|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samolot rozpoznawczy i lekki bombowiec Anatra
Anasal
Pierwszy samolot, produkowany seryjnie
na Ukrainie, ponad 350 sztuk wyprodukowano w Odessie w latach 1917
- 1918. Wchodził w skład sił powietrznych Ukrainy, Rosji, Austro-Węgier,
Austrii, Czechosłowacji i Węgier.
Zachowała się tylko jedna sztuka, w Czechach. Muzeum kijowskie posiada
pełnowymiarową replikę, powstałą także w zakładach Odesskich.
|
|
Samolot eksperymentalny Wyrób
181
CCCP-190101
Powstał w Biurze Konstrukcyjnym Antonowa.
Charakterystyczne skrzydła o łukowym kształcie (pomysł amerykańskiego
konstruktora). Powstał jedyny egzemplarz, pod koniec lat 80-ch,
w celu przetestowania pomysłu. Jednak zamiast krótkiego startu i
lotu z minimalną prędkością, maszyna nie wzniosła się w powietrze.
Omyłkowo przypisywana nazwa An-181. Program badawczy zamknięty po
rozpadzie ZSRR.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Symboliczny "myśliwiec Yak"
09
Najpopularniejszy radziecki samolot myśliwski
II Wojny Światowej, zbudowano ponad 36 tys. sztuk. 09 nie jest konkretnym
modelem Yaka, każdy weteran niegdyś latający Yakiem rozpozna w nim
cechy swojej maszyny: Yaka-1,3 lub 9. W latach 70-tych zagrał w
słynnym filmie o wojennych lotnikach "Do boju idą tylko starcy".
|
|
Yak-18 PM 22
Samolot akrobacyjny. W 1966 5 sztuk przerobiono
z Yaka-18P (M od modyfikowany), w latach 1970-72 zbudowano 25 sztuk.
Maszyna stworzona dla sportowców-asów wyższego pilotażu. Dzięki
niej reprezentacja ZSRR zdobyła mistrzostwo świata w 1966.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
L-39C Albatros 18
Samolot szkolno-treningowy. Produkcja -
firma Aero Vodochody (Czechosłowacja). ZSRR otrzymało ponad 2000
sztuk, z czego 480 wchodziło w skład Sił Powietrznych Ukrainy w
1992.
|
|
L-39C Albatros 33
Samolot szkolno-treningowy. Produkcja -
firma Aero Vodochody (Czechosłowacja). ZSRR otrzymało ponad 2000
sztuk, z czego 480 wchodziło w skład Sił Powietrznych Ukrainy w
1992.
|
|
L-29A Delfin
Samolot szkolno-treningowy. Produkcja -
firma Aero Vodochody (Czechosłowacja). ZSRR otrzymało ponad 2650
sztuk, z czego ponad 20 wchodziło w skład Sił Powietrznych Ukrainy
w 1992.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiG-15 UTI 31
Myśliwiec szkolno-treningowy.
Wyprodukowano ponad 3400 sztuk, w tym na Ukrainie - 511. Latał w
siłach powietrznych ponad 50 krajów.
|
|
MiG-17 77
Myśliwiec, udoskonalony wariant MiG-15.
Poraz pierwszy w ZSRR osiągnięto na nim prędkość dzwięku w locie
poziomym.
Maszyny tego typu walczyły w wojnach arabsko-izraelskich, na Kubie,
w Wietnamie
i Afryce oraz innych współczesnych konfliktach zbrojnych.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiG-19 PM 15
Myśliwiec przechwytujący. Załoga: 3-4 osoby.
