dość chaotyczne.
Ostatnie kilkadziesiąt zdjęć wręcz emanuje pośpiechem, ukazując
prawie przypadkowe ruiny :( Powyjazdowe poszukiwania internetowe
ujawniły, że odwiedziłam zaledwie około połowy obiektów, i to nie
zawsze tych najciekawszych. Cóż, nie mam nic przeciwko kolejnej
wizycie, tym razem całodziennej ;)
Większość budowli udało mi się zidentyfikować. Nazwy własne budowli
i ulic pozostawiłam w brzmieniu włoskim, bo takie funkcjonują w
międzynarodowych przewodnikach. Nazwy te są zresztą współczesne,
bardzo umowne i nie zawsze adekwatne.
007-016, 019 |
Nekropolia
znajdująca się zgodnie z rzymską tradycją wzdłuż drogi przed
bramą miejską. Około 60 pochówków, najstarsze z II-I wieku pne,
między innymi: Tomba degli Archetti (015-016) i grób Domitiusa
Fabiusa Hermogenesa (019). |
020-023 |
Brama miejska Porta
Romana - część murów miejskich z I wieku pne wraz z późniejszymi
marmurowymi dekoracjami z czasów Domicjana. |
026 |
Jedna z dwóch inskrypcji
z czasów Domicjana niegdyś umieszczonych po obu stronach bramy
i opisujących historię budowy murów miejskich. Początek inskrypcji
brzmi: "SENATVS POPVLVSQVE ROMANVS
COLONIAE OSTIENSIVM MVROS ET PORTAS DEDIT" czyli "SPQR
daje kolonii Ostian mury i bramy". |
029 |
Posąg Minerwy-Wiktorii
z czasów Domicjana, niegdyś dekoracja górnej części bramy, znaleziony
i stojący obecnie na Piazzale della Vittoria. |
025, 032, 199 |
Decumanus
Maximus - główna ulica miasta, wymoszczona dużymi bazaltowymi
głazami. Główny powód internetowych rad w kwestii wygodnego
obuwia - w minutę można na nich skręcić kostkę... Słowo decumanus
oznacza starożytną ulicę biegnącą wzdłuż osi wschód - zachód. |
018, 031 |
Koleiny
utworzone w bazaltowym podłożu przez koła wozów transportujących
towary. Odnaleziono je wyłącznie na początkowym odcinku Decumanusa
do teatru, co sugeruje, że później rozładowywano wozy i przenoszono
ładunek przy pomocy jucznych zwierząt lub niewolników. |
030 |
Magazzini
Repubblicani - magazyny z nazwy, ale prawdopodobnie był
to ciąg sklepów i warsztatów. |
033-035 |
Portico
del Nettuno - portyki prowadzące do sklepów ciągnących
się wzdłuż Decumanusa. |
036-040 |
Terme delle
Province - łaźnie z okresu Klaudiusza (połowa I wieku
ne) odkryte pod późniejszymi budowlami Hadriana. Mozaika zawiera
motywy geometryczne oraz broni, a także figury symbolizujące
cztery prowincje: Hiszpanię, Sycylię, Egipt i Afrykę. |
041-055 |
Terme di Nettuno
- duży kompleks łaźni z II wieku ne, sfinansowany przez Hadriana.
Na zdjęciach mozaikowa podłoga z pokojów 3 i 4, frigidarium,
pokój 13 z posągiem Sabiny i palestra, czyli starożytna sala
ćwiczeń. |
057-062 |
Caserma dei
Vigili - baraki straży pożarnej (vigiles), głównie z
okresu Hadriana ze starszymi fragmentami domicjańskimi. W barakach
stacjonowało około 300 "strażaków" z kohort rzymskich,
zmieniajacych się co 4 miesiące. Baraki były piętrowe, na terenie
znajdowały się też sklepy i świątynie, w tym poświęcone kultowi
cesarzy Caesareum (059) z pomnikami cesarzy, po których pozostały
jedynie podstawy (061). |
063-065 |
Via
della Fontana, przy której znajdował się basen publiczny
- miejskie ujęcie wody (063 widok od wewnątrz). |
066 |
Horrea
di Hortensius - kompleks dużych magazynów (szerokości
ok. 60 metrów). Na zdjęciu widok od strony Decumanusa. |
067-068, 244-246 |
Via
delle Corporazioni (czyli ulica gildii) oraz - na rogu
z Decumanusem od strony teatru - Oratorio
Cristiano, chrześcijańska kaplica z IV-V wieku ne wzniesiona
na wcześniejszym półkolistym nimfeum. Sarkofag jest chrześcijański,
należy do biskupa-męczennika Cyriakusa. Centralna płaskorzeźba
ukazuje Orfeusza jako Dobrego Pasterza (245). |
070 |
Casa dell'Ercole
Bambino (czyli dom małego Herkulesa), budynek z okresu
Hadriana - kompleks złożony z ciągu sklepów oraz apartamentu.