Pierwszy lot - 1976. W produkcji seryjnej w latach 1980-91. Zbudowano
ogółem 103 sztuki.
|
|
M-21 (MiG-21E "wyrób 94M") 45
Bezzałogowy cel powietrzny. W latach 1995-2004
w zakładach naprawczych we Lwowie przerobiono 150 starych MiG-21PF
i PFM na bezzałogowe cele M-21.
|
|
MiG-21 PFM 21
Myśliwiec wielozadaniowy. Wyprodukowano
ponad 10 tys. wszystkich wersji MiG-21 w latach 1959-84. Wchodził
w skład sił powietrznych ponad 50 państw. Ukraińskie SP w 1992 miały
35 sztuk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiG-21 UM 27
Dwumiejscowy myśliwiec szkolno-bojowy.
|
|
MiG-23 UB 84
Dwumiejscowy myśliwiec szkolno-bojowy.
Produkowany w Irkucku od 1971 do 1985, powstało 769 sztuk, włącznie
z przerobioną wersją U.
|
|
MiG-23 ML 54
Myśliwiec frontowy. Produkowany seryjnie
1976-83, ponad 1100 sztuk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiG-23 BM 05
Samolot myśliwsko-bombowy. Jeden z pierwszych
radzieckich samolotów bojowych ze zmienną geometrią skrzydeł. W
produkcji seryjnej 1973-77, powstało 360 sztuk.
|
|
MiG-25 RB 09
Samolot rozpoznawczo-bombowy. W latach
1969-85 powstało ponad 1100 MiG-25 różnych wersji, ponad 100
z nich było na wyposażeniu Sił Powietrznych Ukrainy
w 1992.
|
|
MiG-27 K 57
Samolot myśliwsko-bombowy. W latach 1972-82
zbudowano 214 sztuk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiG-29 (wyrób 9-12) 06
Myśliwiec frontowy. Pierwszy lot w 1977,
produkowany od 1982 do chwili obecnej (wersja 9-12 w produkcji seryjnej
1982-92, 700 sztuk), do 2000 roku wyprodukowano ponad 1500 sztuk.
SP Ukrainy posiadały 240 MiG-29 w 1992.
|
|
MiG-29 31
Malowanie specjalne - barwy duetu aerobatycznego
o nieoficjalnej nazwie "Ukrainian Tridents", występującej
na pokazach w USA i Kanadzie w 1992 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Su-7B 06
Samolot myśliwsko-bombowy. Pierwszy lot
w 1959. Produkowany seryjnie 1960-62. Łączna liczba wyprodukowanych
wszystkich wersji w latach 1957-72: 1847, w tym na eksport do 9
krajów: 691 maszyn.
|
|
Su-15 TM 16
Myśliwiec przechwytujący. Pierwszy lot
w 1970.
W produkcji seryjnej 1971-75, powstało 450 sztuk tej wersji. Su-15
był najczęściej używanym mysliwcem radzieckich SP aż do początku
lat 90-ch. Od 1966 do 1980 zbudowano ok. 1300 sztuk wszystkich wersji.
|
|
Su-17 UM 80
Szkolno-bojowy myśliwiec bombardujący.
Naddźwiękowy Su-17 był pierwszym radzieckim produkowanym seryjnie
samolotem bojowym o zmiennej geometrii skrzydeł. Wraz z wersjami
eksportowymi Su-20 i Su-22 stanowił rdzeń lotnictwa wojskowego ZSRR
i 12 innych krajów. W latach 1970-90 powstało 1200 maszyn. Walczyły
w Afganistanie, w konfliktach w Azji i Afryce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Su-20 06
Samolot myśliwsko-bombowy. Pierwszy lot
w 1972. Produkcja seryjna 1973-76.
|
|
Su-24 56
Bombowiec frontowy. Powstały w końcu lat
60-ch, do dziś jest jedynym naddźwiękowym bombowcem frontowym na
świecie. Produkcja seryjna 1971-83 (420 sztuk), w sumie prawie 1200.
Ten eksponat jest jednym z pierwszych modeli Su-24.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Su-25 105
Samolot szturmowy. Kontynuuje tradycje
samolotów bezpośredniego wsparcia piechoty na polu walki, rozpoczętą
przez Il-2. Dwa silniki, silne opancerzenie. Jest w stanie oczyścić
drogę wojskom naziemnym, zrzucając na wroga do 4,5 ton bomb, ostrzeliwując
pociskami rakietowymi i ogniem działa 30mm. Oficjalne próby przeprowadzano
podczas działań w Afganistanie. Produkcja seryjna 1980-92, wyprodukowano
1320 sztuk Su-25 wszystkich wersji.
|
|
Su-25 41
Samolot szturmowy. Kontynuuje tradycje
samolotów bezpośredniego wsparcia piechoty na polu walki, rozpoczętą
przez Il-2. Dwa silniki, silne opancerzenie. Jest w stanie oczyścić
drogę wojskom naziemnym, zrzucając na wroga do 4,5 ton bomb, ostrzeliwując
pociskami rakietowymi i ogniem działa 30mm. Oficjalne próby przeprowadzano
podczas działań w Afganistanie. Produkcja seryjna 1980-92, wyprodukowano
1320 sztuk Su-25 wszystkich wersji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yak-28 U 03
Samolot szkolno-treningowy. Bombowiec frontowy
Yak-28 powstał pod koniec lat 50-ch, zapoczątkowując rodzinę naddźwiękowych
samolotów bojowych o różnym przeznaczeniu. Ten eksponat to maszyna
szkolno-treningowa, służąca szkoleniu pilotów wszystkich wspomnianych
wersji. Ma dwie jednakowo wyposażone kabiny - dla pilota-ucznia
i dla instruktora. Jest to jedyna zachowana z prawie 200 wyprodukowanych
maszyn tej wersji. Pierwszy lot 1962, produkcja seryjna 1962-69,
183 sztuki wersji U.
W 1959-71 powstało 1180 sztuk Yak-28 wszystkich wersji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yak-38 46
Szturmowiec pokładowy. Jedyny w ZSRR pokładowy
samolot bojowy pionowego startu i lądowania. Bazował na czterech
krążownikach lotniczych, budowanych wyłącznie na Ukrainie. Konstrukcja
okazała się daleka od doskonałości, 1/3 maszyn uległa awariom i
katastrofom. W rezultacie na początku lat 90-ch został wycofany.
Pierwszy lot 1972, produkcja seryjna 1974-89, powstało 231 sztuk
Yak-38 wszystkich wersji.
|
|
Yak-38 58
Szturmowiec pokładowy. Jedyny w ZSRR pokładowy
samolot bojowy pionowego startu i lądowania. Bazował na czterech
krążownikach lotniczych, budowanych wyłącznie na Ukrainie. Konstrukcja
okazała się daleka od doskonałości, 1/3 maszyn uległa awariom i
katastrofom. W rezultacie na początku lat 90-ch został wycofany.
Pierwszy lot 1972, produkcja seryjna 1974-89, powstało 231 sztuk
Yak-38 wszystkich wersji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yak-40K UR-88290
Były ACR Aero-Charter Airlines, w muzeum
od 2012 roku, prawdopodobnie zdemontowany w 2014 :(
|
|
Yak-40 UR-MHG
Były 040 Sił
Powietrznych RP, w muzeum od 2010 roku.
|
|
Yak-40 UR-SAN
Były 043 Sił Powietrznych RP i SP-LED PLL
LOT,
w muzeum od 2006 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yak-40 UR-XYZ
Regionalny samolot pasażerski (32 pasażerów).
Powstał w połowie lat 60-ch jako następca maszyn z silnikiem tłokowym
dla regionalnych linii lotniczych. Brak silników o potrzebnej mocy
zmusił konstruktorów do zastosowania trzech silników. Pierwszy lot
1966, produkcja seryjna 1968-81 (1180 sztuk wszystkich wersji).