Zdjęcie zrobione z górnego piętra teatru. |
073 |
Monumento
Repubblicano, a właściwie jego składająca się z kilku
warstw podstawa. Prawdopodobnie grobowiec z I wieku pne. Zdjęcie
zrobione z górnego piętra teatru. |
069, 071-072, 074-083, 089-092, 240,
241 |
Teatro.
Najstarszy teatr w tym miejscu został zbudowany przez Agryppę
w I wieku pne, zachowane ruiny pochodzą z II wieku ne, kiedy
widownia mieściła 4000 widzów. Inskrypcja (090) z 196 roku informuje,
że przebudowa była dziełem Septymiusza Sewera i Karakalli. Podstawę
fasady otaczały sklepy z portykami. Wejście na fot. 241. Tylna
ściana sceny nie zachowała się. Marmurowe maski teatralne (076-080)
znajdujące się na scenie oryginalnie były ozdobami budynku. |
084, 088 |
Tempio di
Ceres - świątynia z okresu Domicjana, wzniesiona na Piazzale
delle Corporazioni naprzeciw teatru. Przypisywana przez badaczy
różnym bóstwom, mogła też służyć kultowi cesarzy. |
085-087 |
Colonna con
Genio. Za sceną teatru znajduje się rząd marmurowych
kolumn, z których jedna ma płaskorzeźbę i inskrypcję. Oryginalnie
kolumny prawdopodobnie zdobiły trzeci rząd siedzeń widowni.
Płaskorzeźba ukazuje Geniusza trzymającego róg obfitości i dokonującego
libacji na ołtarzu. |
093-094 |
Sacello dell'Ara
dei Gemelli - kopia marmurowego ołtarza pochodzącego
z małej świątyni Ołtarza Bliźniąt, znajdującej się na rogu Piazzale
delle Corporazioni. Jedna ze ścian ukazuje scenę znalezienia
ssących wilczycę Romulusa i Remusa przez pasterzy. |
095 |
Quattro
Tempietti - cztery identyczne świątynki zbudowane na
wspólnej podstawie, dedykowane Wenerze, Fortunie, Ceres i Spes.
Zachowała się tylko dolna część z centralnymi schodami i resztkami
fontanny. |
096 |
Grandi Horrea
- Wielki Magazyn. Początek budowy za Klaudiusza, rozbudowa za
Nerona i Kommodusa. Największy publiczny magazyn miasta, prawdopodobnie
służący przechowywaniu ogromnych (rocznych?) zapasów zboża.
Na zdjęciu wschodnia fasada budynku. |
097-098 |
Aula del Gruppo
di Marte e Venere - budynek z apsydami wzniesiony w IV
wieku w miejsce sklepów z okresu Hadriana. Przeznaczenie nieznane,
wśród hipotez - siedziba gildii i chrześcijańska bazylika. |
100 |
Tempietto
Repubblicano - mała świątynia u zbiegu Decumanusa z Via
dei Molini, pochodząca z okresu republikańskiego (rok 80-50
pne). Na zdjęciu widok od strony Decumanusa. |
101, 103 |
Porta Orientale
di Castrum. Castrum, inaczej cittadella primitiva - najstarsze
ostiańskie zabudowania z ok. IV-III wieku pne, prostokątna (194
x 125 metrów) forteca o murach z dużych bloków tufu. Pozostałości
murów można znaleźć wokół późniejszego Forum. Dwie główne ulice
(jedna z nich to Decumanus) prowadziły do czterech bram. Na
zdjęciach to, co zostało z bramy wschodniej i przylegających
do niej murów. |
102 |
Exedra.