Około 300 z nich nadal lata w liniach lotniczych 18 krajów świata.
|
|
Tu-104 CCCP-L5415
Pierwszy radziecki samolot pasażerski (50
pasażerów) z napędem turboodrzutowym. Ten eksponat jest pierwszy
podwójnie - także w produkcji seryjnej. Powstał w Charkowie na Ukrainie
w 1956 i jest jedynym zachowanym z pierwszej serii. Tu-104 powstał
w oparciu o konstrukcję bombowca Tu-16. W 1956 rozpoczął regularne
loty rejsowe, o 2 lata wyprzedzając zachodnich konkurentów. Niestety
od Tu-16 przejął ograniczone możliwości rozwoju konstrukcji i stosunkowo
szybko, w końcu lat 70-ch zaprzestano jego eksploatacji. Latał na
wielu trasach radzieckich i międzynarodowych, najdłuższą była trasa
Odessa - Władywostok, którą pokonywał w ciągu 17,5 godzin.
Produkcja seryjna 1955-56 (19 maszyn), ogółem w latach 1955-60 wyprodukowano
201 Tu-104 wszystkich wersji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu-134 A CCCP-65743
Samolot pasażerski (76 pasażerów) krótkiego
i średniego zasięgu. Pierwsze podejście do nowej konstrukcji odbyło
się najpopularniejszą metodą stosowaną w BK Tupolewa, z maksymalnym
wykorzystaniem wcześniejszego modelu. Zatem wszystkie wymiary Tu-104
zredukowano o 20 %. Jednak powstały model okazał się niewygodny
w użyciu. Niespodziewanym bodźcem, który nadał kierunek dalszym
pracom, była wizyta Nikity Chruszczowa we Francji. Odbył wówczas
lot Caravelle i spodobało mu się umiejscowienie slników, zapewniające
ciszę w salonie. Pierwszy lot w 1969.
Produkcja seryjna w latach 1966-70, wyłącznie w Charkowie, 78 maszyn.
Ogółem w 1967-84 zbudowano 852 maszyny w dziewięciu głównych wersjach.
Tu-134 był pierwszym radzieckim samolotem, który posiadał świadectwo
zdatności do użytkowania w krajach zachodnich.
|
|
Tu-134 UBL 43
Samolot szkolno-treningowy o "pojemności"
12 kursantów. Wyróżnia się zmienioną konstrukcją części dziobowej
kadłuba, podobną do bombowców Tu-22M i Tu-160.
Pierwszy lot w 1981. Produkcja seryjna 1981-83, powstało 90 maszyn.
Ten eksponat jest w muzeum od 2006, wcześniej był eksponowany w
Połtawie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu-134 CCCP-65601
Trzeci z 5 prototypów wyprodukowanych
przez zakłady w Charkowie, powstały w 1965 dla celów doświadczalnych.
Ta seria była pozbawiona odwracaczy ciągu.
|
|
Tu-154 CCCP-85020
Samolot pasażerski (158 pasażerów) średniego
zasięgu drugiej generacji. Powstał w końcu lat 60-ch, w swoim czasie
najbardziej ekonomiczna maszyna Aerofłotu, często eksportowana.
W latach 80. nazywany "koniem roboczym lotnisk wschodnioeuropejskich",
obsługiwał połowę połączeń Aerofłotu. Produkcja seryjna 1969-74
(42 maszyny). Ogólem w 1969-2002 powstało ponad 960 sztuk wszystkich
wersji.
|
|
Tu-22 M0 156
Bombowiec naddźwiękowy dalekiego zasięgu
o zmiennej geometrii skrzydeł. Pomimo nazwy ma mało wspólnego z
bardzo awaryjnym Tu-22. Nazwa jest objaśniana faktem, że projekt
powstał w czasach Chruszczowa, który zabronił konstruowania nowych
samolotów, Tylko nazwawszy nową maszynę "modernizacją"
już istniejącej, Tupolew otrzymał finansowanie projektu.
Pierwszy lot w 1969, produkcja 1970- 1972. Uzbrojenie - jedna rakieta.