Północna część Caseggiato della Cisterna została w IV wieku
przekształcona z piekarni w eksedrę - półkolistą budowlę z niszami
i kolumnadą, pełniącą rolę dekoracji Decumanusa. Na zdjęciu
widok od strony Decumanusa. |
104 |
Foro della
Statua Eroica - a właściwie tylko detal z napisem, bo
niestety nie weszłam w głąb, żeby zapoznać się z herosem. Plac
powstał w IV wieku w miejscu term z okresu Hadriana. "Tytułowy"
posąg znaleziono na placu, pozbierano z kawałków i ustawiono
w centrum skweru. Być może przedstawia samego Hadriana. |
105-113 |
Caseggiato
dei Triclini - siedziba bardzo ważnej gildii budowniczych
z czasów Hadriana (ok. 120 ne). W skład budowli wchodziły m.in.
westybul, sklepy, dziedziniec (108, 112) z portykiem i posągiem,
kuchnia i świątynia (109-111). |
114-120 |
Caseggiato
del Termopolio - usytuowany naprzeciwko Triclini (po
drugiej stronie Decumanusa) kompleks z okresu Trajana - Hadriana,
zawierający m.in. dziedziniec, pokoje z balkonem, pomieszczenia
podziemne oraz dający współczesną nazwę całości bar z wejściem
od strony równoległej do Decumanusa Via di Diana. Zachowały
się siedzenia, lada w kształcie litery L oraz malowidło uważane
za rodzaj menu. |
121 |
Via di Diana,
widok od strony Capitolium. |
122-123 |
Domus di Giove
e Ganimede - duży narożny zespół z okresu Hadriana, złożony
z właściwego Domu Jowisza i Ganimedesa oraz dwóch medianum-apartamentów
(czyli kompleksu kilku pomieszczeń dostępnych z jednego centralnego):
Casa di Bacco Fanciullo (Domu Małego Bachusa) oraz Casa dei
Dipinti (Domu Malowideł). Budynki tworzą kształt litery L wokół
terenu podzielonego między oba apartamenty ogrodu. Na zdjęciach
fasada od strony Via di Diana. |
136-140 |
Casa
di Bacco Fanciullo: pozostałości malowideł z medianum
- pokoju 16 (136), mozaika oraz aedicula z posągiem Jowisza
w ogrodzie. |
125 |
Casa dei Dipinti
od strony Via dei Dipinti. |
129-130 |
Caseggiato
dei Doli - budynek z okresu późnego Hadriana, w którym
w czasach seweriańskich umieszczono 35 zakopanych dolia czyli
dzbanów o pojemności 40 amfor (1040 litrów). Przechowywano w
nich wino i olej. |
141-144, 151-153 |
Cardo
Maximus. Cardo oznacza starożytną ulicę biegnącą wzdłuż
osi północ - południe, zatem Cardo Maximus to największa taka
ulica w mieście (szerokość prawie 9 metrów). Po obu jej stronach
znajdowały się zbudowane w czasach Hadriana piętrowe domy z
portykami, mieszczące na parterze sklepy. Pierwotnie ulica wychodziła
na umocnione nabrzeże Tybru. Północna część Cardo to jedyna
ulica w Ostii zabudowana po obu stronach nieprzerwanym ciągiem
portyków, zwanym Portico di Pio IX. |
145-146, 155 |
Caseggiato
del Balcone a mensole - Dom z Balkonem i Konsolami (ozdobnymi
wspornikami podpierającymi balkony). Częściowo odsłonięty budynek
z czasów Hadriana, na parterze którego znajdowały się sklepy
wychodzące na Via della Fortuna, a powyżej "tytułowy"
balkon. Na zdjęciach 146 i 155 detale ściany południowego sklepu
z zachowaną bazaltową posadzką. |
147, 154,
156, 159 |
Casegiatto
dei Misuratori del Grano - częściowo odsłonięty budynek
u zbiegu Via della Fortuna i Via dei Misuratori del Grano. Obie
ulice nazwano od detali budynku: Fortuna jest wyobrażona na
wschodniej fasadzie (154 na prawo od napisu), a naczynie do
pomiaru zboża - na fasadzie południowej. Podobnie jak sąsiedni
budynek, ten także posiadał balkon z trawertynowymi wspornikami
i sklepy z portykami na parterze. |
148-150, 157-158 |
Piccolo
Mercato - pomimo nazwy Mały Rynek był to magazyn z II
wieku ne. W części jego południowej ściany zachował się fragment
murów Castrum. Główne wejście znajdowało się od strony północnej
i było obramowane przez sklepy i głęboki portyk (157). Wewnątrz
były dwa prostokątne dziedzińce także z portykiem, które prowadziły
do 28 pomieszczeń magazynowych |
160-162 |
Horrea
- magazyn z II wieku ne z głównym wejściem od północy, pomiędzy
sklepami i długim, wąskim dziedzińcem z portykiem. Prawdopodobnie
przechowywano w nim zboże. |
163, 204 |
Via
degli Horrea Epagathiana widziana od północy i od południa. |
164-167 |
Horrea Epagathiana
et Epaphroditiana - jedyny budynek, co do którego istnieje
całkowita pewność, że służył jako magazyn, ponieważ nad wejściem
znajduje się marmurowa tablica (167) z tą właśnie nazwą (horreum
- publiczny magazyn w starożytnym Rzymie, wyzwoleńcy Epagathus
i Epaphroditus to jego właściciele). Zbudowany w II wieku ne,
także z wykorzystaniem części murów Castrum. Skomplikowany system
zamknięć sugeruje przechowywanie cennych towarów, możliwe też
było wynajęcie pomieszczeń składowych przez prywatne osoby.
Na zdjęciach główne wejście od strony zachodniej. |
168-176 |
Terme del
bagnino Buticosus - zbudowane w czasach Trajana łaźnie
nazwane od mozaiki przedstawiającej niejakiego Epictetusa Buticosusa,
prawdopodobnie nadzorcę term (169). Budynek znajduje się naprzeciw
horreum, wejście poprzedzał portyk. Składa się z dwóch poczekalni,
pomieszczenia przejściowego i caldarium także z mozaiką o morskiej
tematyce. |
177, 179 |
Aula delle
Are - sala ołtarzy, prostokątne pomieszczenie na terenie
Area Sacra dei Templi Repubblicani, zawierające cztery ołtarze
z tufu, przynajmniej jeden z których datuje się na III wiek
pne. Na zdjęciu 177 jeden z ołtarzy i aedicula. |
178 |
Tempio tetrastilo
- świątynia o czterech kolumnach z II wieku pne. Zarówno kolumny,
jak i ołtarz zbudowano z tufu. Być może dedykowana Eskulapowi
i Hygei, bóstwom zdrowia. |
180,
196-197 |
Tempio
di Ercole - główny budynek na obszarze Świątyń Republikańskich
datowany na II-I wiek pne. Prostokątna świątynia z fasadą o
sześciu kolumnach, do której prowadzi osiem trawertynowych stopni.
Na terenie świątyni znaleziono posąg Gaiusa Cartiliusa Poplicoli,
wpływowego mieszkańca Ostii z I wieku pne (pełnił funkcję duovira
oraz cenzora). |
181-182 |
Edificio pubblico
- tzw. budynek publiczny w północno-zachodniej części obszaru
Świątyń Republikańskich, datowany na okres Trajana. Przeznaczenie
większości pomieszczeń jest nieznane. W jednym z pomieszczeń
zachowały się malowidła ścienne prawdopodobnie z okresu seweriańskiego,
m.in. ryby z trójzębem. |
183-191 |
Domus di Amore
e Psiche - pierwotnie zespół sklepów z II wieku ne.,
na którym w IV wieku wzniesiono domus, składający się z westybulu
z polichromiczną mozaiką (183), kilku pokoi (w jednym z których
znajduje się posążek Amora i Psyche, 186-187, inny ma marmurowe
ściany i podłogę dekorowaną mozaiką w technice opus sectile,
188-190), niezadaszonym viridarium z kolumnami i dużym nimfeum
(185). Usytuowanie domu jest nietypowe, ponieważ większość domus
bogatych mieszkańców znajdowała się w południowej części miasta. |
192-195 |
Tempio dell'Ara
Rotonda - mała świątynka Okrągłego Ołtarza w sąsiedztwie
świątyni Herkulesa. Najstarszą częścią jest podest z bloków
tufu, rozbudowa miała miejsce w I wieku. Na ścianie naprzeciw
świątyni wyeksponowano zachowane elementy marmurowych dekoracji.