Wyprodukowano 10 maszyn, z których zachowały się dwie (druga w muzeum
w Monino)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu-22 M2 07
Udoskonalony wariant M0, uzbrojony w 3
rakiety. Produkcja w 1972-83, wyprodukowano 211 sztuk.
|
|
Tu-22 M3 57
Ostatnia wersja seryjna. Pierwszy lot w 1977. Produkcja seryjna
1978-92, wyprodukowano 268 sztuk.
Te trzy maszyny stanowią jedyną na świecie pełną kolekcję wszystkich
seryjnych wersji Tu-22 M.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu-142 M3 (wyrób VPMK-3) 85
Samolot dalekiego rozpoznania i zwalczania
okrętów podwodnych. Największy nie tylko w radzieckim lotnictwie
morskim, ale i w świecie: rozpiętość skrzydeł 50 metrów, moc 4 silników
60 tys. KM. Projekt powstał na początku lat 60-ch w oparciu o konstrukcję
samolotu rozpoznawczego Tu-95RC. Pierwszy lot w 1968, produkcja
seryjna 1977-90. Wersja M3 - pierwszy lot w 1985, produkcja od 1990,
z przyczyn ekonomicznych przerwana w 1994 po wyprodukowaniu 18 maszyn.
Najprawdopodobniej jest to ostatnia maszyna produkcji radzieckiej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Il-14 P CCCP-52036
Samolot pasażerski (32 pasażerów) powstały
na początku lat 50-ch. Pierwszy lot w 1950, produkcja seryjna 1952-58,
powstało 3800 sztuk wszystkich wersji (w tym w NRD i Czechosłowacji).
Wykorzystywany w lotnictwie cywilnym i wojskowym 31 krajów.
|
|
Il-18 A CCCP-75634
Samolot pasażerski (89 pasażerów) średniego
zasięgu, pierwszy radziecki turbośmigłowy. Pierwszy lot w 1957,
produkcja seryjna 1958-59. Do 1977 powstało ponad 700 sztuk wszystkich
wersji (w tym 42 wersji A). Eksponat jest pierwszym modelem produkowanym
seryjnie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Il-62 CCCP-86696
Samolot pasażerski (186 pasażerów). Należy
do drugiej generacji radzieckich liniowców dalekiego zasięgu. Powstał
na początku lat 60-ch, pierwszy lot w 1963, produkcja seryjna 1967-95
(85 Il-62 i 191 Il-62M) Latał na najdalszych trasach: z ZSRR do
USA, Kanady, na Kubę.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Il-86 CCCP-86000
Samolot pasażerski (350 pasażerów) szerokokadłubowy.
Pierwszy radziecki aerobus. Powstał w końcu lat 70-ch w celu obsługi
najbardziej obciążonych tras Aerofłotu. Pierwszy lot w 1976, produkcja
seryjna 1980-91, powstały 103 sztuki. W 1981 na Il-86 ustanowiono
18 rekordów świata. Ten egzemplarz jest pierwszym doświadczalnym.
|
|
Il-76 UR-UCI
Operacyjno-strategiczny transportowiec
wojskowy. Może przetransportować 40 ton ładunku albo 145 desantowców.
Pierwszy lot w 1971, produkcja seryjna 1973-95 (950 sztuk wszystkich
wersji). Maszyna Ministerstwa Obrony, regularnie bierze udział w
misjach pokojowych na całym świecie (ma zasięg 7000 km).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An-2 UR-54812
Samolot wielozadaniowy. Pierwszy lot w
1947. Produkowany od 1949 w Rosji, na Ukrainie, w Polsce (najwięcej
- prawie 12 tys.) i Chinach. Latał w lotnictwie cywilnym i wojskowym
80 krajów. Przenosi 1500 kg albo 14 pasażerów.
|
|
An-2 14
Samolot wielozadaniowy. Pierwszy lot w
1947. Produkowany od 1949 w Rosji, na Ukrainie, w Polsce (najwięcej
- prawie 12 tys.) i Chinach. Latał w lotnictwie cywilnym i wojskowym
80 krajów. Przenosi 1500 kg albo 14 pasażerów.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An-24 B UR-46569
Najpopularniejszy, po An-2, radziecki samolot
pasażerski (do 52 pasażerów), produkowany w największej liczbie.