"Tytułowy" okrągły ołtarz z czasów Trajana znajduje
się w miejscowym muzeum. |
198,
200-203 |
Taberne
dei Pescivendoli - sklepy handlarzy ryb. Usytuowane przy
zbiegu pięciu ulic zwanym Bivio del Castrum, najruchliwszym
miejscu miasta, powstały w III wieku ne. Zespół składa się z
dwóch sklepów: wschodniego i zachodniego, każdy z marmurowym
stołem pośrodku i także wyłożonym marmurem basenem na ryby przy
tylnej ścianie. Podłoga wschodniego sklepu jest wyłożona mozaiką
z morskimi motywami. Mozaika ukazująca delfina z ośmiornicą
w pysku ma apotropaiczny napis "Inbide, calco te"
("Zazdrośniku, zdepczę cię"). |
205 |
Botteghe - dwa
sklepy z okresu Hadriana. W tym miejscu znajdowała się Porta
Occidentale del Castrum - zachodnia brama Castrum. |
206 |
Taberne Repubblicane
- zespół trzech sklepów datowany na I wiek pne, ze ścianami
z tufu. |
207-214 |
Tempio Rotondo
- pozostałości wielkiej okrągłej świątyni poprzedzonej otwartym
placem od strony Decumanusa. Zbudowana w III wieku (za Aleksandra
Sewera albo Gordiana III), jest ostatnią dużą świątynią powstałą
w Ostii. Wzniesiona 3,8 metra powyżej poziomu placu. Plac powstał
w miejscu wcześniejszego, z marmurowymi kolumnami i podłogą,
miał podłogę z czarną mozaiką i prawdopodobnie portyki. Z placu
do westybulu o 10 kolumnach prowadziło 11 marmurowych stopni.
Cella o siedmiu niszach miała średnicę 18 metrów (połowa średnicy
rzymskiego Panteonu). Na zachód od wejścia była klatka schodowa,
prowadząca do kopuły. Spiralne schody okrążały trawertynową
kolumnę (212). Skala i koszty budowy sugerują zaangażowanie
samego cesarza, a podobieństwo do Panteonu - zadedykowanie wszystkim
bogom lub kultowi cesarzy. |
215 |
Caseggiato
del Larario - budynek z II wieku, którego parter zajmowały
sklepy dostępne z ulicy lub z wewnętrznego dziedzińca (praktycznie
była to galeria handlowa!). Nazwa pochodzi od odkrytej na dziedzińcu
niszy ściennej, uznanej (najpewniej błędnie) za lararium, miejsce
kultu bóstw domowych. Przed niszą znajduje się basen o kształcie
dziurki od klucza (oba obiekty na zdjęciu w głębi otworu wejściowego). |
216-218 |
Basilica
- duży budynek z I-II wieku ne (Domicjan - Trajan), którego
położenie i rozplanowanie sugeruje funkcję sali sądowej (więzienia
w Ostii nie było, bo w starożytności nie stosowano takiej kary)
i miejsca transakcji handlowych. Budynek miał kilka naw utworzonych
przez rzędy kolumn, jego środkowa część była wyższa. Były dwa
wejścia - od Decumanusa i z Forum, to drugie przez spojoną łukami
kolumnadę. Pierwotnie bogato udekorowany marmurowymi ozdobami,
większość z których rozkradziono. W południowej części zachowały
się resztki podwyższenia używanego przez sędziów (217). |
162, 225-227 |
Capitolium
- na północnym krańcu Forum zachowały się pozostałości bardzo
dużej (35x15x20 m. wysokości) świątyni z okresu Hadriana (rok
120 ne). Ruiny przetrwały aż do XV wieku, kiedy zaczęło się
ich obdzieranie z marmuru. Aż do XIX wieku sądzono, że była
to świątynia Wulkana, głównego bóstwa czczonego w Ostii, jednak
potem uznano budynek za Capitolium, czyli miejsce kultu triady
kapitolińskiej - trójcy głównych bogów Rzymu (Jowisz, Junona
i Minerwa). Świątynię wzniesiono na dużym podwyższeniu (naśladownictwo
Wzgórza Kapitolińskiego?). Aż 21 stopni prowadziło do westybulu
okrążonego marmurowymi kolumnami, cella miała ściany z żółtych
(większych bipedales) i czerwonych cegieł, co dało efekt polichromii
(widoczne na zachodniej ścianie - 162), marmurową podłogę i
trzy nisze na posągi. Przed świątynią stoi marmurowy ołtarz
z fryzem o motywach broni (226). Tylna ściana Capitolium wychodzi
na Cardo Maximus (151-152), drogę prowadzącą do przystani na
Tybrze, więc świątynia była prawdopodobnie pierwszą budowlą
rzucającą się w oczy przybywającym do miasta drogą wodną. |
219 |
Ninfeo
- nimfeum zbudowane w czasach Trajana, składa się z półkolistej
eksedry i pięciu nisz dla posągów. W środkowej niszy stoi posąg
Wenery. Cała eksedra stanowiła basen odgrodzony niską ścianą. |
220 |
Forica
- duża publiczna latryna położona w sąsiedztwie nimfeum. Zbudowana
70 cm ponad poziomem ulicy, z siedzeniami wzdłuż ścian. Do budowy
siedzeń użyto marmurowych sarkafagów i inskrypcji nagrobnych.
Datowana na IV wiek. |
222 |
Tempio di
Roma e Augusto - świątynia wzniesiona na południowym
skraju Forum, tworząca parę z Capitolium. Powstała za rządów
Tyberiusza (początek I wieku ne), służyła kultowi bogini Romy
i boskiego poprzednika Tyberiusza - cesarza Oktawiana Augusta.
Zachowało się z niej niewiele więcej niż fundamenty, ale wiadomo,
że była bogato dekorowana marmurowymi ozdobami, stanowiąc najwcześniejszy
przykład tego rodzaju "rozrzutnego" użycia marmuru
w Ostii. Zdjęcie przedstawia pozostałości tych ozdób, przytwierdzone
do późniejszego muru na wschód od świątyni, której fragment
widać po lewej stronie. |
223 |
Terme del
Foro - największe łaźnie w Ostii (3200 m2), datowane
na II wiek ne. Niestety kończyłam już zwiedzanie i tylko przeszłam
obok. Jedyne zdjęcie przedstawia pozostałości frigidarium (pokój
6). |
224 |
Portico
- portyk zbudowany wzdłuż wschodniej ściany Forum pod koniec
panowania Hadriana (początek II wieku). Za długim szeregiem
granitowych kolumn znajduje się ściana z cegieł, w centrum której
umieszczono niszę z posągiem mężczyzny w todze. |
228 |
Sacello dei
Lares Augusti - kolista struktura o średnicy 4,5 metra,
prawdopodobnie z czasów Trajana, umieszczona centralnie na Forum,
na południe od Decumanusa. Zawiera sześć prostokątnych nisz.