Pierwszy lot w 1959, produkcja seryjna 1962-79 w Rosji, na Ukrainie
i w Chinach (w sumie ok. 1300 sztuk wszystkich wersji), 240 z nich
na eksport do 27 krajów. Przeznaczony do lotów regionalnych, ten
samolot drugiej generacji zastąpił w Aerofłocie maszyny z silnikami
tłokowymi, podwajając liczbę zabieranych na pokład pasażerów i dwukrotnie
skracając czas lotu.
|
|
An-24 T UR-49256
Lekki samolot transportowy. Pierwszy lot
w 1961, produkcja seryjna 1965-71 (226 sztuk). Zabiera 37 żołnierzy
albo 33 desantowców albo 24 rannych na noszach. Zasięg 1890 km.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An-24 B UR-47278
W muzeum od 2010, zdemontowany w lipcu
2013 (trzy miesiące po mojej wizycie) :(
|
|
An-24 B CCCP-46245
W muzeum od 1982, wcześniej latał jako
treningowy w Kijowskim Instytucie Inżynierów Lotnictwa Cywilnego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An-26 22
Lekki samolot transportowy. powstał w 1968
na bazie pasażerskiego An-24. Pierwszy lot w 1969, produkcja seryjna
1970-86 (prawie 1400 sztuk wszystkich wersji, w tym 420 na eksport).
Zabiera 5,5 tony ładunku albo 40 desantowców, zasięg 2500 km. Na
początku XXI w. ponad 1100 An-26 nadal latało w 37 krajach, w tym
w 5 krajach NATO.
|
|
An-26 UR-26215
Lekki samolot transportowy. powstał w 1968
na bazie pasażerskiego An-24. Pierwszy lot w 1969, produkcja seryjna
1970-86 (prawie 1400 sztuk wszystkich wersji, w tym 420 na eksport).
Zabiera 5,5 tony ładunku albo 40 desantowców, zasięg 2500 km. Na
początku XXI w. ponad 1100 An-26 nadal latało w 37 krajach, w tym
w 5 krajach NATO.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An-30 UR-30005
Samolot do obserwacji z powietrza i wykonywania
zdjęć lotniczych. Modyfikacja An-24 T. Zmiana konstrukcji przedniej
części kadłuba, oszklony dziób, osobna kabina nawigatora, kabina
pilotów na grzbiecie. W dolnej części kadłuba 5 komór na aparaty
fotograficzne. Projekt powstał w 1964, pierwszy lot w 1967, produkcja
seryjna 1971-80 (125 sztuk). W 1975 zaprezentowany na salonie lotniczym
Le Bourget w Paryżu.
|
|
An-71 CCCP-780361
Samolot taktyczny wczesnego ostrzegania
i dozoru przestrzeni powietrznej (AWACS). Konstrukcja na bazie An-72.
Pierwszy lot w 1985. Powstały trzy egzemplarze doświadczalne (w
tym jeden statyczny), na wystawie drugi z latających, przerobiony
z seryjnego An-72. Projekt został zamknięty.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Be-6 43
Samolot-amfibia do zwalczania okrętów podwodnych.
Pierwszy lot w 1949, produkcja seryjna 1952-57 (123 sztuki). Zasięg
5000 km. Obecnie zachowały się 3 egzemplarze (w muzeum Floty Północnej
- ponoć w "opłakanym stanie" i w chińskim muzeum lotnictwa).
|
|
Be-12 35
Samolot-amfibia do zwalczania okrętów podwodnych.
Następca Be-6. Pierwszy lot w 1960, produkcja seryjna 1963-73 (142
sztuki wszystkich wersji, w tym 14 w SP Ukrainy).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ka-26 CCCP-24325
Lekki dwumiejscowy śmigłowiec wielozadaniowy.