Uważana za świątynię cesarskich i lokalnych bóstw opiekuńczych
sytuowaną zwykle na rozstajach dróg, ale od chwili dokładniejszego
zbadania i odkrycia zaprawy hydraulicznej uważa się, że struktura
była nimfeum lub basenem. |
229-231 |
Terme dell'Invidioso
- łaźnie z połowy I wieku, niektóre dobudowane elementy, mozaiki
i malowidła datowane na III w. Niestety także tylko koło nich
przebiegłam. Zdjęcie 229 ukazuje palestrę J, a 230-231 - frigidarium
D z apsydami mieszczącymi baseny oraz mozaiką przedstawiajacą
amorka wierzchem na tygrysie morskim. Jedna z apsyd z III wieku
posiada duże okno wychodzące na częściowo przez nią zablokowaną
Via del Sole (233 - ulica i widok apsydy od tyłu). |
233-238 |
Caseggiato
del Sole - Dom Słońca z 2 połowy II wieku ne, nazwany
(wraz z ulicą) od napisu graffito, informującego, że "tu
mieszka Pan Słońce", prawdopodobnie nawiązującego do sąsiedniego
Mitreum. Budynek składał się z szeregu sklepów od strony zachodniej
i północnej oraz trzech apartamentów z małymi dziedzińcami od
strony wschodniej. W tej części zachowały się malowidła ścienne,
prawdopodobnie dodane w III wieku. 233 - widok z platformy widokowej
w stronę Decumanusa na część sklepową, 238 - widok z Decumanusa. |
239 |
Mitreo dei
Serpenti - Mitreum to świątynia perskiego boga Mitry,
budowana w formie podłużnej nawy zakończonej apsydą. Mitreum
Węży z połowy III wieku ma wymiary ok. 12x5 metrów, na jego
tylnej ścianie zachowały się malowidła węży (na zdjęciu). |
242-243 |
Arco onorario
di Caracalla - marmurowy detal pozostałości łuku triumfalnego
Karakalli, znajdującego się naprzeciw wejścia do teatru. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ze stacji kolejowej Ostia
Antica do Lido Centro są tylko dwa przystanki, ale pozostaje wrażenie
podróży w czasie niczym u Korewickiego. Dla określenia współczesnego,
85-tysięcznego miasta nazwy Ostia i Lido są używane zamiennie lub
łącznie, w wariantach m.in. Ostia Lido, Lido di Ostia lub Lido di
Roma (lido tu w znaczeniu kąpieliska). Kąpielisk jest wzdłuż brzegu
co niemiara, część z nich płatna i wyposażona w leżaki i parasole,
jednak można bez przeszkód przejść brzegiem plaży przy wodzie, co
też uczyniłam. Rozkoszując się ciepłą wodą łagodzącą zmęczenie nóg
po intensywnych warsztatach tanecznych i wygrzebując co ładniejsze
kamyki i muszelki, przeszłam około 800-metrowy odcinek plaży od
Viale della Vittoria na zachód aż do zatłoczonego mola. Atmosfera
bardzo przypominała tę panującą w letnim Sopocie, choć znacznie
mniej plażowiczów zażywało kąpieli, pluskały się głównie dzieci.
Następnie przez Piazza dei Ravennati wyszłam na kurortowy deptak
Via Lucio Coilio z placem Piazza Anco Marzio i z niego na Piazza
della Stazione Vecchia z pięknym ogrodem Giardino di Sant Agostino
i pomnikiem tegoż św. Augustyna, który jest patronem Ostii. Obok
znajduje się budynek Pałacu Gubernatorskiego (autorstwa Vincenzo
Fasolo, zbudowany z trawertynu i tufu - ciekawy przykład budowli
publicznej z okresu faszystowskiego - lata 30. XX wieku), a nieco
dalej - bazylika Santa Maria Regina Pacis, zwana "katedrą"
Ostii. Kościół także jest współczesny, z lat 20-30. XX wieku, zaprojektowany
przez Giulio Magniego w stylu neobarokowym. Wyróżnia się 64-metrową
ośmioboczną kopułą. Trwała msza, więc nie weszłam do wnętrza, udało
się tylko sfotografować przez otwarte drzwi wielokątną apsydę zwieńczoną
dziwnym, nowoczesnym freskiem i ołtarz główny z kolumnami z porfiru,
złoconymi korynckimi kapitelami i figurą Madonny z Dzieciątkiem.
A potem już z powrotem na stację kolejową Lido Centro i w drogę
powrotną do Termini.
I jeszcze dygresja. Planując wizytę w Ostii wahałam się między sobotą
a niedzielą (w 1 niedzielę miesiąca muzeum jest bezpłatne), ale
ostatecznie zdecydowałam się na sobotę i okazało się, że dobrze
wybrałam. Następnego dnia, w niedzielę, do Ostii zawitał papież
Franciszek, by poprowadzić procesję z okazji Bożego Ciała (Franciszek
jest realistą - przeniósł obchody z czwartku na niedzielę, by więcej
ludzi mogło w nich uczestniczyć). Wydźwięk wyboru parafii jest ciekawy
- dotąd, od roku 1982, w którym Jan Paweł II po 100 latach przerwy
przywrócił "bożocielne" procesje w Rzymie, odbywały się
one wyłącznie na klasycznej, dostojnej trasie między Lateranem a
Santa Maria Maggiore...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|