Głównie dla potrzeb rolnictwa. Zabiera 6 pasażerów albo 700 kg ładunku.
Zasięg 520 km. Pierwszy lot w 1965, produkcja seryjna 1969-85 (816
sztuk wszystkich wersji). Ustanowiono na nim 5 rekordów świata.
|
|
Ka-26 CCCP-24024
Lekki dwumiejscowy śmigłowiec wielozadaniowy.
Głównie dla potrzeb rolnictwa. Zabiera 6 pasażerów albo 700 kg ładunku.
Zasięg 520 km. Pierwszy lot w 1965, produkcja seryjna 1969-85 (816
sztuk wszystkich wersji). Ustanowiono na nim 5 rekordów świata.
|
|
Ka-25 PL 36
"Wyrób DB". Śmigłowiec do zwalczania
okrętów podwodnych. Ka-25 to pierwszy radziecki śmigłowiec pokładowy.
Produkowany w 3 wersjach - do zwalczania okrętów podwodnych (eksponat),
poszukiwawczo-ratunkowy i do zdalnego naprowadzania na cel pocisków.
Pierwszy lot w 1961, produkcja seryjna 1965-72 (460 sztuk wszystkich
wersji).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ka-27 PL 03
Pokładowy śmigłowiec pierwotnie przeznaczony
do zwalczania okrętów podwodnych, później stał się wielozadaniowy
(10 wersji nadal produkowanych). Pierwszy lot w 1973, produkcja
seryjna od 1979 (267 sztuk wszystkich wersji, w tym ponad 100 sztuk
PL). 6 sztuk na wyposażeniu MW Ukrainy.
|
|
Mi-8 TV CCCP-22186
Śmigłowiec wielozadaniowy. Pierwszy lot
w 1961, produkcja seryjna od 1965 (ponad 12 tys. sztuk wszystkich
wersji). Użytkowany w 40 krajach. TV - wersja transportowa uzbrojona.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi-1 M CCCP-02299
Lekki śmigłowiec wielozadaniowy.
Pierwszy radziecki śmigłowiec produkowany seryjnie. Pierwszy lot
w 1957, produkcja seryjna 1957-65 (prawie 2700 sztuk wszystkich
wersji, w tym 1683 wyprodukowane w WSK Świdnik w Polsce na licencji
jako SM-1). Wersja M na wystawie - modernizacja z roku 1957 - większy
kadłub, 3 pasażerów (wcześniej 2).
|
|
Mi-2 UR-23943
Średni śmigłowiec wielozadaniowy, następca
Mi-1. Pierwszy lot w 1961, produkcja seryjna 1965-92 (5418 sztuk
wszystkich wersji, WSK Świdnik, Polska). Jedyny śmigłowiec konstrukcji
radzieckiej nigdy nieprodukowany w ZSRR. Szeroko wykorzystywany
w siłach zbrojnych i lotnictwie cywilnym, popularny jako maszyna
szkolno-treningowa.
|
|
Mi-4 A CCCP-48983
Śmigłowiec wielozadaniowy. Pierwszy lot
w 1952, produkcja seryjna 1958-66 (ponad 3300 sztuk wszystkich wersji,
w tym 700 na eksport do 34 krajów) plus ponad 500 wyprodukowano
w Chinach. Liczne wersje wojskowe i cywilne. Wersja A - śmigłowiec
desantowo-sanitarny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi-6 A 22
Ciężki śmigłowiec transportowy. Pierwszy
lot w 1957, produkcja seryjna 1959-80 (874 sztuki wszystkich wersji).
Zabiera 90 desantowców lub 12 tys. kg ładunku. Pierwszy radziecki
śmigłowiec mogący przenosić dodatkowo ładunek na zaczepach zewnętrznych
(9 tys. kg). Ustanowiono na nim 16 rekordów świata.
|
|
Mi-8 MT 06
Śmigłowiec wielozadaniowy. Pierwszy lot
w 1961, produkcja seryjna od 1965 (ponad 12 tys. sztuk wszystkich
wersji). Użytkowany w 40 krajach. MT
- podstawowa wersja wojskowa, ma podad 30 podwersji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi-24 A 32
Ciężki śmigłowiec bojowy. "Latająca
maszyna bojowa piechoty". Możliwość prowadzenia ognia w locie
z okien kabiny. Zabiera 2400 kg ładunku albo 8 żołnierzy. Pierwszy
lot w 1969, produkcja seryjna 1970-75 (240 sztuk wersji A i U -
szkolnej). Mi-24 wchodzi w skład SZ 35 krajów, w tym 5 członków
NATO.
A - pierwsza wersja zmodernizowana z mocniejszymi silnikami i większym
oszkleniem kabiny załogi.
|
|
Mi-24 P 72
Ciężki śmigłowiec bojowy. Zabiera 2400
kg ładunku albo 8 żołnierzy. Produkcja seryjna 1981-89 (620 sztuk
wersji P włącznie z eksportową).
Wersja P - zmodyfikowany V z innym uzbrojeniem. Pierwsza wersja
zaprezentowana na Zachodzie, w 1989 w Wielkiej Brytanii.
|
|
Mi-24 V 70
Ciężki śmigłowiec bojowy. Zabiera 2400
kg ładunku albo
8 żołnierzy. Produkcja seryjna 1976-86 (ponad 1000 sztuk wersji
V).
Wersja V była opracowywana równolegle z D, zmiana systemu uzbrojenia,
dostosowanie skrzydeł. Na eksport poza UW - jako Mi-35.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi-24 D 07
Ciężki śmigłowiec bojowy. Zabiera 2400
kg ładunku albo 8 żołnierzy. Produkcja seryjna 1973-77 (340 sztuk
wersji D i DU).
Wersja D (od: dopracowana). Pierwsza na oficjalnym wyposażeniu.
Zmiana śmigła ogonowego. Na eksport poza UW jako Mi-25.
|
|
Mi-14 BT 53
Morska wersja śmigłowca Mi-8, tzw. amfibia,
zdolna do lądowania zarówno na normalnym lotnisku, jak i na powierzchni
wody lub pokładzie okrętu. Zabiera 3000 kg ładunku. Produkcja seryjna
1979-85 (26 sztuk wersji BT). Wersja BT to śmigłowiec do wykrywania
i zwalczania min morskich na wodach przybrzeżnych i farwaterach.
|
|
Mi-14 PL 54
Morska wersja śmigłowca Mi-8, tzw. amfibia,
zdolna do lądowania zarówno na normalnym lotnisku, jak i na powierzchni
wody lub pokładzie okrętu. Zabiera 2000 kg ładunku. Pierwszy lot
w 1967, produkcja seryjna 1973-86 (273 sztuki wszystkich wersji
Mi-14).
Wersja PL to śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych, wyposażona
w specjalną aparaturę oraz torpedy i bomby głębinowe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi-8 T/P 04
Śmigłowiec wielozadaniowy. Pierwszy lot
w 1961, produkcja seryjna od 1965 (ponad 12 tys. sztuk wszystkich
wersji, w tym 8200 wersji T). Użytkowany w 40 krajach.
TP - wojskowa wersja z dodatkowymi systemami łączności.
|
|
Mi-26 64
Ciężki śmigłowiec transportowy stworzony
pod koniec lat 70-ch. Następca Mi-6 jako "najpotężniejszy śmigłowiec
świata". Zabiera 20 tys. kg ładunku albo 82 pasażerów. Pierwszy
lot w 1977, produkcja seryjna 1980-97 (276 sztuk). Na wyposażeniu
wyłącznie SZ Rosji i Ukrainy. Egzemplarz w muzeum nosi białe malowanie
na pamiątkę udziału ukraińskich lotników w operacjach pokojowych
ONZ.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obrazki z wystawy :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|